Exclusiv Alexandra Bocșe, consilier de stat pentru Climă la Administrația Prezidențială: Fenomenele meteo extreme se vor intensifica
Data actualizării: Data publicării:
Alexandra Bocșe, consilier de stat pentru Climă și Sustenabilitate la Administrația Prezidențială, a declarat, la Interviurile Digi24.ro, că datele pe care le are la dispoziție președintele Klaus Iohannis arată că fenomenele meteo extreme se vor intensifica în perioada următoare din cauza schimbărilor climatice. De asemenea, aceasta a explicat de ce este importantă educația pentru climă în rândul copiilor, dar și rolul pe care îl are România în lupta cu schimbările climatice.
Principalele declarații:
- Lupta cu schimbările climatice a președintelui Iohannis a început cu mult timp în urmă. A fost foarte vocal pe această temă. La nivel european în ultimii ani s-au luat decizii referitoare la reducerea cu 55% a emisiilor până în 2030 și neutralitate climatică până în 2050.
- Am lansat ieri un raport privind educația cu privire la schimbările climatice și mediu. Activitatea grupului de lucru s-a produs în ultimul an. Am lansat un nou grup de lucru care se referă la o abordare integrată a schimbărilor climatice.
- În ceea ce privește schimbările climatice noi avem un set de date. Acumularea de gaze cu efect de seră în atmosferă va produce schimbări climatice. Orice tip de gândire pe termen lung presupune să prevenim o serie de probleme.
- Sunt două tipuri de date, schimbările climatice sunt un fenomen global. Efectele sunt globale și soluțiile trebuie să fie globale. Ne uităm la rapoartele panelului interguvernamental și apoi la datele ANM. Fenomenele meteo extreme se vor intensifica în perioada următoare.
- Am văzut efectele din ultimii ani. ANM: În 2019 am avut 79 avertizări cod roșu, în 2020 - 153 și în 2021 - 217. Deci vedeți o accelerare.
- Când vorbim de schimbări climatice nu vorbim doar că crește temperatura. Vorbim de fenomene meteo extreme.
- Va fi afectată producția agricolă, vor fi costuri economice substanțiale. Fenomenele ne vor afecta infrastructura.
- Pentru România ar trebui să fie o prioritate lupta cu schimbările climatice. Pentru Administrația Prezidențială este o prioritate și încercăm să creștem gradul de cunoaștere a fenomenului. Să prioritizăm acest subiect și să înțelegem complexitatea lui.
- Educația pentru mediu presupune transmiterea de informații relevante și implicarea activă în cadrul programelor educaționale în acțiuni care contribuie în mod direct la protecția mediului. Propunem și un program de suport pentru profesori.
- Vorbim de diferite componente. Creșterea componentei în cadrul orelor de biologie, geografie. Aceste componente trebuie incluse de la o vârstă cât mai fragedă. Nu vorbim de o materie separată, obligatorie.
- Considerăm că este esențial ca oricine este școlarizat în România să aibă expunere la aceste probleme.
- Modul în care vedem inserarea în orarul elevilor nu ar trebui să ducă la un timp suplimentar. Ar trebui să îi angajeze pe elevi în activități aplicate. Există și o atenție deosebită către zona de digitalizare. Propunem utilizarea unor aplicații mobile prin care ei pot să monitorizeze, să analizeze diferite date.
- Nu văd o tensiune între a crea o școală sustenabilă și zona de sărăcie. Printr-un program de creare a unei școli sustenabile crește gradul de eficență energetică, asta înseamnă mai mulți bani pentru diferite programe. Cred că putem să ducem mai multe proiecte în paralel și noi asta spunem.
- Există în programul pe care îl propunem foarte multă flexibilitate. În mediul rural, de exemplu, unde există oportunitatea să mergi într-o pădure, se pot face activități în pădurea respectivă.
- Administrația Prezidențială încurajează construcția școlilor sustenabile în România.
- Trebuie să ne gândim cum formăm copiii pentru viitor. Cred că avem obligația ca instituții publice să anticipăm anumite nevoi și să îi pregătim pe copii, să îi familiarizăm cu modul în care e posibil să arate viitorul, inculsiv prin prisma specializărilor pe care le vor alege. Când ne uităm la economia internațională sunt niște transformări care au loc. Are loc revoluția digitală și revoluția verde. Trebuie să știe că sunt foarte multe posibilități să lucreze în domenii care țin de economia verde.
