Ministerul Energiei anunță o nouă schemă de finanțare pentru investițiile în producția de biocombustibili avansați. Care e bugetul

G.C. Data publicării:
euro
sursa: shutterstock.com/

Ministerul Energiei a dezvoltat o nouă schemă de ajutor de stat dedicată investițiilor în noi capacități pentru producția de biocombustibili avansați, precum bioetanolul şi uleiul vegetal hidrotratat, respectiv a combustibilului de aviaţie sustenabil. Bugetul total estimat al schemei de ajutor de stat este de aproximativ 500 milioane de euro, iar primul apel va fi lansat cu un buget de 100 milioane de euro. 

În luna august, Ministerul Energiei lansa în consultare publică „Schema de ajutor de stat având ca obiectiv sprijinirea investițiilor în producția de biocombustibili avansați cu finanțare din Fondul pentru Modernizare- Program cheie nr. 8 Combustibili alternativi – Sprijin pentru producția de biocombustibili/biocarburanți”. La începutul lunii octombrie, Comisia Europeană a aprobat schema de ajutor de stat în valoare de 500 de milioane de euro pentru sprijinirea investițiilor în producția de biocombustibili avansați în România.

Pentru susținerea acestei măsuri de investiții, Ministerul Energiei va solicita finanțarea din resursele Fondului pentru modernizare, în cadrul reuniunii Comitetului de Investiții din primăvara anului viitor. „În acest sens, la nivelul ministerului este deja pregătită documentația de solicitare a sprijinului financiar, care, într-o primă etapă, va fi de 100.000.000 euro, ulterior urmând să fie solicitat, etapizat, restul sumei”, arată Ministerul într-un comunicat de presă.

Schema de ajutor de stat are ca obiectiv sprijinirea investițiilor în noi capacități pentru producția de biocombustibili avansați, precum bioetanolul şi uleiul vegetal hidrotratat (HVO), respectiv a combustibilului de aviaţie sustenabil (SAF), astfel încât aceste tipuri de bicombustibili să asigure cel puțin 5% din consumul final de energie în sectorul transporturilor până în 2030.

Care e bugetul

Bugetul total estimat al schemei de ajutor de stat este de aproximativ 500.000.000 euro, primul apel ce va fi lansat urmând să aibă un buget de 100.000.000 euro. Valoarea ajutorului de stat va fi de maximum 45% din costurile totale ale investițiilor, dar nu mai mult de  45 milioane de euro /instalație de bioetanol și 91,25 milioane de euro /instalație de SAF/HVO. 

Capacitatea estimată de producție a instalației de biocombustibili avansați (tone/an) este de minim 50 mii tone de bioetanol și 20 mii, repectiv 90 mii tone pe instalație combinată SAF și HVO.

Solicitanții eligibili în cadrul schemei de ajutor de stat sunt entitățile de drept public sau privat (microîntreprinderi, întreprinderi mici, mijlocii și mari, inclusiv întreprinderile nou-înființate), legal înregistrate în scopuri fiscale în România, la momentul depunerii Cererii de finanțare.

Pentru acordarea ajutoarelor de stat în producţia de biocombustibili avansați, aceștia trebuie să respecte criteriile de durabilitate și de reducere a emisiilor de gaze cu efect de seră prevăzute în Directiva (UE) 2018/2001 și în actele delegate sau de punere în aplicare a acesteia.

Obiective

Ministerul Energiei își propune să atingă, prin această schemă de ajutor de stat, următoarele obiective:

  • instalarea unor capacități de producție biocombustibili avansați care să contribuie la asigurarea necesarului la nivel național din producție proprie și la reducerea importurilor;
  • înlocuirea combustibililor produși din culturi alimentare, de primă generație, cu biocombustibilii produși din reziduuri/deșeuri, de generația a doua, care aduc nu impactează sectorul agricol și aduc reduceri importante ale emisiilor de gaze cu efect de seră;
  • atingerea unei decarbonări eficiente, în linie cu obiectivele Pactului ecologic european ca strategie de creștere sustenabilă a UE, combaterea schimbărilor climatice, în concordanță cu angajamentele Uniunii de a pune în aplicare Acordul de la Paris și cu obiectivele de dezvoltare durabilă ale ONU, prin sprijinirea unei tranziții juste din punct de vedere social către o economie verde și susținerea investițiilor cu emisii scăzute de carbon în sectorul transporturilor;
  • reducerea amprentei de carbon prin amestecarea cu combustibilii fosili a biocombustibililor avansați în sectorul transportului rutier, iar pentru sectorul aviației a biocombustibililor produși din materii prime enumerate atât în partea A, cât și în partea B la lit. a) din Anexa IX a Directivei (UE) 2018/2001.