Un bărbat din Neamț a fost înșelat cu 4.600 de lei, după ce a "cumpărat" acțiuni fictive la Hidroelectrica. Ulterior, infractorii online au încercat să-i acceseze contul bancar, prin aplicația la distanță pe care îi ceruse victimei să o instaleze pe telefon. Norocul bărbatului a fost că reprezentanții băncii au intervenit prompt și au blocat ulterioarele tranzacții, scrie Știri-Neamt.ro.
Bărbatul de 67 de ani văzuse un anunț pe rețelele sociale. L-a tentat ideea de a deveni "acționar" la Hidroelectrica, așa că a dat click pe link-ul care însoțea postarea și și-a completat datele personale.
A fost contactat de un broker, care l-a convins să "investească" 4.600 de lei în acțiunile promise. În realitate, așa-zisul broker era, de fapt, un infractor cibernetic, care i-a cerut victimei sale să-și instaleze în telefon o aplicație de control la distanță.
"La data de 21 februarie 2024, polițiștii din cadrul Poliției municipiului Roman au fost sesizați de către un bărbat, în vârstă de 67 de ani, din Secuienii Noi, cu privire la faptul că a fost victima unei înșelăciuni. Din cercetările efectuate de polițiști a rezultat faptul că, sub pretextul unor investiții în acțiuni Hidroelectrica, persoane necunoscute l-ar fi înșelat, creându-i acestuia un prejudiciu în sumă de aproximativ 4.600 de lei", au transmis reprezentanții IPJ Neamț.
Ulterior, infractorii au accesat ilegal telefonul mobil al victimei, încercând să realizeze operațiuni financiare frauduloase din contul de banking. Din fericire, reprezentanții unității bancare au intervenit la timp, prevenind retragerea sumelor de bani, din conturile persoanei vătămate, spun polițiștii.
"În cauză a fost întocmit dosar penal, în care se efectuează cercetări sub aspectul săvârșirii infracțiunilor de înșelăciunea, tentativă la efectuarea de operațiuni financiare în mod fraudulos și accesul ilegal la un sistem informatic", se arată în comunicatul IPJ Neamț.
Astfel de înșelăciuni online sunt tot mai des întâlnite. Recent, un bărbat din Reșita a pierdut peste 290.000 de lei, după ce a accesat o "ofertă" pe rețelele sociale. Pe același scenariu, un bărbat din Suceava s-a trezit cu un credit bancar de 37.800 de lei, după ce escrocii au pus stăpânire pe telefonul lui
Infractorii cibernetici își diversifică, însă, metodele. De pildă, o femeie din Alba a rămas fără cei 16.000 de lei din cont, după ce a răspuns la un SMS. A crezut că trimite datele personale băncii, însă în spatele mesajului primit se ascundeau, de fapt, escrocii.
Avertismentul polițiștilor pentru a nu deveni victimele infractorilor cibernetici
"Obiectivul principal al persoanelor cu intenții infracționale este obținerea accesului la banii din conturile dumneavoastră. Pentru a reuși, aceștia au nevoie de numele dumneavoastră de utilizator/ ID de logare şi parolă de la aplicația de Mobile Banking.
Cea mai des întâlnită metodă este instalarea unor programe de acces de la distanță. Acest lucru se poate întâmpla destul de uşor dacă dați click pe aceste reclame sau link-uri din e-mail-uri false. În cele mai multe cazuri, următorul pas este primirea unui apel prin care vi se va prezenta opţiunea de instalare a unei astfel de aplicații pe telefonul mobil. Astfel obțin acces la toate datele din telefonul tău și pot iniția plăți şi transferuri.
O altă metodă este apelul tradițional, numit şi spoofing. Astfel puteți fi apelat de pe numerele de call center şi puteți fi informat de exemplu, despre aprobarea unui credit pentru care au nevoie de datele dumneavoastră personale – printre care şi datele cardului pentru a face viramentul. Obiectivul este acela de a obține datele și acces la aplicația dumneavoastră de Mobile Banking.
Dacă iți este promis un câștig rapid printr-o investiție sau acceptarea unei moșteniri, fii prudent! Trebuie să fii atent la link-uri. Link-urile false nu au URL scurt și nici uzual. Nu oferi nimănui datele cardului sau orice date cu caracter personal", transmit reprezentanții Poliției Române.
Editor : Izabela Zaharia