Asociația Energia Inteligentă, pentru noul Guvern: „România are nevoie mai mult ca niciodată de un Program de Guvernare cu viziune”
România se află într-o perioadă cu foarte mari provocări, dar și probleme în sectorul energetic, având nevoie „mai mult decât oricând” de un Program de Guvernare cu viziune, de organizare, planificare, programe și proiecte, transmite vineri Asociația Energia Inteligentă (AEI).
În documentul transmis vineri, numit „Manifest energetic pentru România”, sunt înaintate noului Guvern mai multe propuneri pentru reconstrucția, restructurarea și reziliența sectorului energetic.
10 măsuri pentru reziliența energetică a României
Potrivit AEI, securitatea energetică reprezintă unul dintre cele mai importante aspecte pe care noul Executiv trebuie să le aibă în vedere, având în vedere contextul geopolitic, economic și social în care se află România. „Viitorul României, inclusiv ca drum politic, va fi influențat semnificativ de asigurarea securității energetice. Direcțiile cuprinse în Strategia Energetică a României trebuie rapid puse în aplicare”.
Siguranța alimentării cu energie a consumatorilor reprezintă o provocare în contextul actual, al creșterii variabilității surselor, dar și a volatilității consumului de energie electrică în România. Planurile de acțiune privind sectorul energetic trebuie puse în aplicare pentru a elimina orice amenințare privind siguranța alimentării cu energie.
„Sprijin pentru consumatorii vulnerabili” reprezintă un alt punct din „Manifestul Energetic pentru România”, întrucât consumatorii vulnerabili au fost considerați satisfăcuți din punct de vedere energetic, în urma aplicării plafonării prețului la gaz și energie electrică. „În mare parte aprecierea a fost corectă, dar după eliminarea plafonării mulți consumatori vor rămâne în sărăcie energetică. Astfel, se impune rapid o regândire a definirii consumatorului vulnerabil și stabilirea măsurilor reale de sprijin pentru aceștia”, mai arată AEI.
„Sprijinirea prosumatorilor și a comunităților energetice pe principii reziliente” reprezintă o altă măsură: Dezvoltarea numărului prosumatorilor în România este foarte importantă și trebuie să se bazeze pe principii corecte, echitabile și reziliente.
Despre stoparea creșterii prețurilor, AEI afirmă: „În lipsa unui proces de reducere a costurilor unitare, de dezvoltare a investițiilor în energie, dar bazate pe principii de eficiență economică, de creștere a eficienței în activitatea de producție, transport, distribuție și comercializare, dar și de dezvoltare și creștere a concurenței, prețurile vor crește în viitor. Astfel se impune definirea unor principii la nivelul acționarului principal care să determine eficientizarea activității companiilor din sectorul energetic cu scopul reducerii costurilor, dar și modificarea legislației primare și secundare în sensul eficientizării investițiilor”.
Stabilirea condițiilor de fezabilitate a investițiilor necesare care au impact asupra costurilor și, implicit, asupra reducerii prețurilor la energie - este necesară definirea principiilor de fezabilitate a investițiilor, astfel încât investițiile realizate să aibă efecte clare în reducerea costurilor unitare și/sau de reducere a prețurilor la gaze și energie.
Sărăcia energetică extremă din România trebuie eliminată. România are 5.400 de case locuite permanent care nu au energie electrică și 7.335 de case care au reale probleme în asigurarea necesarului minim de căldură.
Sustenabilitatea socială și de mediu ridicată. Implicarea companiilor din subordinea ME în sustenabilitatea comunităților și asigurarea protecției mediului înconjurător prin Programele de Sustenabilitate Corporative, pe care acestea le vor derula în următorii 4 ani. În acest sens, trebuie definite prioritățile de sustenabilitate la nivelul acționariatului.
Sistemul Nou Energetic, un model care să răspundă schimbărilor masive care au existat în ultimii 20 de ani în sistemul energetic (gaze, electricitate, termoficare, schimbări climatice etc.) și pentru a preveni evoluții necorespunzătoare, dar și pentru ca România să atingă echilibru social, energetic și de mediu, atât pentru cerințele de azi (prevenirea efectelor inundațiilor și secetei, asigurarea energiei securitare, curate și ieftine) cât și pentru cele din viitor (reducerea emisiilor de CO2 și folosirea energiei curate securitare).
Susținerea și adaptabilitatea la schimbările de mediu. „Statistica ultimilor ani arată că, la nivelul României, episoadele de caniculă, inundații, perioadele de secetă, dar și blackouturile energetice regionale sunt tot mai dese și de o intensitate tot mai mare, cu implicații sociale și energetice care vor fi din ce în ce mai dezastruoase. România trebuie să demareze urgent acțiuni de mediu, sociale și energetice care să diminueze efectele imediate ale acestor fenomene”, mai transmite Asociația.
Măsuri pentru reconstrucția energetică a României
Este nevoie de susținerea modelului economic viitor românesc în Uniunea Europeană, care definește cererea, profilul și amplitudinea necesarului de energie, dar determină și gradul de suportabilitate economică care asigură viabilitatea economiei românești, în concordanță cu nivelul tehnologic la care se tinde.
