Marile economii vestice importă combustibili rafinați din petrol rusesc. O poartă largă din legea internațională o permite
Milioane de barili de combustibil produs din petrol rusesc continuă să fie importate în Marea Britanie, pe fondul unui vid legislativ care anulează sancțiunile impuse Moscovei. De exemplu, dacă petrolul e dus în India și rafinat acolo, produsul finit e considerat din India. Marea Britanie nu e singura. La fel se întâmplă cu țările UE și chiar SUA.
O analiză BBC arată că un "vid legislativ" permite petrolului rusesc să fie rafinat în țări precum India, iar produsele să fie vândute în Marea Britanie. După ce Rusia a invadat Ucraina, Statele Unite și aliații europeni au interzis importul de petrol și gaze naturale rusești.
Guvernul britanic a negat că a existat import de petrol rusesc din 2022 încoace. Însă, un purtător de cuvânt al Executivului britanic a declarat că regulile internațional recunoscute privind "originea mărfurilor" definesc că petrolul, odată rafinat într-o altă țară, este clasificat în scopuri comerciale ca având originea în țara de rafinare.
Marea Britanie se numără printre multe țări occidentale care au interzis importul de petrol și produse petroliere de origine rusă pentru a reduce suma de bani pe care Moscova o poate obține din combustibilii fosili.
ONG-ul Centrul de Cercetare pentru Energie și Aer Curat (CREA) a făcut o amplă analiză asupra fenomenului și a stabilit că regulile internaționale privind originea mărfurilor permite țărilor precum India și China, care nu au sancționat Kremlinul, să importe legal petrol rusesc și să-l rafineze. Aceste produse sunt apoi exportate către orice țară, inclusiv din Uniunea Europeană.
"Problema cu acest vid legal este că crește cererea de petrol rusesc și permite vânzări mai mari în ceea ce privește volumul, ceea ce face să crească și prețul lor, contribuind astfel la fondurile de război ale Kremlinului", a declarat pentru BBC Isaac Levi, de la CREA.
Într-un alt document de cercetare, Global Witness a estimat că în cursul anului 2023 au fost importate în Marea Britanie aproximativ 5,2 milioane de barili de produse petroliere rafinate provenite din petrol rusesc.
Majoritatea combustibilului importat - 4,6 milioane de barili - era combustibil pentru avioane, pe care cercetătorii grupului au sugerat că era folosit într-unul din 20 de zboruri din Marea Britanie. Cea mai mare parte a importurilor britanice au provenit în principal de la trei rafinării de petrol din India - Jamnagar, Vadinar și New Mangalore.
Raportul Global Witness dezvăluie că bezină produsă în parte din petrol rusesc ajunge încă în rezervoarele americane.
Veniturile din exporturile de combustibili fosili ale Rusiei au scăzut insignifiant în ultimele luni ale anului trecut și, în mare parte, din cauza condițiilor meteo nefavorabile din Marea Neagră, arată un raport CREA. Veniturile din exporturile de gaze naturale lichefiate (GNL) au crescut cu 5% (2,5 milioane de euro pe zi), în timp ce exporturile de gaze naturale prin conducte au crescut cu 25% (18 milioane pe zi).
Franța a importat GNL în valoare de 316 milioane de euro din Rusia, în buza sezonului rece.
Importurile lunare de gaze naturale rusești ale Turciei au crescut cu 68% (457 de milioane de euro) în noiembrie datorită consumului sporit de gaze. Dar cu Turcia povestea e mai lungă.
Turcia a devenit cel mai mare importator de energie rusă în emisfera vestică. Apropierea de porturile rusești acordă Turciei economii semnificative pe costurile de transport.
Pe sistemul petrol-rafinare, Turcia ar fi devenit între timp pricipala poartă de ieșire spre Europa a petrolului rusesc.
Același raport arată, după urmărirea radarului vaselor din zonă, că 65% din petrolul brut rusesc a fost transportat de nave cisternă "umbră", în timp ce navele deținute sau asigurate în țări care implementează politica limitei de preț au transportat 35%.