Analiză: Start-up-urile din domeniul inteligenței artificiale generează venituri mai rapid decât companiile tehnologice tradiționale

G.C. Data publicării:
inteligenta artificiala
sursa: shutterstock.com/

Start-up-urile din domeniul inteligenței artificiale (IA) generează venituri mai rapid decât companiile de software, conform unor date noi care sugerează că această tehnologie transformatoare creează afaceri solide într-un ritm fără precedent.

Conform unei analize realizate de grupul fintech Stripe, principalele companii de inteligență artificială ating milioane de dolari în vânzări mult mai repede decât grupurile tehnologice tradiționale, în special în categoria „software-as-a-service” (SaaS), potrivit Financial Times.

Analiza vine în contextul în care investitorii ridică întrebări despre beneficiile economice ale inteligenței artificiale generative și despre rentabilitatea investițiilor de sute de miliarde de dolari proiectate de marile companii în infrastructura de calcul pentru a sprijini această tehnologie în viitor.

Stripe, un gigant din Silicon Valley evaluat la 65 miliarde de dolari, a colectat, din iulie 2018, date despre veniturile anuale ale celor mai profitabile 100 de companii IA private care utilizează platforma sa de plăți, comparativ cu un grup similar de start-up-uri SaaS.

Printre clienții Stripe se numără OpenAI, Anthropic, Mistral, GitHub și Midjourney.

Start-up-urile IA din grupul analizat au avut nevoie de o medie de 11 luni pentru a ajunge la venituri de 1 milion de dolari după primele lor vânzări pe Stripe, comparativ cu 15 luni pentru generația anterioară de companii SaaS, arată datele.

Start-up-urile IA care au crescut până la peste 30 de milioane de dolari în venituri anuale au atins acest prag în 20 de luni — de cinci ori mai rapid decât companiile SaaS din trecut.

Profit mare, dar și costuri...

Cu toate acestea, un raport al Goldman Sachs publicat în această lună a ridicat îngrijorări cu privire la profitabilitatea afacerilor de inteligență artificială, făcând referire la costurile semnificative necesare pentru infrastructura de calcul pentru a rula și antrena modelele IA.

Datele Stripe reflectă modul în care start-up-urile IA se adaptează la aceste dinamici de piață, construind produse experimentale pentru care clienții sunt dispuși să plătească.

ChatGPT, chatbotul de inteligență artificială al OpenAI, lansat în noiembrie 2022, a devenit aplicația cu cea mai rapidă în creștere din istorie, atingând 100 de milioane de utilizatori în primele două luni de la lansare.

OpenAI a creat un serviciu de abonament pentru companii pentru a accesa ChatGPT, care a ajutat ca veniturile sale să ajungă la 3,6 miliarde de dolari, potrivit unor persoane familiarizate cu finanțele grupului. Cu toate acestea, compania cheltuiește peste 5 miliarde de dolari anual, investind în antrenarea de noi modele.

„Spre deosebire de generațiile anterioare de companii de software, companiile de AI suportă costuri semnificative de calcul încă de la început, așa că sunt presate să genereze venituri mai rapid”, a spus Emily Sands, șefa departamentului de informații la Stripe.

Cererea pentru IA generativ — software care poate genera text, cod, imagini, audio și video, printre alte tipuri de multimedia — este globală. Potrivit datelor Stripe, aproximativ 56% din veniturile companiilor IA provin din afara SUA.

Această cerere a adus beneficii grupurilor care generează imagini și sunete prin inteligență artificială, precum compania unicorn din Londra ElevenLabs, care creează software vocal, și DeepL, un start-up german de traduceri.

Viteza de monetizare reflectă capacitatea start-up-urilor de a lansa produse și funcții noi, construite pe modele inteligența artificială în continuă schimbare de la companii precum OpenAI, Anthropic, Google și Meta, care stau la baza aplicațiilor precum asistenții virtuali pentru transcriere și codare.

Byron Deeter, partener la Bessemer Ventures, care investește în companii SaaS, a declarat că problema cu companiile mai mari de software constă în arhitectura lor tehnologică mai veche și natura lor lentă, în timp ce start-up-urile pot îmbunătăți rapid productivitatea.

„Vedem multe companii [IA] care trec de la zero la zeci de milioane de dolari [în venituri] în câțiva ani”, a spus Deeter.