Șeful noii companii de drumuri, CNIR: Construim Autostrada Ploiești - Brașov. Vrem ca lumea să nu ne mai înjure

Ionuț Tudorică Data publicării: Data actualizării:
gabriel budescu
Foto: Facebook, Gabriel Budescu

CNIR, confundată cu CNAIR, este a doua companie a statului înființată pentru a se ocupa drumurile mari ale țării. Directorul noii instituții, Gabriel Budescu, a explicat într-o emisiune tv ce va face, nu și de ce, acest nou organism al statului. Are 8 obiective rutiere pe care le va administra, printre care, construcția iluzoriei autostrăzi Comarnic - Brașov, devenită între timp, generic, Ploiești - Brașov. Noul șef își dorește să facă lucrurile în așa fel încât “lumea să nu ne mai înjure”.

Statul a înființat recent o nouă companie care se ocupă de marile lucrări rutiere ale țării, Compania Națională de Investiții Rutiere (CNIR), desprinsă din fosta CNADNR,care devenise Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR).

Directorul noii instituții, Gabriel Budescu (CV), a explicat la emisiunea Drumurile Noastre  ce rol ar avea încă o companie de drumuri pe lângă cea consacrată, CNAIR, în încercarea de a elimina confuziile.

CNIR ar urma să se ocupe de investițiile noi, pe care le va prelua de la CNAIR în diferite faze de execuție, iar, în timp, în circa 3 ani, unitatea “mare” s-ar ocupa doar de administrarea drumurilor.

Noua companie are în prezent 11 angajați și a lansat concursuri pentru ocuparea a 50 de posturi, care vor deveni active anul acesta. “În organigramă avem 86 de posturi, iar legea de înființare ne prevedea 400 de posturi”, spune directorul.

Întrebat care ar fi salariul mediu în CNIR, avînd în vedere numărul de posturi scoase la concurs chiar în această perioadă,  Budescu a spus că un ingineri de drumuri ar primi net între 8.000 și 9.000 de lei pe lună.

Budescu are planuri mari cu cheltuielile noii instituții, cu un buget aprobat de 34,2 milioane de lei, alimentat de taxa de vinietă plătită de șoferi. Deși sunt doar 11 angajați, el are în plan să cumpere 8 mașini și să închirieze un “spațiu modern”, acum ocupând 4 birouri în Ministerul Transporturilor, unde crede că nu e o atmosferă propice de lucru.

"Facem lucrurile în așa fel încât lumea să nu ne mai înjure"

Directorul ține ca cele 8 mașini CNIR să fie și colantate, idee care a provocat întrebarea realizatorului emisiunii citate, Ștefan Etveș, dacă nu i-ar fi teamă să stea în trafic pe centura Capitalei sau pe Valea Oltului cu o mașină colantată CNIR.

“Acuma, să nu ne asumăm? (...) Noi trebuie să facem lucrurile în așa fel încât lumea să nu ne mai înjure”, a răspuns Budescu.

7 drumuri. Unul este, pe hârtie, Ploiești - Brașov

Compania ar avea în prezent 7 obiective, printre care și controversata autostradă Comarnic - Brașov, devenită între timp, pe hârtie, Ploiești - Brașov.

“Primul proiect al CNIR este Brașov - Bacău (A13). Al doilea, împărțit în două, este A8 - Târgu Mureș - Târgu Neamț. Aici sunt 6 loturi, din care două sunt scoase la licitație de CNAIR. Le vom prelua la CNIR în termen de 30 de zile de la finalizarea licitației. Pe celelalte 4 le vom scoate noi la licitație. Există o perioadă de tranziție a investițiilor de la CNAIR la CNIR. Mai avem drumul expres Focșani - Brăila. Drumul expres Bacău - Piatra Neamț. Aici studiul de fezabilitate e în derulare la CNAIR. Drumul expres Filiași - Târgu Jiu. Autostrada Ploiești Brașov și mai avem o analiză pe București - Giurgiu”, a enumerat Budescu proiectele curente ale CNIR.

Despre Autostrada Ploiești Brașov a completat că ea ar costa după studiile de până acum 5,6 miliarde de euro, însă suma ar putea crește după terminarea studiilor geologice, care se desfășoară în prezent. Spune că va pregăti temeinic proiectul pentru a nu genera întârzieri sau creșteri de costuri din cauza exproprierilor neprogramate.