Transformarea industriei auto germane vine cu consecințe: aproximativ 186.000 de locuri de muncă ar putea fi desființate până în 2035

G.C. redactia.digieconomic Data publicării: Data actualizării:
industria auto
sursa: shutterstock.com/

Transformarea industriei auto germane ar putea duce la pierderea a 186.000 de locuri de muncă până în 2035, dintre care aproximativ un sfert au fost deja pierdute, conform unui studiu comandat de Asociația Industriei Auto VDA, publicat marți.

Cele 46.000 de locuri de muncă deja desființate în perioada 2019 și 2023 sunt motivate de tranziția către vehicule electrice, potrivit studiului realizat de Institutul de Cercetare Prognos, scrie Reuters.

În raportul său, VDA atrage atenția asupra pierderii competitivității în Germania din cauza prețului ridicat al energiei electrice, a ratelor de impozitare și a birocrației.

Studiul vine în contextul în care Volkswagen amenință cu închiderea a cel puțin trei fabrici în Germania, concedierea a zeci de mii de angajați și reducerea dimensiunii celorlalte fabrici.

Ce uzine ar putea închide Volkswagen 

Volkswagen intenționează să închidă cel puțin trei fabrici în Germania și să reducă „zeci de mii de locuri de muncă”, ca parte a unui plan drastic de reducere a costurilor, au declarat luni reprezentanții angajaților

Volkswagen a anunțat la începutul lunii septembrie că plănuiește să renunțe la angajamentul de securitate a locurilor de muncă – implementat din 1994, care împiedică disponibilizările până în 2029 – în contextul presiunilor din partea competitorilor asiatici.

Sindicatul IG Metall afirmă că mai multe fabrici din Germania ar putea fi afectate de anularea angajamentului. Toate se află în statul nord-vestic Saxonia Inferioară, cu excepția uzinei din Kassel, care se află în Hessa, în centrul Germaniei.

Brunswick (Braunschweig)

Cea mai veche fabrică a Volkswagen avea aproximativ 7.400 de angajați în 2022, într-un oraș de aproximativ 250.000 de locuitori. Produce componente precum punți față și spate, sisteme de direcție și baterii, precum și echipamente, scule și matrițe. Din 2019, fabrică și baterii pentru noile vehicule electrice din seria MEB.

Emden

Fondată în 1964 pentru a profita de apropierea de portul maritim, fabrica inițial s-a specializat în producția modelului VW Beetle, iar acum produce modele precum VW Passat și VW electric ID.4. Peste 8.000 de angajați lucrează în uzină, care produce aproximativ 180.000 de vehicule pe an.

Hanover (Hannover)

Fabrica angajează aproximativ 14.000 de persoane în Saxonia Inferioară, o regiune de 8 milioane de locuitori. Aici a început producția modelului VW 'Bulli' în 1956. În afară de vehicule, produce și piese precum capete de cilindri și colectoare de admisie.

Kassel

Parte a grupului Volkswagen din 1958, uzina din Kassel este cea mai mare fabrică de componente a companiei la nivel mondial și produce mai mult de patru milioane de transmisii manuale și automate pe an. Fabrica este cel mai mare angajator din nordul Hesse, spune Volkswagen, având aproximativ 16.500 de angajați. Populația totală a orașului Kassel se ridică la aproximativ 200.000 de locuitori. Componentele produse în Kassel sunt utilizate în marca principală Volkswagen, precum și în Volkswagen Commercial Vehicles, SEAT, Audi, ŠKODA, Porsche și Lamborghini.

Salzgitter

Deschisă în 1970 pentru producția modelului K70, fabrica din Salzgitter avea aproximativ 7.500 de angajați în 2023, într-un oraș de puțin peste 100.000 de locuitori. Acum produce variante de motoare, precum și componente pentru vehicule electrice, iar Volkswagen a anunțat o investiție de 2 miliarde de euro în 2021 pentru a transforma principala fabrică de motoare a grupului într-una de baterii.

Wolfsburg

Fabrica din Wolfsburg, Saxonia Inferioară, este inima producției grupului și sediul central al Volkswagen. Compania spune că fabrica, care acoperă o suprafață de aproximativ 910 terenuri de fotbal, angajează aproximativ 70.000 de persoane. Înființată în 1938, a produs aproape jumătate de milion de vehicule în 2023, inclusiv modelul VW Golf.

Dresden

Deschisă în 2001, fabrica Volkswagen din Dresda, Saxonia, avea, în decembrie 2023, 340 de angajați, inclusiv stagiari și persoane implicate în programe duale de muncă și studiu. După ce a produs vehicule precum Phaeton și Bentley Flying Spur, a trecut la vehicule electrice în 2017, începând cu e-Golf, iar acum fabrică modelul ID.3.

Osnabrück

În 2009, Volkswagen a preluat fosta fabrică Karmann, care produce acum vehicule și piese de caroserie pentru brandurile VW, Škoda, Porsche și Bentley. Modelele Porsche Cayman, Porsche Boxster și T-Roc Cabriolet sunt fabricate în Osnabrück, un oraș cu aproximativ 160.000 de locuitori. Cei 2.300 de angajați ai fabricii lucrează pe întregul lanț auto, de la dezvoltare tehnică la construcția de unelte și fabrici până la producția de vehicule.