BONTON | #colectiv Revoluţia digitală
Apoi, s-a născut un nou cetățean: cetățeanul Facebook, care a schimbat la faţă România în mai puţin de o săptămână. Despre puterea tehnologiei și a comunicării în timp real, dar și despre ce a însemnat mediul online în zilele de criză pe care le-am traversat.
Oana Botezatu, blogger : De vineri încoace, mi-am dat seama că Facebook-ul este cel mai bun catalizator de omenie şi de fapte bune!
Mihai Vasilescu, blogger : După câte ştiu eu, vreo 12 milioane de români au acces la Internet. Din care vreo 8 milioane au conturi de Facebook. (...) În momentul în care ai o comunitate atât de mare care a aderat la o platformă de genul ăsta, e normal să fie aşa.
Cristian Tudor Popescu : Diferenţa pe care o face această generaţie este coeziunea rapidă pe care o poate realiza. Noi nu o aveam! De aceea i-a fost atât de uşor şi atâta vreme dictaturii să ne supună! Pentru că oamenii erau segregaţi. Elementul este de natură tehnic şi o spun şi ca inginer de computere. E vorba de calculator, e vorba de Net, e vorba de Facebook.
83% dintre utilizatorii români de internet au între 14 și 44 de ani, conform ultimului studiu publicat de Biroul Roman de Audit Transmedia.
Iulian Comănescu, analist media : A fost o tragedie care a impresionat pe toată lumea, dar mai ales un mediu care era oarecum în demograficile respective, acel gen de comunitate era destul de mult şi pe facebook, nu numai la club Colectiv.
De când a avut loc drama din clubul Colectiv, prezența românilor în mediu online a atins cote record.
Abonându-te la Newsletter primești sinteza celor mai bune informații, articole și interviuri exclusive publicate de digi24.ro
Sorin Kosz, coordonator digi24.ro : Faţă de o zi normală de sâmbătă, traficul a fost de 5-6 ori mai mare. Ca şi medie, în istoric, cuprinzând zile obişnuite şi zile de weekend, putem spune că creşterea a fost poate puţin mai mică, de 4-5 ori. Dar faţă de o zi de weekend, creşterea a fost extraordinară. Cererea de informaţii a fost una dintre cele mai mari şi pot spune chiar traficul site-ului a fost mai mare decât în ziua de după alegerile prezidenţiale, după turul doi, care la fel, a fost un record până atunci, pentru toate site-urile, nu numai pentru Digi24.
Tot în mediul online au apărut și primele strigăte disperate: "De Corina noastră știe cineva ceva? Era in club. Nu raspunde la telefon!". "Știe cineva ceva de Andrei? Circulau liste, întrebări și multe mesaje dureroase.
Sorin Kosz, coordonator digi24.ro : Reacţiile au apărut aproape instantaneu şi au fost în primă fază reacţii de şoc, lumea căuta cât mai multă informaţie, era dornică să afle cu ce poate ajuta după aceea.
Valeriu Turcan, consultant politic : Mesajele au fost unele de solidaritate şi de emoţie, s-a văzut durerea şi s-a văzut frustrarea unei naţiuni ale cărei aşteptări au fost ignorate, ale cărei dorinţe de bun simţ au fost sfidate.
Românii au arătat imediat că, într-o situaţie de criză, pot să se organizeze, să ajute. Facebook-ul a reprezentat motorul nervos al mobilizării voluntarilor, sursa de răspândire imediată a ştirilor şi platforma care a întărit sentimentul solidarităţii. Mihai Vasilescu este blogger şi locuieşte aproape de clubul Colectiv. În seara de vineri a ajuns imediat la locul incendiului şi a stat până la patru dimineaţa postând informaţii.
Mihai Vasilescu, blogger: Eram încă acolo, la faţa locului, când au început să apară postări cu „Avem nevoie de sânge, mergeţi şi donaţi", îmi scriau prietenii, mergem, donăm, ce facem, s-au dus acolo din noaptea aia, nu vezi că s-au solidarizat imediat, am fost la marşul de ieri. Toate chestiile, cu alimente, cu faşe, adică imediat se comunica...
Andreea Vasile, blogger În cazul evenimentelor de vineri, Facebook-ul (...) s-a comportat mai mult sau mai puţin ca un centru de presă. (...) Un loc din care informaţiile au putut fi aflate cu uşurinţă...
Andreea Vasile este blogger și a înțeles imediat că a furniza ajutor și informații este esențial. A plecat încă de sâmbătă dimineață la Centrul de Transfuzie Sanguină din Bucureşti și a revenit acolo în zilele următoare A centralizat necesitățile și ofertele de ajutor.
Andreea Vasile, blogger De atunci şi până astăzi mesajele au venit constant, de la oameni din toate domeniile, de la centre medicale până la consiliere psihologică, până la hosteluri care au oferit cazare, până la oameni obişnuiţi care şi-au pus la dispoziţie propriile apartamente, nu le-au mai scos la închiriat, ci le dau în mod gratuit oamenilor care au nevoie de ele şi lista este foarte amplă.
Ca fostă jurnalistă, nici Oana Botezatu nu a putut sta deoparte, chiar dacă are un bebeluș care îi cere toată atenția : Ştiam că-mi este foarte greu să îl iau pe bebe în braţe şi să mă duc pe holurile de la spitalele unde aflasem că sunt victime. Şi am zis că aş putea să fac altceva. Să pun în legătură oameni care pot să ajute cu oameni care pot merge pe teren. Şi asta am făcut.
