Comisia Europeană: Meta riscă amenzi de până la 10% din cifra de afaceri și chiar 20%, în caz de abateri repetate
Comisia Europeană a transmis către Meta constatările preliminare cu privire la modelul de „plată sau consimțământ” al platformei de socializare, avertizând compania în legătură cu încălcarea Regulamentului privind piețele digitale (RPD). Meta riscă amenzi de până la 10% din cifra de afaceri și chiar 20%, în caz de abateri repetate.
În opinia preliminară a Comisiei, utilizatorii sunt obligați să își dea consimțământul pentru combinarea datelor lor cu caracter personal și nu le oferă o versiune mai puțin personalizată, dar echivalentă, a rețelelor sociale ale Meta.
Potrivit Comisiei, platformele online colectează adesea date cu caracter personal prin intermediul serviciilor proprii și ale terților pentru a furniza servicii de publicitate online. Datorită poziției lor semnificative pe piețele digitale, administratorii acestor platforme au fost în măsură să impună termeni de servicii pe baza lor de utilizatori mari, ceea ce le-a permis să colecteze cantități mari de date cu caracter personal.
Comisia Europeană a constatat că acest lucru le-a oferit avantaje potențiale în comparație cu concurenții care nu au acces la o cantitate atât de mare de date, ridicând astfel obstacole ridicate în calea furnizării de servicii de publicitate online și de servicii de rețele sociale.
În conformitate cu articolul 5(2) din RPD, deținătorii de servicii de pază trebuie să solicite consimțământul utilizatorilor pentru combinarea datelor lor personale între serviciile de platformă de bază desemnate și alte servicii.
Dacă un utilizator refuză acest consimțământ, el ar trebui să aibă acces la o alternativă mai puțin personalizată, dar echivalentă. Administratorii platformei nu pot condiționa utilizarea serviciului sau a anumitor funcționalități de consimțământul utilizatorilor.
Ca răspuns la schimbările de reglementare din UE, Meta a introdus în noiembrie 2023 o ofertă binară de "plăți sau consimțământ" prin care utilizatorii din UE ai Facebook și Instagram trebuie să aleagă între:
- abonamentul pentru o taxă lunară la o versiune fără anunțuri a acestor rețele sociale sau
- accesul gratuit la o versiune a acestor rețele sociale cu anunțuri personalizate.
Comisia este de părere că modelul publicitar Meta "plătește sau consimte" nu este conform cu RPD, deoarece nu îndeplinește cerințele necesare prevăzute la articolul 5(2). Astfel, modelul Meta nu permite utilizatorilor:
să opteze pentru un serviciu care utilizează mai puține date personale, dar este echivalent cu serviciul bazat pe "anunțuri personalizate.
să își exercite dreptul de a consimți în mod liber la combinarea datelor lor personale.
Pentru a asigura respectarea RPD, utilizatorii care nu consimt ar trebui să aibă acces la un serviciu echivalent care utilizează mai puține date cu caracter personal, în acest caz pentru personalizarea publicității.
Sancțiuni din partea UE
Prin trimiterea de constatări preliminare, Comisia informează Meta cu privire la opinia sa preliminară potrivit căreia societatea încalcă DMA. Acest lucru nu aduce atingere rezultatului anchetei. Meta are acum posibilitatea de a-și exercita dreptul la apărare examinând documentele din dosarul de anchetă al Comisiei și răspunzând în scris la constatările preliminare ale Comisiei. Comisia își va încheia ancheta în martie 2025.
În cazul în care opiniile preliminare ale Comisiei vor confirmate, executivul european ar putea adopta o decizie prin care ar constata că modelul Meta nu este conform cu articolul 5(2) din RPD.
În acest caz, Comisia poate impune amenzi de până la 10% din cifra de afaceri totală a Meta la nivel mondial. Astfel de amenzi pot ajunge până la 20% în cazul încălcărilor repetate.