Firma de insolvență CITR a luat primele măsuri pentru salvarea şantierul naval din Mangalia. Update: Ce spune Guvernul
Şantierul naval Damen Shipyards Mangalia încearcă, la trei luni de la deschiderea procedurii de insolvenţă, să atragă noi contracte pentru a asigura continuitatea activităţii. Miercuri, administratorul judiciar CITR a prezentat stadiul actual al procedurii de insolvenţă şi măsurile adoptate. În paralel, Sindicatul Liber Navalistul cere „un plan de redresare care să includă proiecte majore și să readucă șantierul la capacitatea sa optimă”.
UPDATE
Statul român deține 51% din șantierul naval Damen Mangalia prin Șantierul Naval 2 MAI. Ca răspuns la solicitarea DigiEconomic pentru un punct de vedere, Ministerul Economiei, acționar majoritar al companiei, a declarat:
„Întrucât, în cadrul procedurii colective de insolvență, administratorul judiciar, acționând în calitate de organ însărcinat cu aplicarea acesteia, are un rol esențial, atât în ceea ce privește stabilirea activului și pasivului societății insolvente, cât și din perspectiva stabilirii circumstanțelor și cauzelor care au contribuit la apariția stării de insolvență, acesta trebuie să-și îndeplinească atribuțiile cu bună credință, imparțialitate și în limitele stabilite de lege.
Conform precizărilor făcute de conducerea SN 2 Mai, raportat la procedura insolvenței Damen Shipyards Mangalia S.A., administratorul judiciar nu s-a conformat acestor cerințe legale, din modalitatea în care CITR SPRL a acționat până în prezent, reieșind de fapt concluzia executării unui mandat din partea acționarului minoritar al debitorului insolvent, Damen Holding BV, care, de altfel, l-a propus în calitate de administrator judiciar provizoriu, iar apoi, prin votul său și al firmelor din grupul Damen, l-a confirmat în cadrul primei ședinte a adunării creditorilor, desfășurată în data de 27 august 2024.
Mai mult, tot în conformitate cu clarificările transmise de conducerea SN 2 Mai, CITR SPRL a acționat întocmind rapoarte de activitate foarte generale, fără a indica, în concret, elemente esențiale, prevăzute de lege, în baza cărora creditorii să fie informați în mod corespunzător cu privire la situația reală în care se află debitorul insolvent și astfel să poată acționa în deplină cunoștință de cauză pentru protejarea intereselor lor.
De asemenea, întocmirea raportului asupra cauzelor și circumstanțelor care au contribuit la apariția stării de insolvență, a fost realizată tardiv, analiza CITR SPRL fiind una pur formală. Acesta nu a menționat concluziile rapoartelor de inspecție fiscală prin care organele fiscale au identificat încălcări grave ale legislației privind prețurile de transfer, care relevau faptul că Damen Shipyards Mangalia S.A. a fost privat de sume semnificative de bani. Totodată, raportul cauzal nu cuprinde o analiză corespunzătoare a modalității în care s-au derulat relațiile dintre debitorul insolvent și firmele din grupul Damen, în urma cărora acestea au invocat creanțe în valoare de peste 940 milioane lei, înscrise ulterior la masa credală, în mod nefondat și în lipsa unei verificări obiective. În acest context, menționăm că, prin rapoartele de inspecție fiscală, s-a reținut faptul că majoritatea relațiilor contractuale derulate între societățile din grupul Damen și Damen Shipyards Mangalia S.A., aflat sub conducerea operațională a acționarului minoritar Damen Holding BV, au fost păguboase pentru debitorul insolvent, nefiind prezentate documente care să justifice prestarea acestor servicii și necesitatea asumării unor astfel de relații contractuale.
Nu în ultimul rând, CITR SPRL a inițiat în faza incipientă a procedurii, o procedură de valorificare a unor importante active aflate în patrimoniul Damen Shipyards Mangalia S.A., în valoare de peste 18 milioane euro, cu motivarea succintă și pur declarativă, nesusținută de argumentații și documente justificative relevante referitoare la o pretinsă necesitate de a achita cheltuieli curente, în mod special a drepturilor salariale. Pe de altă parte, a susținut în fața creditorilor că drepturile salariale sunt achitate în mod corespunzător, nefiind înregistrate restanțe și nefiind oportun sau necesar să acceseze Fondul pentru garantarea drepturilor salariale ulterior obținerii hotărârii de deschidere a procedurii insolvenței cu mențiunea definitivă.
