Cota de piaţă şi maximizarea profitului sau schimbarea lumii prin produsele lansate? Aceasta este întrebarea care pare să macine Apple. Compania americană nu se află prima dată la această răscruce: s-a mai întâmplat acum aproape trei decenii.
Apple, cândva cea mai valoroasă companie din lume, nu are tocmai un viitor pe măsură. Investitorii, competitorii şi analiştii stau cu ochii pe cota de piaţă a companiei care ar putea scădea dramatic în urma evenimentului de lansare de produs din 10 septembrie. Ştirea că va scoate un telefon ieftin ridică mari semne legate de viitorul companiei, şi asta pentru că Apple a fost considerată mult timp o minune modernă. De la revoluţionarul iPod până la iPhone şi iPad, produsele Apple veneau parcă din altă lume.
iPodul a apărut într-o perioadă în care piaţa era încă dominată de Walkman-ul lui Sony, dar Apple a reuşit să schimbe regulile jocului în mod radical. În mod paradoxal, iPodul nu a fost neapărat cel mai bun produs din gama sa. Din punct de vedere al calităţii sunetului, gadgetul a fost mult sub alte mp3-uri. Totuşi, iPodul a ieşit câştigător. Motivul: Apple s-a diferenţiat pe trei elemente cheie care au rezonat cu clienţii: design, accesul la conţinut şi o marcă de prestigiu.
Această strategie a continuat cu iPhone, care a fost un telefon atât de dorit, încât clienţii aşteptau cu orele în faţa magazinelor pentru a cumpăra fiecare nou model introdus. Ulterior, iPad-ul a fost un produs revoluţionar care a dat şi mai multă strălucire companiei. O companie care schimbă lumea şi care făcea totul extraodinar, o companie greu de concurat.
Lucrurile par acum să se schimbe odată cu anunţul de reducere a preţurilor pentru produsele Apple. Despre companiile care concurează pe baza preţului se spune că sunt simpli vâzători de mărfuri.
În magazine, compania va trebui să pregătească personalul să vândă zece versiuni de iPhone. Vor exista clienţi mai pretenţioşi care vor dori să ştie de ce noul Apple costă cu doar zece dolari mai mult decât ultima versiune a Samsung Galaxy.
Această viziune este în antiteză cu ceea ce Jobs şi-a dorit de la companie. Fondatorul Apple îşi dorea mai mult decat vânzarea în masă a produselor sale: să schimbe modul de viaţă al consumatorilor.
Ultima dată când Jobs s-a luptat pentru această idee, şi-a pierdut serviciul, în favoarea maximizării profitului. Atunci, compania a intrat şi a rămas într-o spirală a banalităţii mai mult de zece ani, până când Jobs s-a reîntors la firma pe care a fondat-o.
Dacă Apple va intra în rândul producătorilor care lansează produse îmbunătăţite în loc să vină cu dispozitive revoluţionare, atunci mulţi angajaţi sau clienţi ar putea renunţa la brand, respectiv vor încerca să creeze noi companii care să promită lucruri unice.
Business Club