Bosch e convins că, în cinci ani, autoturismele electrice și hibride vor însemna 15% din piața globală, așa că germanii se pregătesc să obțină și ei o felie. S-au aliat cu japonezii de la Yuasa, cu o experiență vastă în domeniu, pentru a dezvolta o baterie Litiu-Ion care promite să popularizeze mașinile verzi într-un timp record.
Cheia sunt costurile mici. Bosch vrea să plafoneze prețul folosind o baterie de mici dimensiuni, cu voltaj scăzut, de doar 48 de volți față de 220, cât are bateria ce echipează modelul Toyota Prius.
Costul mare al bateriilor e unul din obstacolele care au împiedicat adoptarea pe scară largă a hibrizilor și mașinilor electrice. Nu numai că urcă prețul mașinii, dar la câțiva ani, bateria trebuie schimbată contra unei sume de ordinul miilor de dolari: 3.000-4.000 în cazul modelului Toyota Prius.
Pe lângă problema costurilor mari, mașinile verzi mai au și o problemă de eficiență. Performanța slabă a bateriilor le face adesea inutilizabile la drum lung, astfel că șoferii se văd nevoiți să plătească mult pentru o mașină pe care o pot folosi doar în oraș.
Bateriile Litiu-Ion pe care pariază Bosch sunt mult mai ușoare decât vechea generație de baterii din aliaje pe bază de nichel și pot stoca mult mai multă putere, doar că până acum nicio companie nu a reușit să le producă ieftin.
Însă reprezentanții Bosch au declarat, pentru Autonews, că sunt pe drumul cel bun în dezvoltarea acestei baterii. În 2020 ar trebui să fie gata de lansat pe piață. Până atunci, numărul hibrizilor și mașinilor electrice ar urca de la două milioane la 12 milioane, crede Bosch.
Legile tot mai dure cu privire la emisiile poluante ale mașinilor ar putea susține planul germanilor. Bosch declară că tehnologia sa poate fi adaptată și la motoarele cu combustie internă și ar scădea astfel consumul de carburant cu 5% cel puțin, procent care poate crește până la 18%.
Însă Bosch nu e singur în lupta pentru o bucată mare din piața bateriilor. Tesla a investit recent 5 miliarde de dolari într-o fabrică gigant care îi va produce bateriile. Nu numai că multe nume mari pun sume uriașe în joc pentru a acapara piața bateriilor, dar e posibil să se bată mulți pe o felie mai mică decât se crede. Evoluția mașinilor verzi pe piață e legată mai puțin de dorința șoferului de a nu polua și mai mult de dorința sa de a nu-și goli buzunarele la benzinarie. În anii în care carburanții au fost scumpi, mașinile verzi au fost tot mai populare. Anul trecut, în schimb, vânzările au scăzut odată cu prăbușirea cotațiilor țițeiului.
Studii de piață din America au arătat chiar cum șoferii de hibrizi și-au vândut mașinile pentru a cumpăra SUV-uri. Totuși, obiceiurile de consum se pot schimba, mai ales dacă o mașină verde se dovedește economică și eficientă.
Bosch are operațiuni de producție pentru piața auto inclusiv în România, la Blaj. Pe lângă centrele de comunicare și de distribuție din București și Timișoara, Bosch mai deține la Cluj-Napoca un centru de cercetare pentru dezvoltarea computerelor de bord. Din cei 290.000 de angajați pe care grupul îi are la nivel global, 2.000 sunt în România.