Prețul carburanților ar putea crește în viitor. Scumpirile nu ocolesc România
Situația din piața internațională nu se arată prea optimistă, după ce țările OPEC+ au decis să reducă producția de petrol în cursul anului 2024. Prețurile la benzină și motorină ar putea crește în România, iar statistica din ultimele trei luni susține această evoluție.
Carburanții pun economia în mișcare, deși liderii lumii discută despre eliminarea treptată a combustibilior fosili în favoarea surselor de energie non-poluantă. Transportul internațional de marfă se bazează într-o proporție covârșitoare pe derivatele din produse petroliere pentru a livra în timp util încărcătura, fără a pune în pericol lanțul de aprovizionare. Avansul tehnologic actual nu permite încă deplasarea doar pe bază de electricitate a marilor transportatori.
Organizația Extinsă a Țărilor Exportatoare de Petrol (OPEC+) a decis recent să-și reducă producția de petrol în acest an, iar experții din domeniu se așteaptă ca acest lucru să producă dezechilibre evidente de preț. Exporturile de țiței ale OPEC+ totalizează aproximativ 60% din comerțul realizat pe glob, potrivit Administrației de Informare în domeniul Energiei din Statele Unite ale Americii.
Majoritatea țărilor din afara organizației, în frunte cu SUA, au niveluri ridicate de consum și prin urmare, o capacitate limitată de export. Deși marii producători non-OPEC au rezerve vaste de exploatat, în mod surprinzător sunt importatori neți de petrol, ceea ce înseamnă că au o influență minimă asupra prețurilor din piață, relatează Investopedia.
După doi ani de război în Ucraina, Europa a simțit din plin efectele crizei energetice, din calorifere și până la pompele din stațiile de alimentare auto. Între timp, situația la nivel european s-a echilibrat, însă este departe de a fi una ideală.
Cum se calculează valoarea produsului final care ajunge la pompă
Carburanții până ajung la pompă trec printr-un amplu proces de transformare. În tot acest lanț, petrolul brut extras trece prin patru faze esențiale: exploatare, rafinare, distribuire și vânzare. Fiecare dintre aceste elemente presupune costuri operaționale separate.
Aceste costuri pot fi amplificate în funcție de realitățile noi apărute pe parcursul lanțului precum probleme tehnice, războaie, producție scăzută la nivel global, embargo comercial. Dacă aceste probleme persistă, indubitabil vor dezechilibra piața și vor influența prețul final al combustibilului la pompă. Pe lângă aceste fenomene externe, prețurile carburanților sunt influențate de evoluția economiei în acel moment și de cadrul fiscal stabilit de fiecare țară în parte, alături de cotația BRENT de la bursa.
În linii mari, prețul pe care un șofer îl plătește la casieriile din stațiile PECO este compus din totalitatea costurilor ce intervin pe parcursul lanțului de procesare al petrolului.
Prețurile la carburant vor crește inevitabil și în România
Maximele istorice de preț au fost înregistrate la vârful invaziei rusești în Ucraina, din iunie 2022. Atunci benzina era 8.68 lei și motorina 9.24 lei. Pentru a compensa explozia prețurilor, Guvernul României a făcut o reducere cu 50 de bani pe litru de combustibil. Măsura a fost în vigoare până la 1 ianuarie 2023, relata Digi24.
La 1 ianuarie 2024, motorina era 7.2 lei iar benzina 6.73 lei. De atunci, pe parcursul ultimilor trei luni, prețul a crescut constant, arată Peco-Online. Actualmente, motorina este 7.46 lei iar benzina, 7.14 lei.
România se numără printre țările Uniunii Europene cu cele mai mici accize pe combustibil, 0.36 euro (1.8 lei) potrivit datelor furnizate anul trecut de Tax Foundation. Asta înseamnă că fără taxe, prețul carburantului ar fi 5.2 lei în medie.
Având în vedere evoluțiile prezente din lume, estimările sugerează că prețurile la motorină și benzină în România ar putea crește până la sfârșitul anului cu 70 de bani respectiv 1 leu față de cât sunt acum dacă majorările înregistrate în perioada ianuarie-martie cresc în același ritm.