Ce se întâmplă între cele două momente aproape că nu mai interesează pe nimeni. Că funcţionăm între extreme e cât se poate de evident. Iar starea de facto a învăţământului din România nu face decât să confirme regula: între centrele de excelenţă şi sărăcia lucie, pentru elevii români şcoala este o chestiune de şansă.
Nouă elevi de clasa a X-a de la un colegiu din Neamț, care au depășit materia școlara la fizică și informatică, sunt sustinuți de Centrul Spațial European să studieze noțiuni de robotică și programare în C.
„Proiectul a fost inițiat de Agenția Spațială Europeană, în colaborare cu TMinus Engineering. Este un proiect adresat elevilor de liceu de realizare a unui satelit în miniatură care să aibă toate caracteristicile unui satelit real. La competiție au fost selectate să participe 20 de echipe din toată Europa”, a afirmat Diana Bejan, profesorul coordonator.
Proiectul, început în noiembrie, se va încheia în aprilie, când tinerii vor pleca la Amsterdam, de unde vor lansa satelitul.
Votează-ți județul și comentează pe forum în secțiunea specială „Raport de țară”
„Noi am ales să studiem câmpul magnetic al Pământului, umiditatea în timpul căderii și să luam o fotografie a solului. Pentru a lua fotografia, vom folosi o cameră care are un modul programabil pentru stocarea datelor. Transmiterea wireless va fi facută cu ajutorul a două antenuțe care ne-au fost puse la dispoziție de Agenția Spațială”, a explicat Matei Bosînceanu.
Experimentul nu face decât să confirme interesul marilor companii internaţionale pentru inteligenţa românească. De altfel, Colegiul de Informatică din Piatra Neamț este și singura școală inovativă din România.
„Este vorba despre participarea la un program de elită al Microsoft, este vorba despre programul școlilor inovative. În acesta am intrat în 2010. Am evoluat din școală inovativă, suntem școală mentor, singura din România și în același timp, de anul acesta suntem singura școală care participă la turul mondial al școlilor alături de alte 32 de școli din întreaga lume”, a susținut Daniela Neamțu, directorul al Colegiului de Informatică Piatra Neamț.
Kilometri străbătuți pe jos, până la școală
Din păcate, nu întotdeauna în Neamţ educaţia este o poveste de succes. Sabina, Iulian şi Mihaela învaţă la Şcoala Gimnazială din comuna Bâra, dar locuiesc în satele învecinate. Cum nu există niciun mijloc de transport care să îi aducă la şcoală, copiii parcurg pe jos câţiva kilometri în fiecare dimineaţă.
În total, la şcoala din Bâra învaţă 200 de copii şi cei mai mulţi dintre ei merg pe jos în fiecare dimineaţă. Conducerea școlii a cerut încă de acum patru ani un microbuz de la Inspectoratul Judeţean.
Situația nu e singulară. Nici copiii din comuna Boghicea nu au transportul asigurat.
„Microbuzele şcolare au fost distribuite în funcţie de dificultatea drumului, de traseul parcurs de elevi. Am distribuit microbuzele în localităţile în care elevii erau foarte mulţi şi aveau foarte mult de mers”, a explicat Elena Laiu, inspector şcolar general adjunct Neamţ.
În judeţul Neamţ sunt, în total, 108 microbuze şcolare, din care doar 82 în stare bună. Fonduri pentru reparatii nu exista, iar Inspectoratul Școlar are in asteptare cereri de microbuze de la 39 de comune.