Firma de insolvență CITR a luat primele măsuri pentru salvarea şantierul naval din Mangalia. Răspunsul sindicatului

G.C. Data publicării: Data actualizării:
damen
Inquam Photos / Daniel Stoenciu

Şantierul naval Damen Shipyards Mangalia încearcă, la trei luni de la deschiderea procedurii de insolvenţă, să atragă noi contracte pentru a asigura continuitatea activităţii. Miercuri, administratorul judiciar CITR a prezentat stadiul actual al procedurii de insolvenţă şi măsurile adoptate. În paralel, Sindicatul Liber Navalistul cere „un plan de redresare care să includă proiecte majore și să readucă șantierul la capacitatea sa optimă”.

CITR în calitate de administrator judiciar, a prezentat miercuri măsurile adoptate în procedura de insolvență pentru Damen Shipyards Mangalia (DSMa), unul dintre cei mai importanți jucători din industria navală românească.

În vederea redresării companiei, CITR a vizat atragerea de noi clienți și  de capital de lucru, astfel încât să își poată continua activitatea curentă. De asemenea, CITR a identificat activele care nu au legătură cu activitatea curentă a companiei și a demarat valorificarea acestora prin licitație publică, active precum cămine și case neutilizate, autobuze nefuncționale și terenuri agricole, toate din afara șantierului.

„Pentru că am identificat, încă de la primele analize, un potențial de redresare a acestei companii,  prioritatea numărul unu în această perioadă a fost sprijinirea companiei în identificarea unor contracte noi, care să asigure continuarea activității curente. În acest sens compania a contractat deja lucrări de reparații pentru două nave și, în același timp, ne aflăm în discuții cu potențiali clienți pentru contractarea unor proiecte mai mari care să asigure necesarul de cash pentru cel puțin următorii ani. În același timp, compania se concentrează pe eficientizarea activității operaționale” a declarat Paul Dieter Cîrlănaru, CEO CITR. 

DSMa a semnat contracte pentru reparația a două noi nave, un tanc petrolier de 274,5 m, cu o capacitate de transport de 157.022 tone și un transportor de produse chimice și petrol de183m și o capacitate de transport de 50,994 tone. Lucrările de reparație pentru fiecare dintre acestea vor dura aproximativ o lună de zile și vor începe la finalul lunii  septembrie, spun reprezentanții CITR.

„Pe termen lung, compania are în vedere posibilitatea de contractare a unor noi proiecte pentru construcții de structuri offshore în condițiile în care în vara anului 2025 este posibil să fie lansate noi proiecte în acest sens. În același timp, avem în vedere și creșterea productivității și a profitabilității activității curente prin implementarea unor măsuri de eficientizare a costurilor. Nu în ultimul rând, atragerea de parteneri strategici care ar putea aduce capital și expertiză de afaceri este una dintre oportunitățile pe care le avem în vedere”, a adăugat Florin Constantin, Senior Partner CITR și manager de proiect.

În prezent, 985 de angajaţi din cei 1.442 au intrat în şomaj tehnic până la finalul anului, conform datelor obținute de DigiEconomic.

Ce spune sindicatul

DigiEconomic a vorbit cu Laurențiu Gobeajă, președintele Sindicatului Liber Navalistul, care consideră că șantierul se concentrează pe acitivtăți secundare, precum reparațiile de nave, în loc să atragă contracte semnificative care să asigure un flux de muncă sustenabil pe termen lung.

Redăm răspunsul Sindicatului Liber Navalistul:

„Sindicatul Liber Navalistul (SLN) consideră că problemele actuale ale șantierului naval Damen Shipyards Mangalia (DSMa), aflat în insolvență și cu datorii colosale către creditori, sunt cauzate atât de divergențele dintre acționari, cât și de managementul defectuos. În cei șase ani de la preluarea acțiunilor și a managementului operațional de către Damen, societatea a acumulat pierderi financiare majore anual, ceea ce a condus inevitabil la insolvență.

Deși Damen a anunțat retragerea de la Mangalia, compania deține în continuare 49% din acțiuni și controlează managementul operațional prin Directoratul desemnat chiar de Damen. Actualul Directorat este desemnat tot de acționarul minoritar Damen, care administrează acest șantier împreună cu administratorul judiciar. Damen trebuie să își asume responsabilitatea pentru impasul financiar al societății DSMa. Autoritățile statului român au constatat mai multe nereguli consemnate în raportul de inspecție fiscală întocmit recent de către ANAF. Acesta menționează o valoare nejustificată de cel puțin 55 de milioane de euro privind prețurile de transfer dintre părțile afiliate din cadrul grupului Damen și anumite încălcări ale legislației naționale, însă aceste aspecte foarte importante par a fi ignorate.

