Statele Unite au nevoie de o abordare strategică mai bună dacă vor să contracareze influența economică a Chinei pe plan global
Experții Departamentului Apărării se tem că Washingtonul a neglijat în ultimii 30 de ani ascensiunea Chinei și Rusiei, pe care le-a subestimat. Concurența puternică determină Statele Unite să-și reevalueze strategia față de rivale. Adevărul incomod este că Beijingul a reușit să acapareze piața globală cu proiecte îndrăznețe, realizate la costuri modice. Campania investițiilor chineze nu este doar în avantajul beneficiarilor, deși la prima vedere așa pare.
Economia chineză este campionul globalizării: mașini electrice, telecomunicații, aparatură digitală modernă, infrastructură și lista poate continua. Fiecare sector a fost acaparat de influența Chinei. Ceea ce americanii numesc dezinformare, chinezii numesc model de afacere. China a oferit promisiuni, indiferent de valoare, pe care le-a onorat față de clienții săi.
Însă orice serviciu care pare gratuit vine cu un cost dublu. Primele semnale au apărut atunci când instalarea rețelei 5G s-a blocat de opoziția unor state membre UE, care au acuzat Beijingul de spionaj. Inițiativa „Drumul Mătăsii”, prin care se reface pe cale terestră ruta comercială istorică ce lega Europa de Asia, nu facilitează doar schimburile economice dintre statele beneficiare prinse în proiect. Scopul real este acela de a crește dependența de China și de a permite produselor chinezești accesul mai ușor în piețele externe.
Un bun exemplu în acest sens este Serbia, a cărei infrastructură rutieră a fost ridicată de constructori chinezi, iar ca să plătească înapoi costul lucrărilor, statul sârb impune taxe de circulație pe tronsoanele respective. Cu toate acestea, imaginea Chinei pe plan global ca partener de afaceri este una bună, deși Statele Unite și aliații săi o pun deseori într-o lumină defavorabilă, motivate de concurența injustă.
Sancțiunile americane asupra industriei chinezești nu au efect
Statele Unite trebuie să își schimbe abordarea în relația cu statul asiatic, dacă vor să ajungă concurența din urmă, susțin experți din cadrul Departamentului de Apărare al SUA. Sancțiunile economice aplicate firmelor chineze de semiconductori au obținut efectul contrar: au stimulat producția și inovația. Adaptabilitatea produselor chinezești la condițiile vitrege ale pieței și obținerea de profit din comercializarea lor a surprins autoritățile de la Washington, relatează Financial Times.
În acest context, surprinderea lor este tardivă. Atunci când în urmă cu mai bine de zece ani, companiile occidentale își mutau producția în China, pentru a scădea costurile de producție și cu personalul, nu au luat în calcul faptul că există posibilitatea ca patentele folosite să fie reproduse și apoi revândute sub alte denumiri. Un alt factor care a consolidat poziția Chinei a fost viziunea de a prelua companii cunoscute aflate în faliment. Astfel, pe lângă faptul că au intrat în posesia tehnologiei, aveau deja un public format pe segmentul respectiv. Multe companii americane și-au păstrat numele, pentru ca tradiția să meargă mai departe, dar au fost absorbite de investitorii chinezi.
Pe piața europeană, măsurile restrictive impuse Beijingului la comercializarea vehiculelor electrice doar au accelerat cererea pentru mărcile respective. Totodată, cel mai important producător auto chinez, BYD, va deschide în viitor o noua fabrică în Ungaria iar acest lucru va fenta directiva europeană conform căreia sunt exceptate de la plata subvențiilor companiile a căror producție nu se află pe continent.