China domină piața auto din Rusia, în urma sancțiunilor occidentale. Îngrijorările legate de securitate și calitate cresc
După ce sancțiunile au forțat companiile occidentale să-și întrerupă legăturile cu Moscova, vânzările de mașini chinezești în Rusia au atins noi recorduri. Țara lui Putin a devenit principala destinație de export pentru producătorii auto asiatici.
Creșterea vânzărilor în Rusia a venit într-un moment dificil pentru producătorii chinezi, care se confruntă cu taxe mai mari pentru exporturile de vehicule electrice către Washington și Bruxelles, facilitând totodată o schimbare rapidă în cultura auto rusă. „Oamenii aleg cu portofelul”, a declarat Ilya Frolov, un blogger auto din Moscova. „Dacă îți cumperi o mașină, alegerea este fie o Lada (fabricată în Rusia), fie o mașină europeană extrem de scumpă sau una chinezească bine echipată și relativ ieftină.”
Invazia Rusiei în Ucraina a provocat un declin brusc al vânzărilor de vehicule de la producători europeni, coreeni și japonezi, care anterior dominau piața auto din Rusia. La începutul invaziei, în februarie 2022, aceste mărci reprezentau 69% din totalul vânzărilor, conform agenției de analiză Avtostat, scrie Financial Times. Acum, ele au o cotă de piață de doar 8,5%, în timp ce cota producătorilor chinezi a crescut de la 9% la 57% în aceeași perioadă.
În primele nouă luni ale anului 2024, Rusia a fost cea mai mare destinație de export pentru mașinile fabricate în China, cu un volum de 849.951 vehicule, conform datelor de la Asociația Chineză a Autoturismelor. A doua destinație ca mărime, Mexic, a importat mai puțin de jumătate din acest număr.
„Creșterea extraordinară a exporturilor auto ale Chinei din ultimii ani se bazează în mare parte pe contribuția pieței din Rusia”, a spus Cui Dongshu, secretarul general al CPCA. „Fluctuațiile dramatice și schimbările în peisajul pieței auto din Rusia au oferit companiilor auto chineze oportunități ample de vânzare și profituri uriașe.”
Aproximativ 90% dintre vehiculele chinezești vândute în Rusia au motoare cu ardere internă, deși mai mult de 15.000 de mașini fabricate de Li Auto, un producător de vehicule electrice specializat în SUV-uri hibride, au fost vândute în Rusia în primele opt luni ale anului 2024.
Prezența Chinei a fost atât de mare încât nu doar clienții, ci și profesioniștii din industrie s-au orientat către noile companii.
„Aproape toată lumea [care lucra pentru companiile occidentale] lucrează acum pentru cele chinezești”, a spus Vadim Gorzhankin, directorul agenției de PR Krasnoe Slovo din Moscova, care colaborează cu industria auto. „La început, nu știam nimic despre acești producători, despre cum să lucrăm cu ei sau cum să pronunțăm numele.”
Datele vamale din China arată că exporturile de mașini către Rusia au însumat 1,8 miliarde de dolari în septembrie, cea mai recentă lună pentru care sunt disponibile cifre complete, comparativ cu 96 milioane de dolari în aceeași lună din 2021.
În timp ce dealerii neoficiali încă aduc mărci occidentale cunoscute în țară prin rute paralele de import, prețurile ridicate au limitat accesul clienților. În Germania, șoferii pot cumpăra un BMW X5 30d pentru aproximativ 95.000 de dolari, conform site-ului oficial al companiei. Prețurile pentru același model variază între 152.000 și 203.000 de dolari în Rusia, potrivit platformei online Auto.ru. Un Exeed VX fabricat în China, comparabil ca model, costă aproximativ 56.000 de dolari. Mașinile producătorului său, Chery, sunt cele mai bine vândute, alături de Great Wall Motor și Geely.
