Creșterea taxelor în Franța lovește companiile de lux, apărare și construcții. Impact major asupra LVMH, Hermès și Vinci

G.C. Data publicării: Data actualizării:
buget franta
sursa: gettyimages.com/

Companiile de top din Franța din sectoarele luxului, apărării și construcțiilor sunt printre cele care vor trebui să plătească impozite suplimentare, conform noului buget de austeritate care le va reduce profitabilitatea în acest an și anul viitor.

LVMH, gigantul de lux cu sediul la Paris și controlat de Bernard Arnault, estimează că va plăti în plus între 700 și 800 de milioane de euro în impozit pe profit anul acesta, o creștere de aproximativ 15% față de cei 5,7 miliarde de euro plătiți anul trecut. Grupul de infrastructură Vinci, care operează drumuri cu taxă în Franța, va plăti în plus 400 de milioane de euro, o creștere de 18% la impozitul său.

Deși proiectul de buget este încă în dezbatere și detaliile pot fi modificate, directorii avertizează că majorările de taxe și alte schimbări de politici vor anula cei șapte ani de reforme pro-business implementate de președintele Emmanuel Macron.

„Politicile propuse ne vor pune din nou în urma altor țări din Europa”, a declarat Alexandre Bompard, directorul executiv al retailerului Carrefour, la postul de radio France Inter luna aceasta, potrivit Financial Times.

Premierul Michel Barnier a prezentat luna aceasta un pachet fiscal de 60 de miliarde de euro pentru a reduce deficitul bugetar prin reduceri de cheltuieli și prin ceea ce a descris ca fiind „creșteri de taxe țintite și temporare” pentru companii și bogați.

Aproximativ 400 de companii cu venituri de peste 1 miliard de euro în Franța vor trebui să plătească mai multe taxe în următorii doi ani, estimându-se că vor aduce statului aproximativ 8 miliarde de euro, conform unui proiect de buget. Deși Barnier a promis că taxele suplimentare se vor afla în vigoare doar doi ani, companiile și economiștii sunt sceptici, deoarece Franța a revenit de multe ori asupra unor astfel de angajamente.

Taxe specifice pe sectoare vor fi, de asemenea, aplicate biletelor de avion și companiilor de transport maritim pentru a genera 2 miliarde de euro, iar guvernul a propus o taxă pe răscumpărările de acțiuni pentru a strânge 200 de milioane de euro.

Macron a implementat o reducere treptată a impozitului pe profit începând cu 2017, scăzându-l de la 33% la 25%. 

Directorul financiar al LVMH, Jean-Jacques Guiony, a declarat recent într-o teleconferință cu analiștii că grupul plătește aproximativ 40% din impozitul său în Franța, astfel că „nimeni [nu ar trebui] să simtă că nu contribuim la efortul bugetar”.

Grupul rival de lux Hermès a declarat joi că estimează că va plăti aproximativ 300 de milioane de euro impozit suplimentar pentru 2024, o creștere de 19% față de cele 1,6 miliarde de euro plătite anul trecut. Producătorul de cosmetice L'Oréal estimează că taxele grupului vor crește cu 250 de milioane de euro în acest an.

Barnier, un conservator care conduce un guvern de coaliție cu partidul președintelui Macron, se bazează semnificativ pe creșteri de taxe pentru a reduce deficitul bugetar estimat să atingă 6,1% din Produsul Intern Brut în acest an, mult peste ținta de 3% a Uniunii Europene.

Alte măsuri din buget, precum reducerea subvențiilor pentru ucenici și lucrătorii cu salarii mici, vor crește, de asemenea, costurile forței de muncă.

Economiștii au avertizat, de asemenea, că planul, care are ca scop reducerea deficitului la 5% din PIB până la sfârșitul lui 2025, ar putea reduce creșterea economică la doar 0,5% anul viitor, de la o estimare de 1% pentru 2024.

Oddo Securities a estimat că plățile suplimentare ale companiilor cu vânzări de 1-3 miliarde de euro în Franța vor crește rata de impozitare de la 25% la 30% pentru 2024, și la 27,5% pentru 2025. Rata pentru cele cu vânzări peste 3 miliarde de euro va crește la 35% în primul an, scăzând apoi la 30%, a precizat firma de servicii financiare.

Producătorul de motoare pentru aeronave Safran a declarat vineri că estimează taxe suplimentare între 320 și 340 de milioane de euro pentru 2024, ceea ce va reduce câștigul pe acțiune cu 0,75 dolari. Grupul Thales a declarat miercuri că va plăti aproximativ 105 milioane de euro în taxe suplimentare pentru 2024 și 2025.

Grupul de lux Kering, care deține branduri precum Gucci și Saint Laurent, le-a spus analiștilor miercuri că nu se așteaptă la un impact semnificativ asupra taxelor deoarece „amprenta geografică a caselor și a producției noastre este concentrată în Italia.”

Magnatul transporturilor maritime Rodolphe Saadé a declarat că grupul său CMA-CGM estimează că va plăti în plus 800 de milioane de euro în doi ani. Companiile globale de transport de containere au beneficiat de mult timp de un regim fiscal favorabil, plătind impozite în funcție de tonajul transportat, mai degrabă decât de profit.

Saadé a declarat pentru ziarul Le Figaro pe 21 octombrie că taxa suplimentară reprezintă un „efort considerabil” pentru grup și că „o va plăti din spirit patriotic”. El a avertizat că investițiile vor fi afectate dacă guvernul nu va anula taxa suplimentară după cei doi ani promiși.

„Dacă taxele cresc, vom fi mai puțin capabili să investim”, a adăugat Saadé. „Totuși, avem nevoie de investiții pentru a rămâne competitivi și a rămâne printre cei mai buni din lume.”

Dar Thomas Zlowodzki, directorul de strategie de acțiuni la Oddo Securities, a avertizat că guvernul va găsi alte modalități de a extrage mai mulți bani de la companii dacă deficitul va rămâne ridicat. „Atâta timp cât bugetul este atât de dezechilibrat, va exista mai multă taxare într-un fel sau altul asupra companiilor”, a spus el.