Este inacceptabil ca, în timp ce acest șantier, unul dintre cele mai mari din Europa, stagnează, alte șantiere navale, inclusiv unele de dimensiuni mai mici, reușesc să continue activitatea, ba chiar să prospere și să înregistreze profit. Deși toate șantierele navale din România, și nu numai, s-au confruntat cu provocările pandemiei COVID-19 și ale conflictului din Ucraina, celelalte șantiere reușesc sa continue activitatea, unele având profit și succes in contractarea de comenzi care depășesc capacitatea de producție. În contrast, șantierul din Mangalia a acumulat pierderi și și-a suspendat drastic activitatea. Ne întrebăm dacă acest lucru se datorează neputinței, incompetenței sau a lipsei voinței ca acest șantier, la care statul român este acționar majoritar, să prospere. Pare a fi un sabotaj, nu putem să nu luăm în considerare această posibilitate.

Lipsa proiectelor majore care să asigure o activitate continuă sugerează o posibilă strategie premeditată. În loc să atragă contracte semnificative care să asigure un flux de muncă sustenabil pe termen lung, decidenții acestui șantier se limitează la activități secundare, precum reparațiile de nave, care nu pot asigura stabilitatea financiară necesară pe termen mediu și lung.

Este imperativ să se urgenteze contractarea unor proiecte majore de amploare care să asigure un volum de muncă pe o perioadă mai extinsă, nu doar pentru câteva luni, cum sunt contractele încheiate recent pentru repararea unor nave despre care am aflat din comunicatul de presă transmis ieri de către administratorul judiciar. Aceste proiecte de reparații nave implică un număr redus de salariați pentru aceste activități, în timp ce majoritatea salariatilor sunt în continuare în șomaj tehnic, se preconizează că activitatea acestora va fi suspendata cel puțin până la sfârșitul acestui an sau se poate prelungi prin decizia angajatorului.

Prelungirea perioadei de șomaj tehnic va agrava situația, riscând pierderea unui număr semnificativ de salariați cu experiență în domeniul naval. Acești salariați sunt cea mai valoroasă resursă a acestui șantier, iar pierderea lor va afecta grav capacitatea șantierului de a relua activitatea de construcție a navelor și de a concura pe piața națională sau internațională.

Facem un apel către acționari și managementul DSMa să depășească aceste dispute și să elaboreze urgent un plan de redresare care să includă proiecte majore și să readucă șantierul la capacitatea sa optimă. Este esențial să se ia măsuri decisive pentru a asigura stabilitatea financiară a șantierului și a proteja locurile de muncă, contribuind astfel atât la bunăstarea angajaților, cât și la profitabilitatea societății. Numai prin acțiuni concrete se poate revitaliza acest șantier naval, cel mai mare din România și printre cele mai mari din Europa. Acest „colos cu picioare de lut" trebuie sprijinit pentru a ieși din criza generată de conflictele dintre acționari și managementul defectuos. Timpul și energia consumate în procese interminabile trebuie redirecționate către ceea ce știm să facem cel mai bine: construcția de nave specializate, nave de mari dimensiuni și structuri offshore necesare în industria de energie regenerabilă, așa cum au fost ultimele proiecte majore construite recent în acest șantier.”

Istoric

În 2018, după retragerea bruscă a investitorului sud-coreean Daewoo, pachetul majoritar de 51% din acțiuni a fost cumpărat de olandezii de la Damen, prezenți în România și la șantierul naval de la Galați. Statul a rămas acționar majoritar, cu 51% din portofoliu, prin Ministerul Economiei, iar Damen a participat la capital cu 49%, dar a primit dreptul de administrare a șantierului. De atunci au existat mai multe divergențe între stat și partener, inclusiv acuzații că partenerul și-ar externaliza profitul să nu plătească dividende statului român și mai multe scandaluri legate de numărul de angajați. 

Până la publicarea acestui material, Ministerul Economiei, acționar majoritar al companiei, nu a răspuns solicitării DigiEconomic pentru un punct de vedere. Statul român deține 51% din șantierul naval Damen Mangalia prin Șantierul Naval 2 MAI.