Consiliul Concurenței: sistemul național de transport de gaze s-a dezvoltat intens. Prima tendință a fost de limitare și de suspendare
Sistemul Național de Transport (SNT) al gazelor naturale a traversat un proces accelerat de dezvoltare a infrastructurii tehnice existente în punctele de interconectare cu sistemele de transport ale țărilor vecine, atât prin construirea infrastructurii ce permite fluxuri bidirecționale cât și prin creșterea etapizată a capacităților tehnice de import/export, arată Consiliul Concurenței într-un raport.
Deși la început a avut piedici în dezvoltare, SNT s-a consolidat accelerat. Piedicile au dispărut între timp, ne-au spus surse din Consiliu.
În paralel cu dezvoltarea infrastructurii ce a permis majorarea fluxurilor transfrontaliere de gaze naturale și diversificarea surselor de gaze disponibile pe piață s-a derulat un proces de tranziție de la un sistem național de transport ale cărui interconectări au funcționat în baza unor acorduri interguvernamentale la un sistem în care accesul în punctele de interconectare se realizează în baza unor mecanisme transparente de rezervare de capacitate, arată raportul citat.
Având în vedere dinamica pieței regionale de gaze naturale și obiectivele de dezvoltare în context regional ale SNT, centrate pe întărirea gradului de interconectare a rețelei naționale de transport gaze naturale la rețeaua europeană, principalele direcții de acțiune au vizat:
• Creșterea capacității de transport gaze naturale în punctele de interconectare (PI) de la Csanadpalota (România - Ungaria), Giurgiu-Ruse (România - Bulgaria) și Negru Vodă 1 - Kardam (România - Bulgaria).
• Conectarea la SNT a conductei (T1) de transport gaze naturale Isaccea 1 – Negru Vodă 1, care dă posibilitatea curgerii fizice a gazelor din conducta de transport T1 spre SNT și invers (2019-2020).
• Încheierea Acordului de Încetare a Contractului istoric între Transgaz și Gazprom, privind transportul prin conductele T2 și T3. În acest context, la sfârșitul anului 2021 a fost realizată conectarea conductei T2 de transport gaze naturale Isaccea 2–Negru Vodă 2 la SNT, dând astfel posibilitatea curgerii fizice a gazelor din conducta T2 spre SNT și invers. Totodată au fost realizate lucrări pentru asigurarea curgerii bidirecționale în punctele de interconectare transfrontalieră Isaccea 2 cu Ucraina și Negru Voda 2 cu Bulgaria.
• Noi dezvoltări ale SNT în scopul preluării gazelor de la țărmul Mării Negre.
În perioada de analiză s-au manifestat două direcții semnificative în ceea ce privește activitatea de operare a punctelor de interconectare aparținând SNT. Prima tendință manifestată a fost de limitare și, ulterior, suspendare a schimburilor transfrontaliere prin punctele de interconectare tradiționale, Medieșu Aurit și Isaccea. Import, în paralel cu transferul fluxurilor de import de la Isaccea Import prin punctul de interconectare Isaccea 1-Orlovka 1, ca urmare a conectării în anul 2020 a conductei de tranzit T1 (Isaccea 1–Negru Vodă 1) la SNT. A doua direcție a vizat intensificarea fluxurilor transfrontaliere (bidirecționale) prin punctele de interconectare cu sistemele de transport ale Ungariei și Bulgariei, inclusiv în contextul creării coridorului BRUA, scrie Consiliul Concurenței în raport.