Conflictul armat dintre Israel și Hamas, izbucnit sâmbătă dimineață, odată cu atacul militanților palestinieni, a pus într-o lumină proastă X, platforma de socializare cunoscută anterior ca Twitter. Mai multe studii realizate de cercetătorii care au analizat conținutul de pe rețeaua de socializare arată că postările legate de conflict au dus la confuzie, dezinformare și fake-news. Odată cu achiziția de către Elon Musk și la pachet cu schimbările pe care acesta le-a implementat, a devenit tot mai clar că X nu mai reprezintă deloc o sursă de încredere în situații de criză , arată Bloomberg.
La câteva ore după ce militanții Hamas au început să tragă mii de rachete spre Israel, platforma X a fost invadată de fotografii și videoclipuri neverificate cu lovituri aeriene cu rachete, clădiri și case distruse. În plus, au apărut mii de postări care descriau violența militară - în Israel și Gaza.
Multe dintre postări erau, însă, false și aveau rolul de a dezinforma, intenționat sau nu.
Cercetătorii au stabilit că pe platformă au fost răspândite imagini vechi ale conflictelor armate, prezentate ca fiind actuale. Mai mult, acestea au fost distribuite intens de conturi anonime verificate - cele cu așa-numita bifă albastră. E vorba de conturi care au plătit pentru a avea acces la abonament premium, cunoscut anterior sub numele de Twitter Blue.
Alte conturi au postat imagini militare care de fapt provin din jocuri video.
Share la dezinformare
Mike Rothschild, un cercetător în teoria conspirației care a studiat clipurile virale false de pe rețelele de socializare, a spus că vestea despre atacul asupra Israelului a fost „primul test real al versiunii Twitter a lui Elon Musk”. E eșuat spectaculos, e concluzia sa.
De când a fost preluată de Elon Musk, în octombrie 2022, platforma X a adus mai multe modificări ale politicilor sale de siguranță a conținutului,. Consecințele se văd abia acum, în situații de criză.
În ultimul an, compania și-a relaxat regulile platformei, a redus încrederea și siguranța angajaților după ce a spus anterior că va extinde echipa, a permis reactivarea conturilor interzise din diverse motive de-a lungul timpului și, practic, a permis oricui a plătit să beneficieze de bifa albastră.
Deși minciunile despre conflictul israeliano-palestinian s-au răspândit pe mai toate platformele de socializare, în cazul X a fost atât de grav încât postările false nu puteau fi deloc evitate și nici marcate ca atare, spun cercetătorii.
„Acum este aproape imposibil de spus ce este un fapt, ce este un zvon, ce este o teorie a conspirației și ce este trolling”, a spus Rothschild. „Schimbările lui Musk nu l-au făcut pe X inutil doar într-o perioadă de criză. Au înrăutățit în mod activ situația”, a spus acesta pentru Bloomberg.
Ce spune X
Unul dintre conturile platformei X a venit, luni, cu un bilanț și a explicat că pe rețeaua de socializare au fost nu mai puțin de 50 de milioane de postări despre conflictul dintre Israel și Hamas.
Compania recunoaște că a existat un grup care „a evaluat acest moment ca fiind o criză care necesită cel mai înalt nivel de răspuns”. În același timp, „X consideră că, deși este dificil, este în interesul publicului să înțeleagă ce se întâmplă în timp real”.
Compania a sugerat utilizatorilor să-și schimbe setările pentru a controla conținutul media pe care îl văd și a indicat o opțiune pentru a dezactiva vizibilitatea postărilor cu conținut media sensibil.
„Când au loc momente critice, oamenii de pe X își împărtășesc perspectiva în timp real”, a spus compania în postare.
„@CommunityNotes este o modalitate prin care oamenii de pe X pot adăuga context postărilor, ajutându-i pe ceilalți să înțeleagă mai multe despre ceea ce văd. Adăugăm noi colaboratori în mod regulat și tocmai adăugăm mai mulți astăzi.”
X mută responsabilitatea pe utilizatori
Imran Ahmed, directorul executiv al Center for Countering Digital Hate, o organizație nonprofit, a declarat că declarația lui X a arătat că platforma mută responsabilitatea pe umerii utilizatorilor săi.
„Le spunem în continuare oamenilor că este treaba lor să treacă printr-un val din ce în ce mai mare de dezinformare, care este din ce în ce mai imposibil de distins de realitate”, a spus Ahmed, al cărui grup este dat în judecată de X Corp. după ce a publicat în iulie o cercetare care arată o creștere a discursurilor instigatoare la ură pe X.
Dar platformele au responsabilitatea de a crea un mediu sigur pentru utilizatorii lor, inclusiv atenuarea riscului ca instrumentele lor să devină o amenințare pentru public „prin amplificarea dezinformării și a urii și denaturarea lentilei prin care atât de mulți oameni văd lumea”, în special în vremuri de criză, a adăugat Ahmed.
Pe măsură ce știrile despre conflictul israeliano-palestinian au început să apară sâmbătă, un comentator politic de extremă dreaptă a publicat o postare pe X care pretindea că arată dovezi video ale militanților palestinieni care merg din ușă în ușă și au ucis cetățeni israelieni.
„Imaginați-vă dacă acest lucru s-a întâmplat în cartierul vostru, familiei tale”, a spus Ian Miles Cheong, care a interacționat frecvent cu Musk pe X.
Pe parcursul a trei zile, clipul a câștigat aproape 50 de milioane de aprecieri, distribuiri și comentarii; a fost vizionat de 12,7 milioane de ori pe X.
Mai târziu, o „notă comunitară” a fost atașată postării, menționând că videoclipul arăta forțele de ordine israeliene – nu membri ai grupului militar palestinian Hamas. Dar nu era clar cât de departe s-a răspândit postarea înșelătoare înainte de corecție.
Postarea încă se găsește pe platformă.
"Minciunile pot naște ură"
Minciunile răspândite în online nu le oferă oamenilor doar o imagine inexactă a conflictului, dar pot naște violențe și ură, susține Ahmed.
„Minciunile stau la baza urii”, a spus Ahmed. „Acționează în mod reflex atât pentru a crea ură, cât și pentru a o întări.”
„Consecințele în lumea reală ale acestor minciuni sunt violența pe străzi, oameni nevinovați răniți și, eventual, vieți pierdute”, a adăugat el, „deoarece unele dintre aceste imagini și videoclipuri sunt concepute pentru a provoca cele mai extreme reacții posibile”
Editor : C.I.