Un tânăr de 25 de ani din Zalău a ajuns după gratii, după ce ar fi înșelat mai mulți clienți online. Bărbatul le promite oamenilor telefoane mobile la prețuri avantajoase, însă după ce încasa avansul sau suma integrală într-un cont bancar, dispărea fără urmă. În numai câteva zile, scrie Bistrițeanul.ro, bărbatul ar fi înșelat 4 persoane cu peste 11.000 de lei.
Potrivit datelor din anchetă, tânărul ar fi publicat, în cursul lunii ianuarie 2021, mai multe anunțuri cu telefoane pe o platformă de vânzări online, care au stârnit imediat interesul clienților.
"Telefoanele erau expuse spre vânzare la prețuri mai mici decât prețurile de pe piață, astfel că ar fi indus în eroare, prin folosirea unei identități false, patru persoane pe care le-ar fi convins să transfere într-un cont bancar, diverse sume de bani, reprezentând avans sau plata unui telefon mobil. Ulterior, tânărul nu ar mai fi remis telefonul mobil cumpărat și nici sumele achitate cu titlu de preț sau avans", transmite IPJ Bistrița-Năsăud.
În total, scrie sursa citată, tânărul ar fi încasat ilegal 11.152 de lei. Polițiștii i-au dat într-un final de urmă, iar marți l-au reținut pentru 24 de ore pentru înșelăciuni.
Metoda, folosită des de escrocii online
Ofertele de neratat găsite pe internet sunt, de multe ori, tertipuri prin care escrocii profită de naivitatea clienților, atrag atenția polițiștii.
Setarile tale privind cookie-urile nu permit afisarea continutul din aceasta sectiune. Poti actualiza setarile modulelor coookie direct din browser sau de aici – e nevoie sa accepti cookie-urile social media
"Pe diverse platforme online (rețele sociale, site-uri de comerț) sunt postate anunţuri în care sunt oferite spre vânzare bunuri cu preţuri atractive sub valoarea de piaţă a acestora, iar persoanele care postează aceste oferte, condiţionează livrarea bunurilor sau demararea formalităţilor comerciale de virarea unor sume cu titlu de avans în conturile bancare indicate de aceştia. Ulterior achitării contravalorii bunului achiziționat, persoanele în cauză nu mai livrează bunurile către cumpărător și nu mai pot fi contactați de către aceștia. Banii astfel virați, sunt redirecţionate în timp scurt în alte conturi bancare deschise în străinătate, îngreunând urmărirea banilor şi identificarea autorilor faptelor penale", transmit polițiștii.
Cum să evităm înșelăciunile online
- Achiziționați bunuri din surse sigure, folosind site-uri de comerț online pe care le cunoașteți sau pe care le-ați mai folosit și verificați recenziile comerciantului înainte de a achiziționa produsul.
- Păstrați întotdeauna documentele referitoare la plățile pe care le-ați efectuat online. Acestea pot fi folosite pentru stabilirea termenilor și condițiilor vânzării sau pentru a face dovada că ați plătit pentru bunuri.
- Evitați să faceți cumpărături pe site-uri care nu folosesc un serviciu de tip ”full authentification”(Verified by Visa / MasterCard Secure Code).
- Dacă efectuați cumpărături pe site-uri de comerț online de la persoane fizice, nu trimiteți banii în avans. Folosiți un serviciu cu plata ramburs (achitarea costurilor de către destinatar la momentul livrării bunului) pentru a verifica bunurile achiziționate.
- Efectuați o verificare faptică a bunului pe care urmează să îl cumpărați pentru a vă asigura că acesta există în materialitatea lui așa cum este prezentat în anunțul/postarea online, precum și pentru a verifica existența eventualelor defecte.
- Evitaţi achiziţia de mărfuri oferite la preţuri mult mai mici decât preţul real, verificați valoarea reală a bunurilor pe site-urile de comerț autorizate. Indiferent de natura bunurilor postate nu reacționați precipitat la astfel de ,,oferte”, nu uitați faptul că expresia ,,prea bun ca să fie adevărat” se aplică în unele cazuri, iar un aparent chilipir se poate ,,concretiza” într-o pagubă semnificativă.
- Pentru a achiziționa bunuri cu o valoare ridicată, folosiți plăți prin ordin de plată cu confirmare, modalitate prin care banca reține suma de bani aferentă tranzacției pe care ulterior o deblochează și transmite vânzătorului ulterior unei confirmări primite de la cumpărător.
- Efectuați un minim de verificări cu privire la entitatea cu care intenţionaţi să demaraţi relaţii comerciale, verificați cu atenție adresa e e-mail de pe care s-a transmis corespondența și nu efectuaţi tranzacţii bancare până nu obţineţi de la unitatea dumneavoastră bancară toate datele corespondente titularului contului bancar.
- Asigurați-vă că transferul informațiilor se face în mod securizat. Verificați existența simbolului de tip lacăt în bara URL și folosiți un protocol HTTPS sau SSL atunci când navigați pe internet.
- Nu în ultimul rând verificaţi ca persoana cu care interacționați în mediul online să fie reală, si să nu folosească nume sau calităţi mincinoase.
Editor : Izabela Zaharia