Un review „real”, pe câțiva dolari. Cum se plătesc recenziile pozitive la produse și servicii

Ligia Munteanu Data publicării:
booking
Foto: Profimedia

Comerțul online și platformele sociale au ajuns să distorsioneze un alt sector, menit să ofere încredere în aceste medii, și anume recenziile, criticile și opiniile. Cele mai multe review-uri sunt plătite!

De la bloggeri care ajung să facă reclamă la orice până la acele recenzii de sub produsele pe care vreți să le cumpărați, în mare parte, totul este plătit, unele recenzii fiind chiar generate automat de softuri speciale. La acest capitol, dezvoltarea inteligenței artificiale nu va face decât să înrăutățească lucrurile.

În afară de lumea caselor și criticilor de artă, recenziile despre orice, de la gadgeturi la cărți, îmbrăcăminte, hoteluri, băutură, toate sunt potențial compromise. Un studiu Wired arată că totul a pornit de la agenții de marketing care au început să platească persoane pentru a scrie recenzii, iar acum s-a ajuns la softuri care fac asta automat. Este aproape imposibil să distingi o recenzie reală de una generată automat.

Până acum practica a rămas în umbră, pentru că toată lumea beneficia de pe urma ei. Site-urile își promovau produsele, clienții găseau unele confirmări pentru a face o achiziție, iar motoarele de căutare, cum ar fi Google Shopping primeau bani frumoși pentru indexarea mai bună a acestor magazine online.

Lucrurile s-au complicat mai mult în septembrie 2023, când Vulture a publicat o poveste care a dezvăluit amploarea nespusă a industriei recenziilor plătite. Povestea a arătat, printre altele, cum editorii plăteau unii critici independenți de film pentru a revizui filme și lansări. Aceste recenzii, erau adesea publicate pe site-uri independente de recenzii de filme, cum este celebrul Rotten Tomatoes.

În urma poveștii lui Vulture, Rotten Tomatoes a luat măsuri și a început să caute criticii filmelor despre care se credea că au fost plătiți. S-a descoperit că pentru o recenzie, unii critici primeau 50 USD. Povestea a provocat haos în industria filmului.

Însă pe site-urile comerciale practica a ajuns acum la un nou nivel. Recenziile sunt de multe ori realizate de softuri automate. Astfel sunt generate comentarii cu poza de profil a unui client, cu nume si date de locație și un mesaj apreciativ, eventual și steluțe de rating. Inclusiv site-urile de călătorii folosec metoda pentru a oferi recenzii despre o locație. Mai există și recenzii reale, făcute de clienți reali, însă acestea nu sunt cu nimic diferite de cele create automat.

În ansamblu, practica este extrem de păguboasă. Indiferent ce produci, poți cumpăra o recenzie care să îți susțină produsul. Iar dacă ai și bugete serioase pentru campanii online, s-ar putea să cucerești repede o bucată bună din piață.

Este rețeta perfectă: un site bun, bloggeri care vin cu imagini și video "reale" cu produsele tale, comentarii pozitive la fiecare articol, motoarele de căutare care împing produsele și aduc vânzări din toată lumea, pentru că deschiderea pe diferite piețe este acum foarte accesibilă.

Este noua metodă de a crea piață pentru un business și se poate întâmpla foarte repede. Avem nenumărate exemple de branduri care au devenit nume recunoscute internațional folosind această rețetă în doar câțiva ani. Dacă ne uităm în trecut, producătorii ajungeau branduri în zeci de ani de reziliență pe piață și erau validați de cumpărători în timp.

Însă lumea în care trăim astăzi este alta, iar afacerile și consumatorii vor trebui să se adapteze. Acestea sunt și oportunițăți incredibile de afaceri, dar sunt și modalități prin care se distrosionează piețe și comportamente de consum.