Studiu: Românii vor telefoane ieftine și bune. Au încredere mai mare în ce aud de la cunoscuți decât în informațiile din social media

Adam Gheorghe Data publicării:
sursa: profimediaimages.ro

Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM) a realizat un studiu, referitor la impactul asupra mediului pe care îl au comunicațiile electronice și poștale. Scopul studiului a fost acela de a identifica gradul de cunoaștere, atitudinile și percepțiile populației față de acțiunile pentru limitarea acestui impact.

Studiul de piață referitor la atitudinile și percepțiile privind sustenabilitatea serviciilor de comunicații electronice și serviciilor poștale a fost realizat pe un eșantion reprezentativ la nivel național de 1.471 de respondenți, persoane fizice cu vârste de peste 16 ani, care locuiesc în România, atât în mediul urban, cât și în mediul rural.

Prețurile și calitatea, pe primul plan

Potrivit studiului, la alegerea serviciilor de comunicații electronice și serviciilor poștale, prețurile și calitatea serviciilor sunt cele mai importante pentru populație, cu note de 8,7 și, respectiv, 8,5 (pe o scala de la 1 la 10), în timp ce impactul asupra mediului primește o notă de 6,2 în preferințele utilizatorilor.

63% dintre persoanele intervievate consideră că reducerea amprentei de carbon a serviciilor de comunicații electronice necesită în primul rând renunțarea la tehnologiile vechi, mai puțin eficiente.

În cazul serviciilor poștale, utilizarea ambalajelor biodegradabile (58% dintre respondenți) și a mașinilor electrice pentru livrare (50% dintre respondenți) ar avea cel mai mare impact asupra amprentei de carbon. Taxarea suplimentară a serviciilor nesustenabile cu mediul ar fi acceptată de o cincime dintre respondenți.

Respondenții ar fi dispuși într-o mică măsură să accepte timpi de livrare a serviciilor poștale mai lungi, media răspunsurilor fiind de 6,04 din 10.

Înlocuirea echipamentelor de comunicații, o dată la 4 ani

Majoritatea respondenților înlocuiesc echipamentele o dată la 4 ani sau mai rar, laptopurile/computerele fiind păstrate cel mai mult. Deteriorarea echipamentelor este motivul principal pentru cea mai recentă înlocuire.

Echipamentele (telefoane inteligente, tablete, laptopuri, computere etc.) utilizate în ultimii 5 ani au fost cel mai adesea oferite rudelor/prietenilor (49%), au fost duse la reparat (47%) sau au fost reciclate (32%).

În decizia de cumpărare, 60% dintre respondenți spun că țin cont de clasa energetică a telefonului doar în condițiile unui preț similar. Totodată, compensațiile în bani sau voucherele ar influență pozitiv decizia de reciclare a echipamentelor electronice pentru 72% dintre respondenți, iar predarea echipamentului vechi la primirea celui nou pentru 59% dintre respondenți.

Neîncredere în informațiile de pe rețele sociale

Respondenții se consideră în general neinformați cu privire la impactul asupra mediului al produselor și serviciilor de comunicații electronice și poștale.

Marea majoritate (83%) consideră că cel mai mare impact al comunicațiilor electronice asupra mediului îl au echipamentele utilizate, iar pentru serviciile poștale, cel mai mare impact îl au ambalajele coletelor (73%).

Pe de altă parte, respondenții consideră că informațiile primite de la familie, cunoștințe și prieteni sunt mai de încredere decât cele obținute prin rețelele de socializare sau mass-media. 

Impactul tehnologiei asupra activităților

Participanții la studiu consideră că, în general, cel mai util aspect al digitalizării este conectarea cu alți oameni (media 8,79), în special pentru cei din categoria de vârstă 16-24 ani. Cei cu vârste de 45-54 ani și 65+ ani consideră că cel mai util aspect al digitalizării este accesul mai ușor la cultură sau informare (media 8,65, respectiv, 8,51).

Respondenții care utilizează internetul spun că cel mai mult timp este dedicat muncii (144 de minute pe zi, în medie).