Când Rusia a invadat Ucraina în urmă cu un an, directorul Galeriei Naționale de Artă din Kiev se gândea doar cum să protejeze picturile. În timp ce în capitala ucraineană sunau sirenele anunțând atacul aerian, Yuri Vakulenko și-a pregătit bagajul și s-a îndreptat către galerie, unde a stat timp de 66 de zile. A stat la subsol, cu o vestă antiglonț și o mască de gaz pregătite, având grijă de operele de artă. Atunci s-a gândit la o operațiune de salvare a lor și acum a dezvăluit pentru Reuters cum s-a desfășurat aceasta.
Vakulenko nu a vrut ca picturile să fie duse în depozite în străinătate unde să se pună praful pe ele, așa că a întrebat muzeele europene dacă ar fi interesate să organizeze expoziții cu operele de artă din Ucraina. Două muzee elvețiene, Muzeul de Artă și Istorie din Geneva și Muzeul de Artă din Basel, au fost de acord cu propunerea lui.
„Mi-a venit această idee pentru ca picturile noastre să ajungă într-un loc sigur, dar să și continue lupta culturală a galeriei noastre”, a declarat Vakulenko pentru Reuters.
Muzeul din Geneva, care a găzduit picturi de la Muzeul Prado din Madrid în timpul războiului civil spaniol din anii 1930, a trimis lăzile necesare pentru ca operele de artă să poată fi transportate în siguranță.
Muzeul Rath, care găzduiește expozițiile temporare ale Musee d'Art et d'Histoire, organizează acum evenimentul „De la amurg până la zori”, în care sunt expuse lucrări ale pictorilor ucraineni de la galeria din Kiev.
Vakulenko a dezvăluit cum au ajuns în străinătate operele de artă. Călătoria până la granița poloneză a durat două zile și a fost organizată în secret, pentru ca picturile să poată fi transportate în siguranță.
„Cel mai important lucru a fost păstrarea secretului cu privire la transportul lor pe teritoriul Ucrainei. Detaliile erau cunoscute doar de către foarte puține persoane care erau implicate în mod direct de transport și securitate”, a spus Vakulenko.
Expoziția de la Basel prezintă 49 de lucrări din secolele XVIII-XX ale artiștilor născuți în Ucraina, precum Ilya Repin și Volodymyr Borovykovsky. Mulți dintre pictori au fost educați în Rusia, iar asta i-a asociat cu imperiul rus și cu URSS:
„Suntem obișnuiți cu această etichetă de „artă rusă”, dar este mai mult decât atât. A fost o modalitate de a vedea istoria lor mult mai critic și să o conștientizăm”, a declarat Olga Osadtschy, asistent curator la Muzeul de artă din Basel, vorbind despre inițiativa galeriei din Kiev.
Editor : G.M.