Criza Volkswagen: Cum s-a gripat motorul economiei germane

Dragoș Comache Data publicării: Data actualizării:
fabrica volkswagen
sursa: shutterstock.com/

Un simbol tradițional al puterii industriale germane are probleme. Volkswagen se află într-o situație „alarmantă”. Cel mai mare constructor auto european trebuie să implementeze un program draconic de reduceri de costuri de 10 miliarde de euro în următorii trei ani. Pentru a-și asigura supraviețuirea, grupul auto ia în considerare, pentru prima dată în istoria sa, închiderea unor fabrici în Germania și a decis încetarea garantării locurilor de muncă la șase fabrici germane, acord ce era în vigoare de 30 de ani, ceea ce crește perspectiva concedierilor.

La sfârșitul anului 2023, Volkswagen a adoptat un amplu program de reducere a costurilor pentru a crește profitabilitatea mărcii de bază, VW. Dar, în ciuda acestor măsuri, obiectivele stabilite nu au putut fi atinse. Deși oficialii grupului auto au dat vina pe condițiile de piață, criza nu poate fi pusă doar pe seama motoarelor cu ardere internă sau a mașinilor electrice.

Una dintre problemele constructorului auto este supracapacitatea de producție. La o întâlnire cu muncitorii la sediul său din Wolfsburg, managerii VW au declarat că cele șase fabrici din Germania ale mărcii au o capacitate combinată de producție cu 500.000 de mașini mai mare decât vânzările sale. Cu alte cuvinte, VW are cu două fabrici prea mult. Acest lucru duce la subutilizarea fabricilor, ceea ce provoacă pierderi companiei.

La asta se adaugă costurile cu forța de muncă din Germania. Se estimează că un angajat din industria auto este plătit, în medie, cu 62 de euro pe oră în Germania. Asta în vreme ce în Spania costul orar este de 29 de euro și de doar 16 euro în Ungaria.

O altă problemă este rentabilitatea. Volkswagen a scăzut prețurile pentru modelele VW pentru a face față concurenței mai dure, dar acest lucru a redus marja de profit la 0,9% în al doilea trimestru, de la un nivel care era deja relativ mic, de 4% în primul trimestru al anului, arată Reuters.

Prin comparație, marjele Renault și Stellantis, ceilalți doi mari producători europeni de automobile, au fost de 8,1% și, respectiv, 10% în prima jumătate a anului.

Marja redusă de profit reduce sumele disponibile pentru investiții, dar și flexibilitatea de a reacționa la schimbările pieței. Iar un exemplu este întreruperea subvențiilor pentru achiziția de mașini electrice în Germania la sfârșitul anului 2023, care a dus la scăderea cererii.

Situația în care se află compania ține însă și de erorile strategice ale conducerii. După intrarea târzie în cursa mobilității electrice, grupul auto a investit zeci de miliarde de euro în cercetare și dezvoltare, precum și în facilități de producție întrucât șefii companiei au pariat pe faptul că vehiculele pur electrice vor cuceri piață.

Însă modelele lor nu aveau niciun avantaj în fața concurenței – nu erau inovatoare, îndrăznețe și nici distinctive. În plus, au fost dezavantajate de software, de care a fost responsabilă firma specializată a grupului, Cariad.

Software-ul, care este inima și creierul unui vehicul electric, a fost livrat cu întârziere și plin de bug-uri, ceea ce a provocat probleme pe lanțul de producție și a dus la amânarea lansării unor modele, scrie ProtoThema.

Deși cele mai grave probleme au fost acum rezolvate, accentul pus pe mașinile electrice de conducerea companiei nu a dat încă roade. Cererea s-a prăbușit după ce mai multe state au sistat sau redus subvențiile pentru achiziția de vehicule electrice.

În Germania, vânzările de mașini electrice au scăzut cu 68,8% în august, comparativ cu aceeași lună din 2023, iar la nivelul Uniunii Europene cu 43,9%, conform datelor ACEA.

Practic, consumatorii nu sunt convinși că merită să investească într-un vehicul cu un preț de achiziție mare, care are o serie de limitări în ceea ce privește autonomia și rețeaua de încărcare.

Iar analiștii spun că Volkswagen nu s-a ridicat la înălțimea numelui său, de „mașina poporului”, și nu a reușit să aplice rețeta sa de succes: să producă un vehicul electric mic, de zi cu zi, relativ ieftin, precum legendarul Beetle.

O altă problemă este concurența necruțătoare din China, în special în ceea ce privește mașinile pur electrice. VW a intrat în urmă cu mai multe decenii pe această piață și, prin parteneriate cu companii locale, a reușit să devină lider de vânzări. Acum însă, constructorul pierde teren în favoarea mărcilor locale, precum BYD, care la începutul anului a depășit VW pentru prima dată în istorie, potrivit Motor1.

Companiile auto chinezești au devenit o amenințare pentru mărcile consacrate și în Europa, unde intenționează să își facă și fabrici. Asaltul mărcilor chinezești nu amenință doar Volkswagen, ci și pe ceilalți constructori auto europeni, însă compania germană se află într-o poziție financiară dificilă pentru o apărare eficientă împotriva producătorilor chinezi, care sunt mult mai flexibili.

Mai există însă o provocare în calea Volkswagen: reducerea emisiilor de dioxid de carbon ale autoturismelor noi. Din 2025, acestea scad de la 116 g/km la 93,6 g/km, iar Dataforce arată că grupul german este printre producătorii care sunt cel mai departe de țintă. În primul semestru al anului, emisiile calculate la flota de mașini vândute au fost de 123 g/km, fiind depășit doar de Ford, cu 125 g/km. Cei doi depășesc, de altfel, și pragul stabilit pentru acest an.

Prin comparație, alți producători de volum, cum ar fi Renault-Nissan-Mitsubishi (114 g/km), Stellantis (113 g/km), Hyundai (108 g/km) și Toyota (105 g/km) sunt într-o poziție mai bună, dar încă peste ținta pentru 2025.

Conform calculelor Automobilwoche, VW ar trebui să reducă vânzările de mașini pe benzină în Europa cu 14%, dar în același timp să vândă cu 15% mai multe mașini pur electrice pentru a respecta limita. Sancțiunile pentru depășirea pragului sunt de 95 de euro pe gram de CO2 per vehicul, ceea ce ar însemna amenzi de sute de milioane de euro.

Dar problemele Volkswagen ar putea șubrezi și mai mult economia Germaniei, care se confruntă deja cu o creștere anemică. Grupul auto este cel mai mare angajator al țării, cu 296.000 de angajați, iar veniturile sale reprezintă 5,5% din PIB-ul țării.

Având în vedere importanța sa pentru economie, Guvernul german ia în considerare sprijinirea Volkswagen. Potrivit unor surse guvernamentale, Ministerul Economiei analizează modul în care să abordeze vânzările slabe de vehicule electrice.