Unii producători chinezi de automobile au fost discreți în privința implicării lor în Rusia, atribuind prezența tot mai mare a mașinilor lor pe străzi pieței paralele operate de comercianți neoficiali. Zeekr, o marcă de vehicule electrice desprinsă din Geely, a declarat într-un comunicat că nu a desemnat niciun dealer sau distribuitor în Rusia.
Li Xiang, fondatorul companiei Li Auto, listată pe Nasdaq, a scris anul trecut într-o postare pe rețelele de socializare că firma sa nu „are reprezentanță în străinătate”, deși a adăugat că nu poate limita „cererea” pentru exporturi private realizate pe căi paralele, trimise în Asia Centrală și Orientul Mijlociu.
Puncte forte, puncte slabe
Singurul defect al mașinilor este că sunt mai vulnerabile la furt, a mai spus Frolov. „În China există mai puțină infracționalitate, așa că nu au aceleași standarde de securitate.”
Totuși, nu toți șoferii ruși sunt încântați. În octombrie, o uniune a șoferilor de taxi ruși s-a plâns ziarului Kommersant de problemele cu care s-a confruntat industria de când a trecut la modele chinezești mai ieftine. Șoferii de taxi susțin că vehiculele chinezești trebuie deseori casate după 150.000 km, în timp ce mărcile europene și coreene rezistau până la 300.000 km. De asemenea, obținerea pieselor pentru reparații poate dura mult timp, a notat uniunea.
Creșterea dominației Chinei a nemulțumit și producătorii interni — mai ales pe cei care au fost nevoiți să-și direcționeze mai multe resurse către producția de armament. Serghei Cemezov, șeful celui mai puternic producător de arme din Rusia, Rostec, a cerut statului să impună „măsuri de protecție” pentru vehiculele chinezești. Compania sa deține o participație în cel mai mare producător auto din Rusia, Avtovaz, care produce marca Lada și care a declarat în septembrie că, probabil, va înregistra o scădere a cotei de piață la 25%, pe fondul creșterii vânzărilor de vehicule chinezești.
Producătorii auto din Rusia au fost grav afectați de sancțiuni, care le-au limitat accesul la piese și tehnologii occidentale. Pentru a compensa, și aceștia s-au orientat adesea către China. La începutul acestui an, premierul rus Mihail Mișustin a criticat o persoană care a prezentat noul model Volga la o conferință, după ce s-a aflat că volanul vehiculului era fabricat în China. „Unde este fabricat volanul? În China? Vreau ca volanul să fie rusesc”, a declarat premierul, potrivit ziarului de afaceri RBC.
Relația comercială dintre Rusia și China este dezechilibrată. China, care era deja principalul partener comercial al Kremlinului înainte de invazia în Ucraina, reprezintă acum mai mult de jumătate din toate exporturile oficiale către Rusia, conform Trade Data Monitor. În septembrie, doar 5% din totalul importurilor Chinei proveneau din Rusia.
„Direcția este spre o dependență mai mare a Rusiei de China”, a declarat John Kennedy, expert în Rusia la institutul de cercetare Rand Europe.
„Evident, există un parteneriat geostrategic între China și Rusia”, a spus Ilaria Mazzocco, cercetător senior la Centrul pentru Studii Strategice și Internaționale. „Dar există și interese comerciale în dezvoltare și probabil antreprenori foarte activi de partea chineză care profită de modul în care s-a schimbat piața.”
Analiștii cred că volumul în creștere al comerțului dintre cele două țări ar putea face mai dificilă identificarea importurilor de bunuri supuse sancțiunilor, care în trecut ieșeau în evidență în datele comerciale ale țărilor mai mici. Imediat după invazia la scară largă, „toată lumea a înțeles rapid că Rusia evită sancțiunile prin țările fostei Uniuni Sovietice”, a spus Alexandra Prokopenko, cercetător la Centrul Carnegie Rusia Eurasia. „Dar China face comerț în volume atât de mari și cu statistici atât de opace încât nimeni nu înțelege nimic. Multe lucruri pot fi ascunse.”