După șase luni de insolvență, Damen Mangalia anunță disponibilizări. Sindicatul: „Viitorul acestui șantier este grav amenințat”

G.C. Data publicării: Data actualizării:
damen
Inquam Photos / Daniel Stoenciu

La șase luni de la intrarea în insolvență, aproape 300 de angajaţi ai Șantierului Naval Damen Mangalia vor fi disponibilizaţi, a anunțat miercuri directorul general al companiei, Sofien Lamiri, în cadrul unei conferințe de presă. În urma anunțului, Sindicatul Liber Navalistul își exprimă ferm dezacordul față de decizie: „Această măsură drastică de reducere semnificativă a numărului de posturi și, implicit, a numărului de angajați deja aflat la cel mai mic nivel din istoria șantierului, nu poate fi justificată exclusiv prin necesitatea reducerii costurilor”

În prezent, compania are aproximativ 1.400 de angajați.

„(...) Am reușit să luăm proiecte noi de reparații, însă ele nu oferă decât câteva zeci de mii de ore de producție, iar banii care vin sunt mai puțini decât banii care ies. Am încercat foarte mult să preluăm proiecte mari. Am fost în negocieri și am discutat, însă proiectele mari au nevoie de capital mare, cât și prefinanțare. Discutăm cu instituții financiare pentru a securiza astfel de investiții.

Timpul merge împotriva noastră, iar cele mai bune șanse să supraviețuim și să avem restartul pentru a trăi mai mult, trebuie să reducem personalul cu 295. Este o zi grea pentru noi și îmi e greu să vă anunț asta. 

Procesul a fost foarte bine gândit pentru a reduce costurile. Chiar după acest plan de măsuri, va fi destul de greu fără proiecte mari“, a declarat Sofien Lamiri, Directorul General al Șantierului naval Damen Mangalia, potrivit Ziua de Constanța.

Damen Shipyards Mangalia se află în insolvență de șase luni. În septembrie, administratorul judiciar CITR a prezentat stadiul procedurii de insolvenţă şi măsurile adoptate, în timp ce Sindicatul Liber Navalistul cerea „un plan de redresare care să includă proiecte majore și să readucă șantierul la capacitatea sa optimă”.

Potrivit informațiilor de la acel moment, în vederea redresării companiei, CITR a vizat atragerea de noi clienți și  de capital de lucru, astfel încât să își poată continua activitatea curentă. De asemenea, CITR a identificat activele care nu au legătură cu activitatea curentă a companiei și a demarat valorificarea acestora prin licitație publică, active precum cămine și case neutilizate, autobuze nefuncționale și terenuri agricole, toate din afara șantierului.

„Vă spuneam că prima măsura imediată a fost să aducem capital. Singura modalitate era să vinzi activele neesențiale. Ne-au adus niște bani, am încheiat contracte noi. 1430 de angajați erau inițial. Conducerea companiei anunță astfel cu regret disponibilizările, administratorul judiciar făcând mențiunile că au făcut tot ce au putut și au luat toate masurile premergătoare înainte de a se ajunge la această decizie.

Nu există salarii neplătite în acest moment. Inclusiv oamenii care vor fi disponibilizați în urma acestei măsuri, inclusiv ei vor fi plătiți în continuare. Mai putem accesa din fond până în martie, așa prevede legea.

Procesul este în faza de start, disponibilizarea - efectele vor fi făcute în februarie-martie. Angajați din toate departamentele vor fi luați în calcul pentru disponibilizări“, a declarat, miercuri, Florin Constantin, Partener în cadrul CITR și Project Manager în procedura Damen Shipyards Mangalia.

În septembrie, un număr de 985 de angajaţi din cei 1.442 se aflau în şomaj tehnic până la finalul anului, conform datelor obținute de DigiEconomic.

