Un an de muncă, zeci de proiecte în materie de economie, stagii de practică în străinătate și tot atâtea idei ingenioase. De toate a fost nevoie pentru ca un colegiu din Oradea să fie declarat "Școala Antreprenorială" a anului în România. În cadrul concursului finanțat și de Comisia Europeană, elevii colegiului economic "Partenie Cosma" au învățat cum să pornească și să mențină o afacere profitabilă pe termen lung.
Titlul de Școala Antreprenorială 2016 a fost acordat la finele lunii septembrie, la Riga, câte unei unități de învățământ din cele 17 țări europene participante la competiţie. În România, premiul a fost câștigat de Colegiul Economic Partenie Cosma din Oradea. Pentru aceasta şcoala s-a implicat în mai multe activităţi şi proiecte.
"În ultimul an cam 90% dintre profesorii și elevii școlii au participat la activități de educație antreprenorială, însemnând programe JA, proiecte ERASMUS, POSDRU, parteneriate de practică. Multe noțiuni pe care le-au dobândit în aceste proiecte se predau la universități", spune Mihaela Moca, coordonatoarea proiectului.
În cadrul competiţiei, elevii colegiului orădean au învățat să își pună în practică ideile în materie de afaceri.
"Am învățat cum să luăm viața în piept și să facem pur șI simplu o afacere, am învățat toate aceste principii", spune Cristian Mărcuș, elev.
Liceenii au elaborat planul unei afaceri, pe care ulterior au dezvoltat-o şi au inclus în sistem a persoanelor defavorizate.
"Noi am avut un restaurant, pe temă socială, fiecare client care venea putea să comande o porție în așteptare, porția urma să fie donată, iar noi le ofeream locuri de muncă persoanelor defavorizate", a completat Camelia Rusu, elevă.
"M-am ocupat de afișe, de marketing, logo-uri, am ales să mă implic pentru că mă ajută foarte mult la partea practică, mai ales că am învățat de la anumiți antreprenori", explică Lavinia Trifa.
Tinerii au respectat cerințele Comisiei Europene, care a cofinanțat programul. Reprezentanţii instituției susţin că de pe piața forței de muncă lipsesc specialiștii în antreprenoriat, în condiţiile în care mai puţin de 20% dintre elevii europeni care termină liceul au noţiuni despre acest domeniu.
Reporter: Claudiu Mihuț
Operator: Florin Lucuța