Operatorii aerieni mizează pe mâncare și artă pentru a atrage clienți, în timp ce pasagerii se plâng de scaune și pierderea bagajelor
Companiile aeriene globale se grăbesc să ofere o serie de avantaje din ce în ce mai luxoase — de la caviar fără limită la galerii de artă la bord — pentru a atrage pasagerii dispuși să cheltuiască mai mult. Strategia vine în contextul în care perturbările lanțului de aprovizionare din industrie au generat întârzieri semnificative privind lansarea unor noi avioane.
Qatar Airways a început să ofere caviar, de obicei rezervat pentru clasa întâi, clienților săi din clasa business. Compania va lansa curând WiFi de mare viteză bazat de tehnologia Starlink a lui Elon Musk.
Între timp, compania Taiwan's China Airlines a colaborat anul acesta cu un restaurant de trei stele Michelin pentru a oferi un meniu de degustare la bord.
Emirates, care spune că a cheltuit peste 1 miliard de dolari pe vinuri și șampanii în ultimii 16 ani, a promovat anul acesta oferte exclusive pentru anumite băuturi de la producătorii de Moët & Chandon, Veuve Clicquot și Dom Pérignon.
Experții din industrie spun că noile avantaje variază de la trucuri de marketing la îmbunătățiri reale ale experienței clienților, potrivit Financial Times.
Problemele lanțului de aprovizionare au afectat industria de la reluarea călătoriilor la scară largă în 2022, după pandemia de coronavirus. Întârzierile de livrare de la Boeing și Airbus au făcut ca multe aeronave să fie lansate cu întârziere de ani de zile, în timp ce există și o lipsă de scaune noi din cauza unor probleme de producție.
Experții din industrie au spus că factori precum reguli mai stricte de certificare, lipsa forței de muncă și lipsa componentelor electronice pentru sistemele de divertisment la bord au încetinit livrările de scaune.
„Sunt multe lucruri mici pe care le poți face”, arată Antonoaldo Neves, directorul executiv al Etihad, referindu-se la ofertele de lux. „Obținerea unor scaune noi durează mult timp.”
Compania sa aeriană s-a concentrat pe rezolvarea problemelor care îi irită cel mai mult pe călătorii frecvenți — bagajele pierdute, anulările și conexiunile ratate din cauza întârzierilor.
Cathay Pacific din Hong Kong a întâmpinat întârzieri în reamenajarea noilor scaune din clasa business, care includ uși glisante, dar săptămâna aceasta a dezvăluit noua cabină, inclusiv o galerie de artă la bord.
Dezvoltarea necesită timp, spune compania, care estimează că în 2027 va finaliza instalarea noii cabine pe 30 dintre avioanele sale existente din flota Boeing 777. Noua clasă întâi a companiei aeriene, între timp, este programată să fie introdusă pe noul model Boeing 777X,.
Lavinia Lau, directorul executiv pentru clienți și comerț la Cathay, a spus că a existat o „ușoară întârziere” în introducerea noii cabine de clasă business.
Cheltuielile pentru îmbunătățiri vin într-un moment în care companiile aeriene înregistrează profituri puternice. Asociația Internațională a Transportului Aerian prevede că industria globală va înregistra un profit net de 30,5 miliarde de dolari în 2024, cu o marjă netă de profit de 3,1%.
Turiștii care cheltuiesc mai mult iau locul oamenilor de afaceri, după o scădere a călătoriilor corporative. Acești călători așteaptă de obicei o experiență mai bună atunci când zboară, comparativ cu clienții corporate, care pun mai mult preț pe intimitate și odihnă.
Clark a spus că pasagerii devin din ce în ce mai exigenți.
„Companiile aeriene au avut câțiva ani buni de profituri și își dublează eforturile pentru a oferi tot mai mult pasagerilor”, a spus el. „Nu sunt sigur cât de valoroase sunt unele dintre aceste inițiative. Sincer, caviarul... câți oameni îl vor mânca?”