Tot părinţii spun că formarea acestor grupe are în spate de fapt interese financiare. Cazul a ajuns acum în atenţia Inspectoratului şcolar, dar şi a Consiliului pentru combaterea discriminării după ce unul dintre părinţi a depus o plângere.
Lucian a terminat anul acesta clasa a patra la Şcoala 81 din Capitală. Din cele 42 de medii obţinute în clasele primare, doar cinci au calificativul „Bine”, celelalte sunt de „Foarte Bine”.
Pasiunea lui este matematica, iar pregătirea temeinică i-a fost confirmată De premiile de excelenţă Primite la zeci de concursuri. Totul s-a schimbat însă la sfârşitul lunii martie când directoarea şcolii i-a chemat pe părinţii elevilor de clasa a patra la o şedinţă.
Motivul? „Pentru a ne explica că tradiţia acestei şcoli este să împartă elevii într-o clasă bună, o clasă de elită, şi ne-a explicat că doar aceşti elevi vor fi pregătiţi pentru concursuri, olimpiade, doar aceştia se vor bucura de cei mai buni profesori”, spune Vișan Dănica, mama băiatului.
Ca să justifice împărţirea elevilor, era nevoie însă de o testare.
„Ni s-a explicat că vor fi două teste la matematică, medie care a fost luată în calcul pentru repartizarea lor”, adaugă femeia.
Deşi cei mai mulţi dintre părinţi nu au fost de acord, testele au fost date, moment în care mama băiatului a depus o plângere la Consiliul pentru Combaterea Discriminării care anchetează acum cazul.
Între timp, împărţirea elevilor a fost făcută: o clasă cu note între 9 şi 10 şi alta cu note care coboară de la 9 până la 3. Lucian obţinuse media 8,8. Ar fi putut să intre în clasa elitelor, cu un preţ însă.
Deși in discuția cu mama elevului, directoarea Gheorghiţa Badea părea dispusă să dea detalii, lucrurile au stat complet diferit în fața camerei de luat vederi.
„Dacă dumneavoastră aveţi alte subiecte în afara şcolii, eu nu am cum să vă ajut. Nu mă puteţi obliga ca opinia mea vorbită să o luaţi dumneavoastră. Nu vă dau un punct de vedere pentru că nu am timp, să ştiţi”, a spus directoarea Școlii 81.
Un lucru este clar. Decizia directoarei de a împărţi elevii în buni şI slab pregătiţi este ilegală.
Legea Educaţiei permite organizarea unor teste la trecerea de la clasa a patra la clasa a cincea doar în cazul în care în noile clase se studiază intensiv o limbă străină sau în cazul în care numărul concurenţilor este mai mare decât numărul locurilor disponibile.
„Nu facem reaşezări valorice pe clase, pe copii, la început de clasa a cincea. Nu este firesc, nu este pedagogic. Evident, nu este legal, repet, numai la limba engleză” este legal, a explicat”, Marian Banu, inspector şcolar general adjunct la ISMB
La scoala 81 s-a format clasă de limba engleză, doar că testul a fost dat după ce elevii fuseseră deja împărţiţi, ilegal, în clasă de elită şI una cu elevi mai puţin pregătiţi.
„Testul trebuie susţinut numai în condiţiile în care numărul opţiunilor era mai mare decât numărul elevilor pentru această clasă de engleză. Altfel spus, poate nici acolo nu era nevoie de testare dacă avea un număr de opţiuni mai mic”, spune Constantin Trăistaru, inspector şcolar general la ISMB.
Părinţii lui Lucian au facut plangere şi la inspectoratul scolar. Răspunsul primit arată că părintii elevilor au fost informaţi in permanenţă în legătură cu rezultatele testarilor. Numai că datele din informarea inspectoratului o incriminează si mai mult pe directoarea scolii.
Acestea arată că parintilor li s-au comunicat rezultatele examenelor înainte ca elevii să fi susţinut testele. Doar in cazul unei singure clase, informarea părintilor a fost facută la timp.
Lucian a început deja clasa a cincea. S-a transferat la o altă şcoală unde a intrat însă, ca orice alt copil, fără nicio etichetă.
„Legea educaţiei consacră principiul respectării demnităţii umane, orice încălcare a demnităţii umane, a unei persoane la nivelul copilăriei are efecte destul de puternice pe parcursul vieţii şi în dezvoltarea unui om, unui copil”, Csaba Ferenc Asztalos, preşedintele Consiliului Naţional pentru Combaterea
Părinţii băiatului spun că acum vor să ducă până la capăt lupta cu sistemul pentru ca alţi copii să mai nu treacă prin evaluări arbitrare care să le decidă viitorul.