Este femeie, are doar 28 de ani și deja o carieră de invidiat: este navigator-șef pe fregata „Regele Ferdinand”. Ștefana Farcaș este una dintre puținele femei de la bordul navei-amiral din Marina Militară a României. Mereu la înălțime, ea a absolvit ca șefă de promoție școlile militare, iar în urmă cu trei ani a fost singurul ofițer de marină din 14 țări care a absolvit cu onoruri o școală de profil din SUA. Pare că s-a născut cu stilul cazon în sânge, deși în familie nu are un model militar. Știe un singur lucru: dacă la birou poți greși câteva hârtii, pe mare o eroare în manevrarea navei de război poate costa viețile a peste 200 de oameni.
Colonel Corneliu Pavel, Forțele Navale Române: „Bine ați venit la bordul fregatei Regele Ferdinand, una dintre cele mai mari nave de război ale României. Nava a intrat în dotarea marinei române în 2004 și a desfășurat numeroase misiuni pe mările și oceanele lumii. Vă invit să îi cunoaștem pe oamenii care muncesc la bordul acestei nave”.
De patru ani, omul care se ocupă de siguranța navei de război este femeie. La doar 28 de ani, Ștefana Farcaș este navigatorul-șef al fregatei Regele Ferdinand și are în subordine 20 de oameni.
„Adunarea grupului de luptă pe comanda de navigație! Adunarea grupului de luptă pe comanda de navigație!”
Am găsit-o pe Ștefana în comanda de navigație.
„Aici îmi desfășor toată activitatea. Aici fac și partea de planificare, care se face premergător ieșirii pe mare, înainte să plecăm de la cheu, și conducerea în sine. De aici se conduce nava!” - spune locotenent Ștefana Farcaș, comandant Grup de luptă navigație și observare. „Fiind navă, nu avem întocmai birouri, dar corelând cu unitățile de uscat, am putea spune că este biroul meu”, adaugă Ștefana Farcaș.
Cea mai grea misiune
Tânăra locotenent are deja în palmares misiuni în teatrele de operații la bordul fregatei. Cele mai grele, pe Marea Mediterană.
„Ne aflam în teatru de operații, la operația Sea Guardian, în Marea Mediterană, și trebuia să executăm manveră de reaprovizionare pe mare cu un tanc de combustibil pentru a lua motorină. Condițiile nu au fost deloc prielnice, ca să vă dați seama, se spărgea valul în prova navei, cum mergeam, și ajungea apa până în dreptul comenzii sus, unde eram, iar din cauza vântului, abia puteam să țin ochii deschiși, îmi curgeau lacrimi”, povestește Ștefana.
Singura grijă a ei era ca nava să fie poziționată paralel cu tancul de combustibil. Nu se temea pentru viața ei.
„Nu vorbim de frică și de teamă. Este adrenalina aia și consider că e normală, pentru că te face să fii atent și trebuie să fii atent la toate lucrurile în același timp, toate lucrurile care au efect asupra manevrei navei”, explică Ștefana.
Ce spune familia
Reporter: Familia dvs știe ce faceți?
Râde. „Știe ce fac familia mea și cumva au, așa, un sentiment, când plec pe mare... Mai ales că noi, pe mare, nu avem semnal pe telefon, de exemplu, când ieșim din apele teritoriale, și își fac griji, ca orice mamă, ca orice părinte, își fac griji pentru copilul lor și își doresc să știe că este bine”, spune tânăra.
Cea mai lungă misiune de până acum: o lună și jumătate.
Când nava iese în larg, doarme în cabina din spatele centrului de comandă, pentru a fi pregătită să intervină în caz de ceva.
„Știu că vă pare foarte mică, dar credeți-mă că este o cabină foarte încăpătoare! Se aud foarte mult zgomotele de afară, sunetul turbinelor, dacă este apelată nava în radiotelefon de pe comanda de navigație, care este imediat după. Te înveți cu aceste zgomote, îți intră în reflex și atunci când apare o discordanță, și efectiv chiar și dacă te odihnești, te trezești că auzi ceva ce nu ar fi normal”, explică naavigatorul-șef.
Cum și-a ales această carieră
La 14 ani, Ștefana devenea elev militar, iar după o excursie la Academia Navală știa că marina este calea de urmat. Visează să ajungă într-o zi comandant și de ce nu, să treacă cu nava Ecuatorul.
„Este pentru prima oară când am ocazia să lucrez cu o femeie navigator-șef. Este un om de nădejde, este un om cu experiență, știm că din promoție se află pe fregata Regele Ferdinand. Putem spune ca da, este un om de bază, de mare siguranță pentru navigația fregatei”, spune comandorul Florian Tudorașcu, comandant secund al fregatei Regele Ferdinand.
Fregata Regele Fedinand se află în plin șantier pentru refacearea capacității de luptă. Abia de anul viitor, Ștefana și restul echipajului își vor relua misiunile pe mare.
Editare web: Luana Păvălucă