Pe lângă mesajele pozitive, de implicare şi voluntariat au apărut în social media şi comentarii pline de ură şi intoleranţă, care făceau referire la religie, stilul de muzică promovat de trupa „Goodbye to Gravity" sau chiar data la care a avut loc incidentul din Colectiv, cu o zi înainte de Halloween.
Andreea Vasile, blogger Vedeam într-o parte nenorocirea şi oamenii ăia care se zbăteau să scape, să trăiască, alţii să îi ajute, şi tâmpiţi care comentau, ai văzut şi tu ce, dacă ai văzut. Că bine că au ars, că Satana, că... ce legătură are Satana, ce are, cu nişte copii care se duseseră să se distreze într-o seară. N-are nici un fel de legătură!
Valeriu Turcan, consultant politic Trăim într-o ţară liberă şi trebuie să fim toleranţi şi cu aceste perspective stranii, ciudate, absurde sau stupide. Cred că ne revine o responsabilitate foarte mare ca ori de câte ori avem şansa să explicăm ceva, să o facem şi să dăm dovadă de răbdare şi înţelegere chiar şi cu oamenii care răspândesc astfel de perspective. Nu trebuie pe de altă parte subestimat rolul prostiei. Sunt foarte mulţi oameni needucaţi care răspândesc o grămadă de fantasmagorii.
Iulian Comănescu, analist media Mai avem idioți care din păcate, au propagat poze cu morţi, din păcate în zona asta se află şi câţiva profesionişti din media clasică, care au urmărit să-şi creeze vizibilitate pe Facebook.
Andreea Vasile, blogger Cred că acest tip de reacţie a fost minoritară Partea negativă a Facebookului într-un caz de genul acesta, ca în orice situaţie, este bineînţeles că părerile sunt împărţite şi că este acest mediu în care fiecare poate să spună ceea ce doreşte şi crede de cuviinţă şi că e mult mai uşor să inflamezi spiritele, ca să spun aşa.
Mediul online este o sursă de informare în timp real, dar și o modalitate mai facilă de manipulare, consideră expertul în comunicare politică Valeriu Turcan.
Valeriu Turcan, consultant politic Capacitatea de influenţă a Internetului în general este dată de uriaşa capacitate de contagiune. O informaţie care este lansată este redistribuită şi se poate transforma într-un val de emoţie.Au fost situaţii în care emoţia a fost generată de informaţii false.
Prezența în mediul online a rămas crescută și după primele zile de la tragedie, dar reacțiile s-au schimbat mult. De la empatie, la revoltă, de la resemnare, la : "e prea mult". Unită şi furioasă, după trei zile de doliu, marșuri tăcute și lacrimi, generaţia Facebook a început revolta în seara zilei de marţi. Ideea s-a răspândit rapid, iar protestul a debutat în locul în care s-au născut, în ultimii 26 de ani, revoluţiile româneşti: în Piaţa Universităţii. 15.000 de români au plecat de acolo spre Guvern. Pe drum, li s-au alăturat din ce în ce mai mulţi şi au ajuns, în cele urmă, peste 25.000 de oameni care au strigat „Nu plecăm, până nu plecaţi!"
Sorin Kosz, coordonator digi24.ro În general, rolul online-ului a fost determinant. Aş putea spune chiar că este o revoluţie digitală, dacă pot folosi termenul ăsta, deşi nu-mi aparţine, am văzut chiar pe BBC-ul ieşind chiar cu acest tag-line: Revoluţia digitală din România.
Iulian Comănescu, analist media Pe reţele sociale există o serie de oameni care au mai mult decât mii de prieteni şi mii de foloweri care funcţionează în acest sistem de lider sau de influenţatori.
Valeriu Turcan, consultant politic Este un uriaş loc de întâlnire pentru români. Printr-un efort minimal, prin câteva gesturi, fiecare român din ţară, din străinătate, din România, din Spania, din Italia, poate să facă parte dintr-o uriaşă comunitate. Este o comunitate de emoţie, în primul rând, poate fi o comunitate de gândire şi poate fi o comunitate de acţiune. Şi în aceste zile s-a văzut mai pregnant ca niciodată.
Primele reacţii după proteste au apărut tot pe Facebook. Preşedintele Klaus Iohannis s-a declarat „impresionat" de ce s-a întâmplat în Bucureşti.
Valeriu Turcan, consultant politic Platforma permite să comunici în primul rând. Dar nu cred că este suficient pentru aşteptările pe care oamenii le au de la societate, de la clasa politică, de la mass-media. Dacă lucrurile rămân doar la nivelul acestei comunităţi de emoţie, dacă nu se găseşte un răspuns la aceste aşteptări, acţiunea într-un al doilea moment s-ar putea să devină una mult mai directă în relaţia cu autorităţile.
Pentru a doua oară într-un an, Facebook-ul a scos românii în stradă şi a provocat schimbări majore. Specialiştii spun că revoluția digitală este abia la început.
- Etichete:
- bonton
- romania
- valeriu turcan
- colectiv
- revolutia digitala
- sorin kosz
- iulian comanescu
- oana botezatu
- mihai vasilescu
- sorin kosz digi24.ro
Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News