În aceste condiții, Șantierul Naval 2 Mai S.A. și-a exercitat drepturile legale și a inițiat acțiuni judiciare prevăzute de legislația aplicabilă în materia insolvenței, împotriva demersurilor, actelor și operațiunilor întreprinse de administratorul judiciar care afectează șansele reale de reorganizare a Damen Shipyards Mangalia S.A.
Menționăm faptul că în acest moment Ministerul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului nu are nicio calitate în procedura insolvenței, nefiind acționar, creditor sau debitor, astfel nu deține un rol activ în această procedură”.
Știre inițială
CITR în calitate de administrator judiciar, a prezentat miercuri măsurile adoptate în procedura de insolvență pentru Damen Shipyards Mangalia (DSMa), unul dintre cei mai importanți jucători din industria navală românească.
În vederea redresării companiei, CITR a vizat atragerea de noi clienți și de capital de lucru, astfel încât să își poată continua activitatea curentă. De asemenea, CITR a identificat activele care nu au legătură cu activitatea curentă a companiei și a demarat valorificarea acestora prin licitație publică, active precum cămine și case neutilizate, autobuze nefuncționale și terenuri agricole, toate din afara șantierului.
„Pentru că am identificat, încă de la primele analize, un potențial de redresare a acestei companii, prioritatea numărul unu în această perioadă a fost sprijinirea companiei în identificarea unor contracte noi, care să asigure continuarea activității curente. În acest sens compania a contractat deja lucrări de reparații pentru două nave și, în același timp, ne aflăm în discuții cu potențiali clienți pentru contractarea unor proiecte mai mari care să asigure necesarul de cash pentru cel puțin următorii ani. În același timp, compania se concentrează pe eficientizarea activității operaționale” a declarat Paul Dieter Cîrlănaru, CEO CITR.
DSMa a semnat contracte pentru reparația a două noi nave, un tanc petrolier de 274,5 m, cu o capacitate de transport de 157.022 tone și un transportor de produse chimice și petrol de183m și o capacitate de transport de 50,994 tone. Lucrările de reparație pentru fiecare dintre acestea vor dura aproximativ o lună de zile și vor începe la finalul lunii septembrie, spun reprezentanții CITR.
„Pe termen lung, compania are în vedere posibilitatea de contractare a unor noi proiecte pentru construcții de structuri offshore în condițiile în care în vara anului 2025 este posibil să fie lansate noi proiecte în acest sens. În același timp, avem în vedere și creșterea productivității și a profitabilității activității curente prin implementarea unor măsuri de eficientizare a costurilor. Nu în ultimul rând, atragerea de parteneri strategici care ar putea aduce capital și expertiză de afaceri este una dintre oportunitățile pe care le avem în vedere”, a adăugat Florin Constantin, Senior Partner CITR și manager de proiect.
În prezent, 985 de angajaţi din cei 1.442 au intrat în şomaj tehnic până la finalul anului, conform datelor obținute de DigiEconomic.
Ce spune sindicatul
DigiEconomic a vorbit cu Laurențiu Gobeajă, președintele Sindicatului Liber Navalistul, care consideră că șantierul se concentrează pe acitivtăți secundare, precum reparațiile de nave, în loc să atragă contracte semnificative care să asigure un flux de muncă sustenabil pe termen lung.
Redăm răspunsul Sindicatului Liber Navalistul:
„Sindicatul Liber Navalistul (SLN) consideră că problemele actuale ale șantierului naval Damen Shipyards Mangalia (DSMa), aflat în insolvență și cu datorii colosale către creditori, sunt cauzate atât de divergențele dintre acționari, cât și de managementul defectuos. În cei șase ani de la preluarea acțiunilor și a managementului operațional de către Damen, societatea a acumulat pierderi financiare majore anual, ceea ce a condus inevitabil la insolvență.
