Euforia din jurul mașinilor electrice s-a stins. Producătorii auto își modifică strategiile create în urmă cu doar câțiva ani
Industria auto s-a aflat în ultimii ani într-o adevărată euforie a mașinilor electrice. Producătorii de automobile au prezentat previziuni optimiste cu privire la vânzările de mașini electrice și anunțau ținte ambițioase de creștere. În același timp, investitorii de pe burse au sporit valoarea de piață a constructorilor auto, fie ei tradiționali sau startup-uri, bazându-se pe viziunea acestora cu privire la viitorul vehiculelor electrice.
Acum însă sentimentul din industrie s-a schimbat, ca urmare a scăderii cererii consumatorilor.
Mulți dintre marii producători și-au redus sau amânat planurile pentru vehiculele electrice.
Directorul de operațiuni al diviziei de vehicule electrice din cadrul Ford a spus pentru CNBC că în 2021 și 2022 a avut loc o creștere temporară a pieței, când cererea de vehicule electrice a prins avânt. Însă, deși se așteaptă ca cererea să crească în anii următori, aceasta nu va avea ritmul estimat în urmă cu 2-3 ani.
Astfel, Ford și-a regândit planul de a vinde numai mașini complet electrice în Europa până în 2030, obiectiv mai ambițios decât cel al Uniunii Europene de a permite doar vânzarea mașinilor cu emisii zero din 2035. Acum oficialii companiei americane spun că ar putea continua să vândă mașini cu motoare cu combustie și după 2030, dacă cumpărătorii le vor dori.
Și Volkswagen a renunțat la strategia sa de a pensiona modelele cu motoare pe combustie. Gigantul german a anunțat în primăvară că va vinde o perioadă mai mare mașini cu ardere internă. În plus, compania a revizuit planurile de a construi șase fabrici de baterii în întreaga lume. Acum susține că cele trei fabrici deja anunțate ar putea fi suficiente pentru a satisface cererea până în 2030.
Pe listă se află și Mercedes. În 2021, șefii mărcii de lux spuneau că, până în 2025, jumătate din mașinile noi vândute vor fi electrice, iar până în 2030 va vinde doar electrice. Acum, marca aspiră să fie pe jumătate electrificată până în 2030, dar numai acolo unde condițiile pieței o permit. Mai mult, producătorul a oprit dezvoltarea unei platforme pentru mașini electrice de mari dimensiuni din cauza scăderii cererii.
Șeful Renault și-a exprimat și el îndoiala cu privire la tranziția la mașinile electrice în acest deceniu, avertizând că vânzările nu sunt pe traiectoria corectă. Totodată, Luca De Meo a avertizat că clienții nu sunt pregătiți să treacă la vehicule alimentate cu baterii și a cerut „mai multă flexibilitate”.
Volvo este cel mai recent nume intrat pe lista companiilor care și-au schimbat strategia. Deși în luna mai spunea că ținta 2030 pentru a trece complet la mașinile electrice este realizabilă, directorul executiv al constructorului auto suedez a anunțat săptămâna aceasta că țintește ca 90 până la 100% din mașinile vândute până la sfârșitul deceniului să fie electrice sau hibrid plug-in.
Deși executivii din industria auto consideră în continuare că vehiculele electrice sunt viitorul, tot mai mulți aleg acum să investească în tehnologii hibride, care sunt tot mai cerute de consumatori.
Datele Asociației Constructorilor Auto Europeni arată că în primele șapte luni ale anului au fost înscrise în circulație 2,38 de milioane de mașini hibrid și hibrid plug-in, cu 16,6% mai multe decât în perioada similară din 2023. În același timp, numărul vehiculelor electrice înscrise în circulație a scăzut cu 0,4%, la 815.000.
De altfel, directori de la Volkswagen, Ford, Nissan, Hyundai și General Motors au declarat recent pentru Financial Times că asigurarea unui număr suficient de mașini hibride pentru a face față cererii a devenit acum o prioritate.
Schimbările din industrie aduc tot mai mulți producători auto mai aproape de etosul Toyota. Cel mai mare producător auto din lume a susținut de ani de zile că o gamă diversificată de sisteme de propulsie este strategia potrivită pentru a satisface toate nevoile clienților și pentru a atinge obiectivul de a fi neutri din punct de vedere al emisiilor de carbon până în 2050. Producătorul nipon are în gamă modele hibrid, hibrid plug-in, vehicule electrice și mașini cu pile de combustie cu hidrogen.
Pentru mulți constructori auto, creșterea cererii pentru mașinile hibride poate reprezenta chiar o salvare. Aceste mașini au, de obicei, marje de profit de peste zece la sută, în timp ce amenințarea companiile chineze a făcut ca marjele pentru electrice să se ducă spre zero. Astfel, tranziția mai lentă le permite să obțină în continuare profituri din motoarele tradiționale, oferindu-le totodată mai multe resurse financiare pentru a dezvolta tehnologia vehiculelor electrice.