Giganții internetului se pregătesc să preia controlul total asupra pieței de 120 de miliarde de dolari a publicității on-line. Google, Facebook și Microsoft se pregătesc să creeze un fel de carte de identitate virtuală cu ajutorul căreia vor monitoriza pe unde navighează utilizatorul pe internet și ce aplicații folosește pe telefonul mobil sau tabletă. Marile companii on-line vor să elimine astfel vechiul sistem de supraveghere a utilizatorilor cu așa-numitele cookie-uri. Acest sistem funcționează doar pe calculatoare, așa că acuratețea sa este din ce în ce mai mică.
Pe lângă informațiile pe care le colectează direct de la utilizatorii care caută ceva pe internet sau care socializează on-line, cele două companii apelează și la studiile demografice făcute de companiile care crează și colectează cookie-uri.
Cookie-urile au fost inventate în anii 90, pentru magazinele online, iar mai apoi au început să fie folosite de majoritatea site-urilor. Sunt fișiere minuscule care se descarcă în calculator în momentul în care intri pe un site. Pot urmări aproape totul, de la ce cumperi de pe internet până la reclamele pe care dai click. Totuși, cookie-urile pot fi blocate de utilizatori, funcționează doar pe PC-uri, iar datele colectate de ele devin din ce în ce mai puțin relevante.
Aşa că giganţii IT s-au gândit să-şi dezvolte propriile sisteme de urmărire a publicului. Microsoft, o companie care încearcă de multă vreme să se transforme într-un important vânzător de spațiu publicitar și-a anunțat clienții că are un sistem care alocă numere unice de identificare pentru fiecare utilizator al produselor sale.
Acest buletin virtual va monitoriza inclusiv aplicațiile descărcate de utilizatori. Astfel, cumpărătorii de spațiu publicitar își vor putea trimite reclamele direct la ţintă.
Un sistem de coduri unice este dezvoltat şi de Google care, din informațiile pe care le colectează din browserul Chrome şi din sistemului de operare Android, poate crea portrete mult mai clare ale utilizatorilor săi.
Facebook şi-a făcut deja propriul sistem de tip cookie care completează datele pe care oricum utilizatorii le oferă de bună voie atunci când își exprimă gusturile și străile pe rețeaua de socializare.