Deși Damen a anunțat retragerea de la Mangalia, compania deține în continuare 49% din acțiuni și controlează managementul operațional prin Directoratul desemnat chiar de Damen. Actualul Directorat este desemnat tot de acționarul minoritar Damen, care administrează acest șantier împreună cu administratorul judiciar. Damen trebuie să își asume responsabilitatea pentru impasul financiar al societății DSMa. Autoritățile statului român au constatat mai multe nereguli consemnate în raportul de inspecție fiscală întocmit recent de către ANAF. Acesta menționează o valoare nejustificată de cel puțin 55 de milioane de euro privind prețurile de transfer dintre părțile afiliate din cadrul grupului Damen și anumite încălcări ale legislației naționale, însă aceste aspecte foarte importante par a fi ignorate.
Este inacceptabil ca, în timp ce acest șantier, unul dintre cele mai mari din Europa, stagnează, alte șantiere navale, inclusiv unele de dimensiuni mai mici, reușesc să continue activitatea, ba chiar să prospere și să înregistreze profit. Deși toate șantierele navale din România, și nu numai, s-au confruntat cu provocările pandemiei COVID-19 și ale conflictului din Ucraina, celelalte șantiere reușesc sa continue activitatea, unele având profit și succes in contractarea de comenzi care depășesc capacitatea de producție. În contrast, șantierul din Mangalia a acumulat pierderi și și-a suspendat drastic activitatea. Ne întrebăm dacă acest lucru se datorează neputinței, incompetenței sau a lipsei voinței ca acest șantier, la care statul român este acționar majoritar, să prospere. Pare a fi un sabotaj, nu putem să nu luăm în considerare această posibilitate.
Lipsa proiectelor majore care să asigure o activitate continuă sugerează o posibilă strategie premeditată. În loc să atragă contracte semnificative care să asigure un flux de muncă sustenabil pe termen lung, decidenții acestui șantier se limitează la activități secundare, precum reparațiile de nave, care nu pot asigura stabilitatea financiară necesară pe termen mediu și lung.
Este imperativ să se urgenteze contractarea unor proiecte majore de amploare care să asigure un volum de muncă pe o perioadă mai extinsă, nu doar pentru câteva luni, cum sunt contractele încheiate recent pentru repararea unor nave despre care am aflat din comunicatul de presă transmis ieri de către administratorul judiciar. Aceste proiecte de reparații nave implică un număr redus de salariați pentru aceste activități, în timp ce majoritatea salariatilor sunt în continuare în șomaj tehnic, se preconizează că activitatea acestora va fi suspendata cel puțin până la sfârșitul acestui an sau se poate prelungi prin decizia angajatorului.
Prelungirea perioadei de șomaj tehnic va agrava situația, riscând pierderea unui număr semnificativ de salariați cu experiență în domeniul naval. Acești salariați sunt cea mai valoroasă resursă a acestui șantier, iar pierderea lor va afecta grav capacitatea șantierului de a relua activitatea de construcție a navelor și de a concura pe piața națională sau internațională.
Facem un apel către acționari și managementul DSMa să depășească aceste dispute și să elaboreze urgent un plan de redresare care să includă proiecte majore și să readucă șantierul la capacitatea sa optimă. Este esențial să se ia măsuri decisive pentru a asigura stabilitatea financiară a șantierului și a proteja locurile de muncă, contribuind astfel atât la bunăstarea angajaților, cât și la profitabilitatea societății. Numai prin acțiuni concrete se poate revitaliza acest șantier naval, cel mai mare din România și printre cele mai mari din Europa. Acest „colos cu picioare de lut" trebuie sprijinit pentru a ieși din criza generată de conflictele dintre acționari și managementul defectuos. Timpul și energia consumate în procese interminabile trebuie redirecționate către ceea ce știm să facem cel mai bine: construcția de nave specializate, nave de mari dimensiuni și structuri offshore necesare în industria de energie regenerabilă, așa cum au fost ultimele proiecte majore construite recent în acest șantier.”
Istoric
În 2018, după retragerea bruscă a investitorului sud-coreean Daewoo, pachetul majoritar de 51% din acțiuni a fost cumpărat de olandezii de la Damen, prezenți în România și la șantierul naval de la Galați. Statul a rămas acționar majoritar, cu 51% din portofoliu, prin Ministerul Economiei, iar Damen a participat la capital cu 49%, dar a primit dreptul de administrare a șantierului. De atunci au existat mai multe divergențe între stat și partener, inclusiv acuzații că partenerul și-ar externaliza profitul să nu plătească dividende statului român și mai multe scandaluri legate de numărul de angajați.