Europa deschide o nouă era a reglementării tehnologiei. Reguli mai dure pentru giganții internetului

Dragoș Comache Data publicării:
europa digitala
sursa: gettyimages.com/

Uniunea Europeană schimbă regulile jocului pe piața serviciilor digitale. Giganții tehnologici vor trebui să respecte reguli mai dure de concurență, care vor îmbunătăți experiența utilizatorilor europeni. Practic, vor trebui să ia măsuri care erau de neconceput în urmă cu ceva timp.

De exemplu, Apple trebuie să permită utilizatorilor de iPhone și iPad din Uniunea Europeană să descarce aplicații de pe magazine terțe. Măsura va avantaja dezvoltatorii, care se plâng de mult timp de taxa de 30% pe care compania o percepe pentru achizițiile făcute în AppStore.

De asemenea, Google trebuie să îi lase pe utilizatorii Android să selecteze un browser și un motor de căutare preferat atunci când își configurează pentru prima dată dispozitivele, în loc să beneficieze în mod implicit de browserul și motorul de căutare Google Chrome ca până acum.

Acest lucru ar putea avantaja browserele rivale precum Opera și Firefox și motoarele de căutare concurente, precum Ecosia și DuckDuckGo.

Tot Google trebuie să modifice rezultatele căutărilor pentru a atrage mai mult trafic pe site-urile independente care compară prețurile produselor și pe cele de rezervare a călătoriilor, în loc să direcționeze utilizatorii către platformele sale.

În același timp, utilizatorii aplicațiilor de mesagerie precum Signal și Viber vor putea să trimită mesaje direct persoanelor care folosesc platformele Messenger și WhatsApp de la Meta.

Totodată, cetățenii europeni își vor putea gestiona mai bine datele personale deținute de giganții internetului. Ei vor putea interzice ca istoricul de utilizare al unei aplicații să fie utilizat și de alte aplicații deținute de aceeași companie.

De exemplu, utilizatorii Google vor putea interzice ca istoricul de căutare și navigare pe internet să fie partajat cu platforma video Youtube, iar Amazon va avea nevoie de acordul consumatorilor pentru a le utiliza istoricul de pe Prime Video, Kindle sau Audible pentru a crea recomandări și reclame direcționate către magazinul său online.

Toate aceste sunt prevăzute în Regulamentul privind piețele digitale, care a intrat în vigoare pe 7 martie. Acesta a fost conceput pentru a asigura o concurență echitabilă între giganții tehnologici și companiile mai mici și pentru a face serviciile digitale de bază mai ușor și mai ieftin de accesat.

Asociațiile consumatorilor spun că astfel europenii vor avea acces la servicii mai numeroase, de o calitate mai bună și la prețuri mai echitabile.

Regulamentul se adresează firmelor tehnologice cu o poziție puternică pe piață, care au o capitalizare bursieră de cel puțin 75 de miliarde de euro și o bază de 45 de milioane de utilizatori activi în Uniunea Europeană.

Aceste criterii fac din giganții americani o țintă clară. Până acum, șase firme au fost desemnate de Comisia Europeană: Alphabet, Amazon, Apple, Meta, Microsoft și ByteDance, compania-mamă a TikTok. Aceasta este, de altfel, și singurul grup care nu e din Statele Unite. Până la jumătatea lunii mai, li s-ar mai putea alătura și X și Booking.com.

Toate aceste companii trebuie să își ajusteze platformele pentru a crește concurența în blocul comunitar. În caz contrar, pot fi sancționate drastic.

Regulamentul prevede amenzi de până la 10% din veniturile globale ale unei companii și de până la 20% pentru încălcări repetate. Pentru majoritatea companiilor avute în vedere, ar însemna zeci de miliarde de dolari.

Legea vine după ce ani de zile factorii de decizie din întreaga lume au acuzat giganții tehnologici că monopolizează piețele digitale și să folosesc datele personale ale consumatorilor pentru a-și consolida puterea sau pentru a identifica noi piețe pe care să le domine.

Regulamentul european ar putea inspira schimbări legislative și în alte țări, cum ar fi SUA și Regatul Unit și, în cele din urmă, ar putea forța firmele de tehnologie să-și modifice platformele la nivel global.

Companiile de tehnologie nu sunt însă de acord cu schimbările și spun că ar putea duce la consecințe nedorite, arată CNN.

Google susține că modificările ar putea face ca, în cazul căutărilor pe platformele sale, să fie generate mai multe afișări cu agregatoare de călătorii și restaurante, mai degrabă decât cu hoteluri, companii aeriene, restaurante și comercianți.

În același timp, Apple arată că cerința de a sprijini magazinele de aplicații terțe ar putea expune utilizatorii la cantități mai mari de software malițios și spam din cauza controlului mai redus pe care îl are asupra dezvoltatorilor de aplicații.

Aceste obiecții pot avea un sâmbure de adevăr, dar susținătorii Regulamentului spun că este dificil de spus unde se termină argumentele legitime și unde începe interesul propriu.