Context

În 2018, după retragerea bruscă a investitorului sud-coreean Daewoo, pachetul majoritar de 51% din acțiuni a fost cumpărat de olandezii de la Damen, prezenți în România și la șantierul naval de la Galați. Statul a rămas acționar majoritar, cu 51% din portofoliu, prin Ministerul Economiei, iar Damen a participat la capital cu 49%, dar a primit dreptul de administrare a șantierului. De atunci au existat mai multe divergențe între stat și partener, inclusiv acuzații că partenerul și-ar externaliza profitul să nu plătească dividende statului român și mai multe scandaluri legate de numărul de angajați. 

Statul român deține 51% din șantierul naval Damen Mangalia prin Șantierul Naval 2 MAI. 

Pe 19 iunie, la solicitarea companiei-mamă, Damen Holding B.V., Damen Shipyards Mangalia intra în insolvență, iar casa de insolvență CITR era numită administrator judiciar provizoriu.

La sfârșitul lunii noiembrie, Adunarea Generală a Șantierului Naval 2 Mai Mangalia a reziliat contractului cu Damen.

Reacția sindicatului

Laurențiu Gobeajă, președintele Sindicatului Liber Navalistul, consideră că viitorul șantierului din Mangalia depinde de implementarea unui plan de reorganizare și redresare, care nu include disponibilizări.

Redăm reacția sindicatului:

„Sindicatul Liber Navalistul (SLN) își exprimă ferm dezacordul față de decizia administratorilor Damen Shipyards Mangalia SA de a disponibiliza 295 de angajați. Această măsură drastică de reducere semnificativă a numărului de posturi și, implicit, a numărului de angajați deja aflat la cel mai mic nivel din istoria șantierului, nu poate fi justificată exclusiv prin necesitatea reducerii costurilor.

Decizia a fost anunțată inițial printr-un mesaj în această dimineață și confirmată ulterior în presă. SLN consideră inacceptabilă lipsa de transparență și consultare în luarea unei astfel de măsuri, care are un impact direct asupra angajaților și familiilor lor. O astfel de comunicare nu este adecvată între partenerii sociali, mai ales într-o problemă deosebit de importantă pentru angajații societății.

SLN subliniază că soluțiile durabile și eficiente nu pot include sacrificarea resursei umane esențiale pentru funcționarea și redresarea șantierului. Este imperativ ca toate părțile implicate să colaboreze pentru a găsi alternative viabile care să evite concedierile colective. Disponibilizările masive nu constituie o soluție, ci doar amână rezolvarea problemelor reale, pierzând astfel un personal valoros, esențial pentru competitivitatea șantierului.

Viitorul șantierului din Mangalia depinde de implementarea unui plan de reorganizare și redresare care să includă investiții strategice și sprijin financiar pentru contractarea unor proiecte majore ce vor asigura reluarea activității la capacitatea sa optimă și vor oferi șanse reale de redresare. Fără o colaborare între toate părțile implicate, inclusiv autoritățile statului român și partenerii economici, riscul ca șantierul, aflat în insolvență și incapacitate de plată, să își piardă șansele de redresare și să ajungă la faliment devine inevitabil.

SLN solicită cu fermitate administratorilor Damen Shipyards Mangalia SA, acționarilor și tuturor părților interesate să inițieze urgent un dialog pentru identificarea de soluții alternative care să nu impună sacrificarea angajaților.

În absența unor măsuri concrete pentru redresarea șantierului și protejarea locurilor de muncă, viitorul acestui șantier naval, esențial pentru economia locală și interesul strategic național, este grav amenințat, existând riscul ca dintr-un obiectiv strategic de interes național să devină doar un simplu obiectiv turistic.

SLN reafirmă angajamentul său de a apăra drepturile angajaților și de a sprijini dezvoltarea șantierului prin soluții sustenabile. De asemenea, precizăm că am făcut demersuri anterioare către autoritățile statului, inclusiv către Guvernul României, Prim-Ministrul, cât și către Administrația Prezidențială, pentru a atrage atenția asupra acestei situații critice și pentru a solicita intervenții proactive în sprijinul angajaților și al redresării șantierului.”