„Această maşină marca De Dion Bouton este una dintre primele maşini care au circulat pe străzile oraşului Galaţi. Este din anul 1897”, spune un muzeograf.
„Este străbunica automobilului şi din Europa, dar şi din România. Au mai rămas în lume trei exemplare din acest model. Unul în Chicago, unul în Anglia şi al treilea exemplar aici, al Muzeul de Istorie din Galaţi”, afirmă Cristian Căldăraru, directorul Muzeului de Istorie.
Bijuteria auto i-a aparţinut lui Nicolae Cincu, descendent al unei familii influente şi înstărite din Tecuci. El a cumpărat autoturismul în 1899 şi l-a folosit până prin anii '20, când l-a vândut unui mecanic din Galaţi.
Treizeci de ani mai târziu, acesta a vândut mașina muzeului local, cu 2.000 de lei, o sumă uriaşă pentru anul 1956.
După alte patru decenii de staţionare, maşina a fost restaurată la combinatul siderurgic din Galaţi şi a pornit din nou la drum.
„În 1998 chiar a fost pusă în circulaţie pe una din arterele din Galaţi, făcând dovadă că automobilul de 1897, pentru că este serie 1897, circulă şi în zilele noastre”, mai spune directorul Muzeului de Istorie.
Chiar dacă circulă cu viteza unei biciclete, de 30 de kilometri la oră, maşina seculară atrage atenţia datorită caroseriei impresionante, din lemn de frasin, şi a dotărilor care-i atrag în special pe cei mici.
Maşina a fost evaluată la 600.000 de dolari, dar, fiind obiect de patrimoniu, nu poate fi vândută. Pe de altă parte, pentru a avea bani de întreţinere, conducerea Muzeului de Istorie Galaţi vrea să treacă bijuteria auto în categoria Tezaur.