Cristina Miclea este elevă în clasa a XII-a la Liceul pentru Deficienţi de Vedere din Cluj-Napoca. Deşi s-a născut fără să aibă darul vederii, a învățat să se folosească de celelalte calităţi ale ei: memoria și talentul pentru muzică. La toate acestea, se mai adaugă și pasiunea pentru limba engleză, motiv pentru care participă la această probă a olimpiadei.
"N-am făcut altceva decât să exersez, ceea ce ştiam, pentru că am înclinaţii spre limbi străine. În special mi-a plăcut limba engleză, de când am început să fac această materie la şcoală. Rețin foarte repede, cum aud ceva, cum rețin și sunt liderul grupului de folk al școlii", a povestit eleva.
Spre deosebire de celălalte olimpiade şcolare, concursul destinat copiilor nevăzători se desfăşoară doar pentru elevii claselor a VIII-a şi a XII-a.
"Avem elevi care scriu cu caractere mărite, primesc și subiecte cu caractere mărite, cei care scriu în negru, avem subiecte care se primesc în Braille pentru elevii nevăzători. Iar unii elevi care sunt nevăzători şi nu ştiu să scrie în Braille beneficiază de posibilitatea de a dicta lucrarea unui profesor supraveghetor", a explicat Laura Ionescu, inspector şcolar învăţământ special în cadrul ISJ Cluj.
Iniţiativa desfăşurării unei astfel de competiţii a aparţinut Asociaţiei Nevăzătorilor din România, fiind ulterior preluată de Ministerul Educaţiei. Acum, reprezentanţii asociaţiei fac eforturi pentru a integra pe piaţia muncii viitorii absolvenţi.
"Sunt îndrumaţi fie spre învăţământul academic universitar, la început foarte mulţi spre îndreptau spre această carieră, mai ales în domeniul psihopedagogiei şi a asistenţei sociale", a precizat Silviu Vanda, membru în consiliul director al Asociaţiei Nevăzătorilor din Cluj
"Suntem obligaţi să le oferim acele oportunităţi prin care ei să-şi poată valorifica tot ceea ce au învăţat şi iată că pot învăţa la un nivel de olimpiadă, de concurs naţional, unde într-adevăr performanţele pot să fie extrem de semnificative şi încurajatoare şi pentru ei şi pentru dascălii lor şi pentru autorităţile locale care gestionează acest sistem de învăţământ", a spus Andrea Hathay, de la Departamentul de Psihopedagogie Specială din cadrul UBB Cluj.
În total, la olimpiadă participă 53 de elevi din cele 7 școli și licee pentru deficienți de vedere din întreaga țară.