Descarbonizarea industriei aviatice întâmpină provocări. Alimentarea aeronavelor cu ulei de gătit reciclat nu este sustenabilă
Industria aeronautică vrea să-și reducă amprenta de carbon la nivel mondial, însă găsirea unor alternative la kerosen, derivat din petrol, folosit la alimentarea avioanelor, nu reprezintă o misiune ușoară. Utilizarea uleiului de gătit reciclat drept combustibil este o soluție, însă nu pe termen lung, avertizează specialiștii.
Presiunea crește pe industria aviatică pe măsură ce alternativele la kerosen se dovedesc lipsite de fiabilitate. Avioanele sunt responsabile pentru aproximativ 2,5% din emisiile globale de dioxid de carbon (CO2) iar oficialii din domeniu caută noi metode prin care să reducă impactul asupra climei.
Producerea combustibilului pentru avioane din ulei de gătit uzat sau din culturi agricole este o alternativă viabilă la kerosen, însă nu reprezintă o soluție pe termen lung pentru descarbonizarea aviației, relatează Politico. Principala problemă este de ordin tehnologic: nu se poate realiza suficient combustibil ecologic pentru a satisface cererea. Pe lângă disponibilitatea redusă, alternativele bio la kerosen sunt mult mai costisitoare.
„Exploatarea culturilor agricole în vederea producerii de combustibili cu emisii scăzute de carbon nu se poate realiza intensiv pentru a nu afecta piața alimentară. Utilizarea uleiului de gătit reciclat este insuficientă pentru a suplini cererea. Prețul produsului final este mare, fapt care descurajează operatorii aerieni să aleagă biocombustibilul”, apreciază experții.
Uniunea Europeană și Regatul Unit au impus ca din 2025, conținutul din rezervorul aeronavelor trebuie să fie un mix de kerosen și biocarburant. Înlocuirea totală a combustibililor fosili în industria aviatică rămâne un proces de durată.