Platforma X, recent cumpărată de Elon Musk și cunoscută anterior ca Twitter, a decis să dezactiveze funcția prin care utilizatorii puteau raporta informații false despre orice tip de scrutin electoral. Funcția e disponibilă în SUA, Australia și Coreea de Sud din 2021. Potrivit Reset.Tech Australia, decizia nu-i vizează și pe utilizatorii din țările membre UE.
Reset.Tech Australia atrage atenția că platforma a decis, în ultimele săptămâni, să dezactiveze funcția care le permitea utilizatorilor să raporteze conținutul fake-news legat de știrile electorale. O astfel de decizie stârnește îngrijorări în Australia, care se pregătește de un referendum prin care s-ar dori acordarea mai multor drepturi comunității de indigeni. Referendumul e programat pe 14 octombrie.
Autoritățile australiene atrag atenția că dezinformarea legată de scrutinul electoral a atins cote alarmante, iar decizia X nu face decât să înrăutățească și mai tare lucrurile.
"Acum se pare că nu există mai niciun canal pentru a raporta dezinformarea electorală atunci când este descoperită pe platformă", a declarat grupul, scrie BBC.
Funcția era activă și în SUA, care se pregătesc, de asemenea, de alegeri prezidențiale în 2024.
În acest moment, utilizatorii mai pot raporta doar postările care incită la ură, pe cele abuzive sau care sunt spam.
Deocamdată, funcția e disponibilă pentru utilizatorii din statele membre ale Uniunii Europene, care are un mecanism de control mai dur la adresa companiilor din Big Tech. Și aici există, încă, probleme legate de modul în care platforma lui Musk ține lucrurile sub control.
X, cea mai mare cantitate de știri care dezinformează
Un studiu al Comisiei Europene arată că rețeaua X, fosta Twitter, are cel mai mare procent de informații care dezinformează, dintre toate cele șase mari rețele de socializare analizate.
Oficialii europeni au examinat peste 6.000 de postări de pe Facebook, Instagram, LinkedIn, TikTok, X și YouTube.
„Mesajul meu (pentru X) este: trebuie să respectați legea. Vom urmări ceea ce faceți”, a avertizat comisarul european pentru valori și transparență Vera Jourova.
Studiul privind dezinformarea care a determinat comentariile doamnei Jourova a vizat Spania, Polonia și Slovacia, țări care riscă să fie vizate de dezinformare din cauza alegerilor interne sau a apropierii de războiul din Ucraina. Platforma cu cel mai mult conținut care dezinformează a fost Twitter, iar la polul opus se află YouTube, a sugerat studiul.
Analiza a fost realizată de TrustLab, un start-up de monitorizare a dezinformării, ca parte a activității de susținere a codului de practici al UE privind dezinformarea. X, numit atunci Twitter, împreună cu multe alte rețele sociale, a aderat la codul voluntar în 2018.
Editor : Ciprian Ioana