Zorii unui război comercial. China către UE: Renunțați la supra-taxele pe mașini electrice până la 4 iulie. Dacă nu, ne vom răzbuna

Ionuț Tudorică Data publicării: Data actualizării:
china UE
Foto: Profimedia

China spune Uniunii Europene să renunțe la tarifele de import preferențiale impuse vehiculelor electrice chinezești până la data de 4 iulie, scrie Reuters, care citează Global Times, controlată de statul chinez. Amenință că vor proceda la fel cu exporturile europene de carne de porc, care sunt masive în China, după ce fermele sale de porci au fost decimate de gripa porcină.

Taxele provizorii ale UE de până la 38,1% pe vehiculele electrice importate din China urmează să intre în vigoare la 4 iulie.

China a solicitat în mod repetat UE să anuleze aceste tarife, exprimându-și disponibilitatea de a negocia. Beijingul nu dorește să fie implicat într-un alt război comercial, după cel declanșat de tarifele asemănătoare impuse de SUA asupra mărfurilor chinezești, de către administrația Trump. Statul chinez afirmă totodată că va lua toate măsurile necesare pentru a proteja firmele locale în cazul în care un astfel de război ar avea loc.

Ambele părți au convenit să reia discuțiile privind tarifele, după un apel telefonic între comisarul european Valdis Dombrovskis și ministrul chinez al comerțului Wang Wentao, sâmbătă, în timpul unei vizite în China a ministrului economiei din Germania, care a declarat că ușile pentru discuții sunt „deschise”.

Cel mai bun rezultat al discuțiilor ar fi ca UE să renunțe la decizia privind tarifele înainte de 4 iulie, a scris Global Times, publicație controlată de statul chinez, duminică, citând observatori. Măsurile din ce în ce mai protecționiste ale UE vor declanșa contramăsuri din partea Chinei, iar o escaladare a fricțiunilor comerciale ar duce doar la rezultate „pierdere-pierdere” pentru ambele părți, a adăugat ziarul.

UE a început să-și înăsprească politica comercială din cauza modelului de dezvoltare al Chinei, axat pe producție, care ar putea inunda piața cu mărfuri ieftine, subvenționate de statul chinez, în încercarea firmelor chineze de a-și crește exporturile, pe fondul unei cereri interne slabe.

China a respins acuzațiile de subvenții neloiale, afirmând că dezvoltarea industriei de vehicule electrice din China a fost rezultatul avantajelor în tehnologie, piață și lanțuri de aprovizionare industriale.

Tonul de acum al Chinei este unul defel pașnic. Beijingul a spus în discuțiile despre tarife că are măsuri de răzbunare pregătite, dacă Comisia Europeană nu cedează. Ei consideră Bruxelles-ul pe deplin responsabil pentru escaladarea tensiunilor.

Represaliile au început deja. China ia în considerare deschiderea unei investigații anti-dumping la importurile de carne de porc europene (Ungaria). Ministerul chinez al  comerțului a anunțat săptămâna trecută că a pregătit, de asemenea, o investigație anti-subvenții privind produsele lactate europene și tarife pe mașinile pe benzină cu motoare mari.

„Pare probabil ca Beijingul să ridice tarifele până la 25% pentru mașinile fabricate în Europa cu motoare de 2,5 litri sau mai mari”, a declarat Jacob Gunter, analist principal la MERICS, un institut de studii chineze din Berlin.

„Carnea de porc și produsele lactate sunt deja în vizorul Beijingului și probabil vor fi amenințate și mai multe produse agricole”, a adăugat el. 

Tabloul mare al unui conflict comercial

Tarifele ar crește costurile vehiculelor electrice chinezești în UE, ceea ce ar putea duce la prețuri mai mari pentru consumatori. Aceasta afectează în primul rând companiile chineze de vehicule electrice, care ar putea pierde accesul la piața europeană. Pierd vânzările și intră pe frână în expansiunea lor internațională.


Producătorii europeni de vehicule electrice ar putea beneficia pe termen scurt de reducerea concurenței chineze, dar ar putea suferi pe termen lung din cauza unei posibile escaladări a situației tarifelor și a restricțiilor reciproce. Tarifele ar însemna un război comercial mai amplu, afectând nu doar vehiculele electrice, ci și alte sectoare economice. China amenință deja cu tarife pe importurile de carne de porc și produse lactate europene.

Atât în Europa, cât și în China, publicul și mediul de afaceri ar putea deveni mai naționaliste și mai sceptice față de globalizare și comerțul liber, influențând politica economică și comercială pe termen lung. Conflictul comercial ar putea avea implicații geopolitice, influențând alianțele și relațiile internaționale. 

Exporturile UE de porc în China sunt masive. Motivul

Exporturile de produse din carne de porc ale UE către China au atins un vârf de 7,4 miliarde de euro în 2020, când Beijingul a fost nevoit să se îndrepte către produse din străinătate pentru a satisface cererea internă, după ce fermele sale de porci au fost decimate de gripa porcină. Acestea au mai scăzut, ajungând la 2,5 miliarde de euro anul trecut. Aproape jumătate din acest total a provenit din Spania, scrie Euronews.