Guvernul aprobă cifrele investiției pentru Centura de Vest a Timișoarei. 2,2 miliarde lei pentru 14 kilometri
Varianta de Ocolire Timișoara Vest, ultima parte din autostrada de centură a orașului de pe Bega încă necontractată, va costa 2,28 miliarde lei pentru 13,9 kilometri, adică aproape 170 de milioane lei pe kilometru, potrivit unei HG a Transporturilor pusă în dezbatere publică pe site-ul Secretariatului General al Guvernului.
Din cele 2,3 miliarde, 1,9 miliarde reprezintă lucrări de construcție/montaj, restul fiind lucrărie complementare, strămutări de rețele existente și altele.
Durata de realizarea este de 30 de luni, din care șase luni reprezintă proiectare și doi ani execuție lucrări specific. Acest tronson este finanțat din ponduri europene POT 2021 – 2027 și de la bugetul de stat.
Varianta de ocolire Timișoara Vest realizează conexiunea între DN Centura Timișoara și Varianta de ocolire Timișoara Sud (în execuție). Punctul de inceput al obiectivului „Varianta de ocolire Timisoara Vest”, se desprinde din DNCT (existentă) are orientare spre sud-est, fiind în prelungirea centurii existente pe partea de nord pe circa 1,00 km, după care printr-o curbă cu rază mare schimbă orientarea traseului către sud. La km 3+380 traversează CF 218 Timișoara – Arad și la km 4+860 traversează atât DN 6 cât și CF 133 Ronat Triaj-Cenad aflată în paralel cu drumul național.
În continuare traseul se deșfasoară într-o zonă plată, la circa 600 m în paralel cu o linie electrică de 220kV, traversează pârâul Beregsău la km 7+795 al variantei și printr-un pasaj comun traversează în zona km 9+950 DN 59A. Pe traseul de 14 kilometri este prevăzută o viteză de rulare de 120 km/h, mai puțin în ultima parte, unde viteza prevăzută se reduce la 80 km/h.
Traseul variantei de ocolire este amplasat pe teritoriul administrativ al judetului Timiș și traversează UAT Timișoara, UAT Săcălaz si UAT Sânmihaiu Român. Realizarea acestui tronson presupune lucrări complexe de amenajare a terenului și strămutări de diverse instalații deja amplasate pe traseu pe o suprafață totală de 351 hectare. Este vorba de linii electrice, linii de telecomunicații, rețele de apa și canalizare și rețea gaz. Întreg traseul va fi iluminat și prevăzut cu panouri fonoabsorbante.
De asemenea, toată autostrada va fi prevăzută cu sisteme de monitorizare a traficului ce vor fi amplasate pe stâlpii de iluminat. “Sistemul de monitorizare a traficului (ITS): Pentru sistemul ITS s-au prevăzut următoarele servicii de monitorizare a condițiilor de trafic rutier pentru managementul rețelei rutiere: - raportare privind condițiile de trafic în timp real și avertizări; - raportare asupra timpilor de călătorie; - imagini video din zonele prestabilite.
Sistemul inteligent de transport va fi compus dintr-o rețea de senzori neintruzivi dispuși în proximitatea secțiunilor monitorizate, o rețea de senzori și echipamente pentru achiziția datelor, o rețea de comunicații pentru transmiterea datelor și informațiilor înregistrate la un centru de monitorizare si informare. Se propune amplasarea și integrarea de senzori de trafic cu tehnologie Radar cu detecție laterală și a unor senzori pentru detectarea dispozitivelor Bluetooth care tranzitează rețeaua rutieră. Cu ajutorul unei rețele formată din senzori ce se vor monta în 8 locații, se vor putea identifica dispozitive de tip Bluetooth aflate în deplasare pe rețeaua ruteră din interiorul ariei proiectului”, se arată în textul HG citat.
În momentul de faţă, Centura Nord Timişoara este realizată integral, iar Centura Sud trebuie să fie terminată până în vara anului 2024.