Descoperirea unei noi baterii ar putea să ieftinească mașinile electrice și să le crească autonomia
Se lucrează intens la noi variante de baterii pentru mașinile electrice. Compania japoneză de electronice Toshiba a dezvoltat un nou tip de baterie fără cobalt care ar putea face mașinile electrice mai ieftine și cu o rezistență mai mare.
Toshiba dezvăluie o nouă baterie cu încărcare rapidă, fără cobalt. Ar putea duce la vehicule electrice mai ieftine și mai durabile.
Bateriile litiu-ion folosite în majoritatea vehiculelor electrice de astăzi au mai multe probleme. Catozii lor sunt fabricați din cobalt, extras în condiții considerate inadecvate. Cobaltul este un metal rar și scump, extras adesea folosind munca copiilor.
Unii producători de vehicule electrice, inclusiv Tesla, folosesc baterii cu catozi dintr-un material diferit, numit fosfat de fier de litiu (LFP), însă aceste baterii tind să se încarce mai lent și să aibă densități de energie mai mici, ceea ce înseamnă că autonomia este afectată.
Acum Toshiba a dezvoltat un nou tip de baterie fără cobalt. Catodul său este realizat dintr-un material numit "oxid de nichel mangan" (LNMO), în timp ce anodul său, o componentă de obicei făcută din grafit, este fabricat din "oxid de niobiu titan" (NTO).
Toshiba spune că utilizarea acestor materiale face ca noile baterii să reprezinte o soluție superioară în ceea ce privește conservarea costurilor și a resurselor, în comparație cu bateriile care conțin cobalt.
În timpul testării, un prototip al bateriei fără cobalt a putut fi încărcat la o capacitate de 80% în doar 5 minute. Conform Toshiba, o celulă de baterie LFP a avut nevoie de 20 de minute pentru a atinge acest nivel.
Noua baterie a fost, de asemenea, mai durabilă decât celula LFP testată de Toshiba. Își putea menține cel puțin 80% din capacitatea sa inițială după 6.000 de cicluri de încărcare/descărcare, în timp ce celula LFP putea rezista la doar 3.000 de cicluri.
Noua baterie Toshiba fără cobalt este încă în fazele incipiente de dezvoltare și multe despre dispozitiv sunt încă necunoscute, inclusiv cum se compară densitatea sa de energie cu cea a bateriilor LFP și tradiționale litiu-ion. Cu toate acestea, Toshiba crede în această tehnologie și speră că va fi gata pentru comercializare până în 2028. Planul companiei este să înceapă cu baterii pentru mașinării electrice, înainte de a trece la autovehicule electrice, arata publicația Freethink.com.