Sustenabilitatea viitorului model social, care se dorește a fi construit în România și care determină sistematizarea teritorială și dezvoltarea căilor și mijloacelor de transport, submodelele de urbanizare, nivelul de confort și de trai la care se tinde în România și care modelează cererea, profilul și amplitudinea necesarului de energie din economie.
Sprijinirea pregătirii resursei umane pentru proiectarea și implementarea marilor transformări la care urmează să fie supusă România în următorii ani.
Stabilirea acceptabilității sociale. „Oamenii trebuie pregătiți să părăsească starea actuală de confort indusă cum că nouă ne este bine așa cum suntem și că suntem o țară atât de bogată încât nu ne trebuie nimic. Țițeiul românesc este în curs de epuizare, gazele deși încă există zăcămintele se vor depleta în următorii 10 -15 ani sunt realități care necesită schimbări importante care trebuie abordate cu înștiințarea și participarea populației”, scrie AEI.
Susținerea interconectivității sectoriale. O altă abordare strategică care ar trebui să preocupe România este reprezentată de pregătirea pentru schimbările climatice.
Sprijin pentru un mix de consum eficient rezilient - reprezintă o tendință care trebuie să se dezvolte, în sensul maximizării eficienței energetice la nivelul consumatorului, concomitent cu dezvoltarea unor surse de autoproducție a energiei din resursele disponibile și la îndemâna consumatorului, folosirea unor sisteme de stocare a energiei și interschimbabilitatea formelor de energie în funcție de disponibilitate, oportunitate și cost, dar și dezvoltarea unor sisteme inteligente în care Demand Managementul să fie larg folosit.
Sprijin pentru un mix energetic de producție securitar. „Greșeala unor termene de eliminare a cărbunelui până în 2030 a contribuit la prinderea României în cleștele unor crize energetice. Identificarea cererii de energie, profil și amplitudine, dar și a nivelului de suportabilitate economică poate să determine mixul energetic securitar, soluțiile de stocare – interschimbabilitate a combustibilului, tehnicile și tehnologiile necesare, optimizarea rețelelor pentru diversele forme de energie, în condițiile unui mix de consum eficient rezilient. Definirea Noului Model al Sistemului Energetic Românesc, trebuie să se bazeze pe resursele disponibile ale României, pe eficientizarea proceselor de producție, transport și consum, și pe regândirea tehnologică a proceselor de producție a energiei (mixului de producție) și folosirea noilor tehnologii pentru încălzire, apă caldă, aer condiționat etc”, scrie AEI.
Măsuri pentru restructurarea energetică a României
Securizarea și profesionalizarea modului de administrarea a participațiunilor statului din considerente de maximizare a profitului companiilor, dar luând în considerare și alte direcții strategice care trebuie trasate de acționariat managementului companiei sau impuse prin politici specifice.
Stabilirea aplicării unei guvernanțe corporative bazată pe planuri de management realiste și performante, care să fie realizate în concordanță cu direcțiile strategice ale asociatului majoritar și atragerea celor mai buni profesioniști în conducerea companiilor
Susținerea aplicării principiului „lustrației oricăror partide politice” în administrarea și managementul companiilor. Eliminarea numirilor pe baze de apartenență politică în conducerea companiilor.
Stabilirea Ministerului Energiei ca responsabil al gestiunii Balanței energetice unice, prin trecerea tuturor activităților specifice energiei așa cum sunt cuprinse în Strategia energetică a României, în portofoliul Ministerului Energiei, astfel există posibilitatea asigurării managementului tuturor resurselor energetice într-un mod coerent și eficient.
Stabilirea Ministerului Energiei ca unic gestionar al politicilor și al fondurilor pentru toate formele de energie, eficiență energetică, recuperarea resurselor secundare de energie, folosirea resurselor regenerabile și a energiei din transporturi.
Susținerea realizării Ghișeului unic pentru soluționarea alternativă a litigiilor privind toate formele de energie sub tutela Ministerului Energiei. Un Ghișeu care să răspundă tuturor cererilor din partea consumatorilor de energie și să soluționeze extrajudiciar litigiile.
Stabilirea unui calendar de trecere treptată către ReLiberalizarea pieței de gaze și energie electrică și protejare a consumatorilor (inclusiv a celor vulnerabili).
Serviciul Unic de Monitorizare și remodelare a strategiilor, prognoze, dispecerizare pentru prevenirea și coordonarea intervențiilor în asigurarea securității și siguranței energetice, organism care să deruleze o acțiune permanentă de analiză, dispecerizare și intervenție pentru toate formele de energie din România.
Susținerea Cercetării în domeniul energiei, în special a noilor forme de energie, având în vedere necesitatea de a le adapta sistemului energetic românesc, dar și a societății românești la toate aceste schimbări.
Securitatea cibernetică și continuarea digitalizării sectorului energetic. Digitalizarea sistemelor energetice românești trebuie să continue, dar sub o atentă strategie de securitate cibernetică pentru evitarea unor dezastre, conchide AEI.