Discuții pentru extinderea liniei M3 de metrou, într-unul dintre cele mai blocate cartiere. Răspunsul Metrorex

G.C. Data publicării:
metrou bucuresti
sursa: shutterstock.com/

Metrorex, compania care administrează metroul bucureștean, vizează extinderea Magistralei 3 și construirea de stații într-unele dintre cele mai aglomerate zone din Capitală. Directorul General al companiei, Mariana Miclăuș, a declarat pentru DigiEconomic că Metrorex se află la stadiul de elaborare a documentațiilor și că „problema mobilității populației este una deosebit de complexă, mai ales în condițiile unui oraș de dimensiunea Bucureștiului”.

Mai mult, directorul general a specificat că traseul final al extensiilor liniilor de metrou aflate în exploatare, precum și amplasarea viitoarelor stații de metrou se vor stabili în baza unor studii de specialitate.

„Metrorex are în vedere realizarea proiectului de investiții „Dezvoltarea Rețelei de Metrou în Zona București Vest Extensia Magistralei 3”, un proiect pe termen lung. La acest moment, suntem la stadiul de elaborare a documentațiilor privind constituirea acestui obiectiv de investiții, pentru următoarele segmente:

    a) Preciziei - Chiajna, 3.3 km, 2 stații;

    b) Preciziei - Cartierul Latin/Bragadiru, 4.36 km, 2 stații;

    c) Păcii-Linia de Centura Vest, 3,7 km, 4 stații.

Precizăm faptul că extensia Magistralei 3 este luată în considerare în cadrul ”Programului investițional de dezvoltare a infrastructurii de transport pentru perioada 2021 – 2030”, aprobat prin Hotărârea de Guvern nr. 1312/2021, implementarea acestui proiect de investiții fiind în strânsă corelare cu condițiile macroeconomice, cu sursele de finanțare, și cu parcurgerea etapelor prevăzute de legislația în vigoare pentru promovarea obiectivelor de investiții, respectiv HG nr. 907/2006”, au transmis reprezentanții companiei.

Metrorex a prezentat un extras din Programul investițional de dezvoltare a infrastructurii de transport pentru perioada 2021 – 2030 aprobat prin Hotărârea de Guvern nr. 1312/2021 cu privire la Extensia Magistralei 3:

„Proiectul constă în extinderea la suprafață, urmând modelul prelungirii liniei de metrou Berceni – Berceni Centura (stația Tudor Arghezi), a două noi racorduri, sub forma literei Y, care vor porni din stația Preciziei. Beneficiile proiectului propus constau în conectarea la magistrala de metrou M3 a două bazine rezidențiale importante (Zona rezidențială Militari, respectiv zona rezidențială Prelungirea Ghencea), cu impact pozitiv în ceea ce privește modificarea modală de transport urban din cea terestră, în cea subterană.

Cele două racorduri se conectează la magistrala de metrou în zona stației Preciziei (Depoul Militari). Lungimea acestora este de aproximativ 7.66 km (3.30 km aripa Nordică și 4.36 km aripa Sudică):

  • Racordul Militari-Chiajna, care va conecta actuala magistrală cu zona în continuă dezvoltare și dens populată denumită Militari Residence din cartierul Chiajna și a zonei comerciale Complex Comercial Militari. Racordul va fi construit paralel cu linia de tren ce pleacă din centură către depoul Militari; va avea stație comună cu inelul feroviar / trenul metropolitan în zona București Vest, apoi se va desprinde către est în direcția cartierului Militari Residence. Lungimea estimată este de 3.3 km și un număr de două stații supraterane (Stația Autostrada A1, Stația Strada Osiei). În zona subtraversării autostrăzii A1 va putea fi folosit spațiul existent paralel cu linia de centură feroviară, nefiind necesare construirea de lucrări de artă costisitoare.
  • Racordul Militari – Cartierul Latin (Bragadiru) va conecta actuala magistrală cu o altă zonă dens populată, zona Cartierului Latin din sudul actualei magistrale. Racordul va fi construit paralel cu linia de tren ce pleacă din depoul Militari către ramura de sud a centurii feroviare, va merge paralel cu centura feroviară către Domnești unde avea stație comună cu inelul feroviar / trenul metropolitan. De aici, linia se va desprinde apoi către est în direcția Cartierului Latin (Bragadiru) pe aliniamentul nordic al străzii Prelungirea Ghencea, aliniament ce prezintă un număr redus de construcții până la stația terminus. Lungimea estimată este de 4.36 km și un număr de două stații supraterane (Domnești și Cartierul Latin).”

Reprezentanții companiei au mai menționat faptul că iar alocarea fondurilor este dependentă de politica fiscal-bugetară și Programul de Guvernare, prioritizarea finanțării fiind realizată de Ministerul Finanțelor Publice la nivel național și de Ministerul Transporturilor și Infrastructurii la nivelul său de competență și în limita fondurilor disponibile.

De asemenea, traseul final al extensiilor liniilor de metrou aflate în exploatare precum și amplasarea viitoarelor stații de metrou se vor stabili în baza unor studii de specialitate care se vor realiza de societăți de proiectare/consultanță acreditate.