- Educația pentru mediu începe din ciclul primar pentru că un copil poate să arunce un PET pe stradă și nu ne mai dorim să se întâmple asta. Este foarte important să înțeleagă că un PET afectează sănătatea și viața lui.
- Educatori nu vor fi numai profesorii, este un spațiu și pentru mass-media să fie un educator. Dacă un copil va vedea la televizor discuții despre schimbările climatice, va fi mult mai deschis.
- Trebuie să ieșim din mentalitatea că România nu poate. Consider că și la nivel universitar va trebui să ne uităm la problema asta.
- Raportul nostru este lansat acum în dezbatere publică, se va finaliza pe 11 februarie. Vom mai face câteva adjustări la raport. Iar apoi vom finaliza calendarul de implementare.
- Pregătirea pentru actualizarea programelor școlare, pașii pentru a oferi suport profesorilor se vor face anul acesta. În 2022-2023 copiii vor avea o săptămână dedicată, intitulată Săptămâna Verde, care va avea componente despre climă și mediu.
- Prioritățile administrației locale sunt setate și de prioritățile cetățeanului. Dacă cetățeanul vrea să trăiască într-un mediu curat va cere asta primarului.
- Exploatările forestiere. De la nivelul Administrației prezidențiale semnalul trimis a fost foarte clar. Președintele a spus clar și răspicat că trebuie să prioritizăm această zonă. Am dat și un semnal clar despre nevoia de a avea campanii de împădurire mai ales în zonele din sudul țării. De la Cotroceni, inclusiv printr-o hotărăre CSAT, mesajul a fost foarte clar. Avem un dialog cu guvernul României în acest sens. Pădurile au un rol important în captarea carbonului.
- Problema schimbărilor climatice este în strategia națională de apărare a țării. Este foarte posbil să o avem și în CSAT. Nimeni nu a negat în România că prevenirea schimbărilor climatice este importantă și pentru securitatea națională.
- Unele proceduri de infrigement sunt pe baza unor angajamente luate în 2007-2008 care au fost neglijate. Avem un dialog bun cu acest guvern și vedem dorința de a face eforturi pentru a le închide. Dar s-au adunat și să le închizi este un efort.
- Am avut un dialog cu autoritățile, domnul președinte a avut întâlniri și cu domnul Nicușor Dan, sau dialog cu consilierii de resort pe diferite teme, de mediu, de transport. Continuăm dialogul pe Parcul Natural Văcărești. Președintele a fost în parc, au un calendar cu ce vor să facă, noi susținem acel calendar și ne-am dori chiar în acest an să vedem investiții făcute acolo. Este o oportunitate foarte mare acel parc natural pe care îl avem acolo pentru activități de recreere dar și pentru activități educaționale. Este un loc foarte bun pentru activități în aer liber pentru elevii din București.
- Tranzitul către energia verde. Rapoartele internaționale compară prețul investiției pe diferite surse. Energia regenerabilă generează electricitate la prețuri foarte competitive. Uniunea Europeană se uită la regenerabil pentru că ne reduce și dependența de combustibili fosili. Președintele a punctat în cadrul discursului la COP26 faptul că vom folosi energia apei și energia vântului.
- Dacă ne uităm la emisiile de carbon ale României, este o valoare care este printre cele mai mici din Europa. Președintele a avut o abordare foarte constructivă când s-a decis ținta de 55%. Dorință există să ne implicăm și pe palierul de educație și România în ultimii ani s-a implicat în anumite inițiative pe agricultură și schimbări climatice și de asemenea vom găzdui din 2023 un centru de agrometeorologie inovativ în această regiune.
- Etichete:
- clima
- administratia prezidentiala
- schimbari climatice
- interviurile digi24
- alexandra bocse
- interviurile live digi24
- educatie pentru clima
Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News
Top Citite
Recomandările redacţiei
Ultimele știri
Citește mai multe Te-ar putea interesa și:
Partenerii noștri