Pe lângă sectorul auto, și companiile aeriene europene se confruntă cu provocări din partea Chinei. Ce măsuri adoptă

G.C. Data publicării:
zboruri in china
sursa: shutterstock.com/

Operatorii aerieni din Europa se confruntă, precum jucătorii din sectorul auto, cu o concurență acerbă din partea Chinei și încearcă să adopte măsuri pentru a rămâne profitabile pe termen lung. 

Air-France încearcă să pună presiuni pe Guvernul francez pentru a limita numărul de zboruri pe care companiile aeriene chineze le pot efectua spre Europa, potrivit unor surse familiare cu situația, într-o încercare de a proteja jucătorii europeni de concurența neloială. Grupul aerian cu sediul la Paris ar putea solicita o suspendare a actualelor drepturi de trafic aerian între Franța și cea mai mare economie a Asiei, scrie Bloomberg.

Lufthansa, de asemenea, a anunțat că va reduce serviciile către China, planificând să elimine zborul direct zilnic de la Frankfurt la Beijing la sfârșitul acestei luni, deoarece, din cauza lipsei de avioane, trebuie să folosească unele mai vechi, care consumă mai mult combustibil. Astfel, serviciul a devenit neprofitabil.

Aceste acțiuni subliniază eforturile companiilor europene de a limita numărul tot mai mare de zboruri din China operate de companiile aeriene chineze, care folosesc rute mai scurte, tranzitând spațiului aerian rusesc, și oferă bilete la prețuri mult mai mici. Există o dezbatere privind responsabilitatea deciziilor la nivel înalt: dacă ar trebui implicate guvernele naționale sau dacă problema ar trebui ridicată la Bruxelles, au spus sursele.

Într-un context mai larg, relația Europei cu China este afectată de tensiuni comerciale în creștere, întrucât, recent, Uniunea Europeană a impus tarife vamale asupra vehiculelor electrice produse în China.

Directorul executiv al KLM, Marjan Rintel, a cerut luna aceasta Uniunii Europene acțiuni împotriva concurenței „neloiale” din partea Chinei, a relatat postul TV WNL. „Europa poate, cel puțin, să se gândească la cum putem preveni acest joc inechitabil prin stabilirea unor prețuri sau prin abordarea problemei într-un mod diferit”, a spus Rintel.

Companiile aeriene europene nu tranzitează spațiul aerian al Rusiei de la începutul conflictului din Ucraina, în februarie 2022. Spațiul aerian al Ucrainei a fost, de asemenea, închis de atunci, fapt ce le-a oferit rivalilor chinezi un avantaj clar în ceea ce privește costurile și orele de zbor.

Lufthansa a declarat că pierde până la o jumătate de milion de euro (550.000 de dolari) pe fiecare dintre zborurile sale de la Frankfurt la Beijing, care vor fi în curând anulate. Cele mai mari trei companii aeriene chineze au încasat, între timp, subvenții sau granturi guvernamentale în valoare de 111,1 miliarde de yuani (15,7 miliarde de dolari), menite să le încurajeze să opereze legături aeriene, potrivit rapoartelor anuale ale transportatorilor.

British Airways și Virgin Atlantic Airways au eliminat, de asemenea, unele rute către China, Virgin suspendând zborurile între Londra Heathrow și Shanghai din octombrie.

În urma pandemiei, companiile aeriene europene au fost lente în a restabili zborurile către China, în mare parte din cauza cererii slabe din partea consumatorilor europeni. Însă transportatorii chinezi au adăugat mai multe zboruri, peste nivelurile din 2019, și oferă tarife aeriene extrem de competitive.

Până la sfârșitul anului, companiile aeriene chineze vor reprezenta aproximativ 75% din capacitatea de locuri pe toate zborurile către și dinspre Germania și Franța către China, conform datelor furnizate de firma de aviație Cirium. Ele vor deține 100% din piață pe cursele către Italia și o cotă de 95% din capacitatea de zbor către Marea Britanie.