Vânzările de vehicule electrice stagnează în SUA și Europa, din cauza infrastructurii și a prețurilor. În România cererea e în creștere

Adam Gheorghe Data publicării:
vanzare masini electrice
sursa: gettyimages.com/

Estimările actuale arată că se așteaptă ca în SUA și în Europa să se înregistreze o încetinire a cererii și a vânzărilor de vehicule electrice (VE) pe termen scurt, în timp ce China va consemna o creștere constantă, la fel și în România, datorită Rabla Plus.

Acestea sunt concluziile de bază ale celui mai recent studiu Ernst&Young Mobility Lens Forecaster, un instrument de prognoză bazat pe inteligență artificială (AI), care oferă o perspectivă pentru volumele de înmatriculări de vehicule ușoare până în 2050.

În SUA, ratele ridicate ale dobânzilor, infrastructura de încărcare inadecvată și condițiile economice incerte au alimentat îngrijorările legate de accesibilitate și autonomie. Aceasta a dus la o încetinire a vânzărilor de vehicule electrice, estimându-se o stagnare pe termen scurt. Europa este afectată de prețurile ridicate, de incertitudinea economică și de infrastructura inadecvată, ceea ce încetinește achiziția vehiculelor electrice.

În timp ce alte părți ale lumii se confruntă cu o încetinire a vânzărilor de vehicule electrice, China rămâne pe creștere, urmând ca vehiculele electrice cu baterii (BEV) să reprezinte peste 50% din totalul vânzărilor până în 2030 - cu doi ani mai repede decât sugerau previziunile anterioare.

Pe de altă parte, în ciuda încetinirii actuale a vânzărilor de vehicule electrice în SUA și Europa, previziunile pe termen lung rămân neschimbate, așteptându-se ca BEV-urile să reprezinte 50% din vânzări până în 2030 în Europa și 2033 în SUA.

Previziunile mai optimiste pentru SUA prevăd că mai multe vehicule electrice produse la nivel local vor impulsiona vânzările, care vor fi susținute de restricțiile la importul de produse fabricate în afara SUA.

Estimările arată că producătorii chinezi de automobile ar urma să se confrunte cu o înăsprire a politicilor comerciale din partea UE și a SUA, care vor impune sancțiuni mai stricte asupra importurilor de vehicule electrice, ceea ce ar duce la o scădere a vânzărilor chinezești la export. În acest scenariu, producătorii chinezi de vehicule electrice trebuie să facă față unor bariere tarifare ridicate, să-și reevalueze și să-și adapteze strategiile de expansiune a producției de vehiculele electrice.

Stela Andrei, reprezentant EY România, spune că, în privința pieței locale, informații recente indică faptul că sectorul vehiculelor electrice din România a înregistrat o creștere semnificativă în 2023 și continuă să se dezvolte în 2024, alimentat de stimulente guvernamentale, precum programul Rabla Plus și o rețea de încărcare care se extinde rapid, cu peste 1.000 de locații.

„Investiții importante din partea companiilor, precum OMV Petrom și Enel X îmbunătățesc această infrastructură. Avansurile tehnologice au împins autonomia vehiculelor electrice la 250-600 km, făcându-le tot mai competitive ca preț în comparație cu mașinile tradiționale”, a declarat Stela Andrei.