Studiu: Amprenta anuală de carbon a TikTok ar putea fi mai mare decât cea a Greciei
O analiză recentă dezvăluie că amprenta anuală de carbon a platformei de socializare TikTok ar putea fi mai mare decât cea a Greciei. Un utilizator generează anual, în medie, gaze cu efect de seră echivalente cu parcurgerea a 198 de kilometri cu o mașină pe benzină.
Estimările firmei de consultanță Greenly plasează emisiile TikTok din SUA, Marea Britanie și Franța în 2023 la aproximativ 7,6 milioane de tone metrice de dioxid de carbon echivalent (CO2e) – mai mult decât cele asociate cu Twitter/X și Snapchat în aceleași regiuni.
TikTok are 1 miliard de utilizatori la nivel global, iar rezultatele Greenly plasează amprenta sa de carbon puțin peste cea a Instagram, deși numărul de utilizatori al celei din urmă este dublu, potrivit The Guardian.
Motivul este reprezentat de timpul de utilizare a platformei. Un utilizator de Instagram petrece, în medie, 30,6 minute pe zi pe aplicație. În schimb, un utilizator de TikTok petrece, în medie, 45,5 minute.
Având în vedere că SUA, Marea Britanie și Franța reprezintă puțin sub 15% din baza globală de utilizatori TikTok, amprenta de carbon totală a platformei este probabil de aproximativ 50 milioane de tone metrice de CO2e. Și având în vedere că aceste calcule ale centrelor de date nu includ alte surse mai mici de emisii TikTok, precum emisiile asociate cu birourile și naveta angajaților, aceasta este probabil o subestimare.
Pentru context, emisiile anuale de carbon ale Greciei pentru 2023 au fost de 51,67 milioane de tone metrice de CO2e.
Utilizatorul mediu de TikTok emite 48,49 kg de CO2e într-un an, conform analizei Greenly. Pe locul al doilea se află YouTube, cu 40,17 kg de CO2e. Utilizatorii Instagram emit, în medie, doar 32,52 kg de CO2e.
Studiul a examinat amprenta de carbon asociată cu fiecare utilizator pe minut, luând în considerare emisiile asociate centrelor de date, care constituie aproximativ 99% din amprentă, și emisiile asociate cu încărcarea dispozitivelor după utilizarea platformelor.
Emisiile TikTok reprezintă doar estimări. Giganții din tehnologie, precum Meta și Google, publică rapoarte detaliate în fiecare an, dar TikTok nu are date publice disponibile despre emisiile sale.
TikTok s-a angajat să devină neutră din punct de vedere al emisiilor de carbon până în 2030. Compania are un plan numit „Project Clover”, implementat în 2023, care are ca scop atingerea acestui obiectiv și îmbunătățirea securității generale a datelor. Cu toate acestea, până acum a fost construit un singur centru de date alimentat cu energie regenerabilă: o facilitate de 12 miliarde de euro în Norvegia, care funcționează doar cu energie regenerabilă.
Nu este clar dacă aceste practici de raportare și angajamente vor persista sub o nouă conducere – o curte de apel din SUA obligă firma chineză ByteDance să vândă platforma unei entități non-chineze până pe 19 ianuarie 2025, deși compania încearcă să amâne acest lucru până la inaugurarea noii administrații Trump.
Dacă platforma este cumpărată de o companie din SUA, regulile adoptate anul acesta ar cere firmei să-și publice datele privind emisiile, dacă acestea sunt „semnificative” pentru investitori.