UE impune taxe vamale de până la 38% pentru mașinile electrice produse în China. Comisia Europeană aplică tarife diferite companiilor
Comisia Europeană a impus joi, după nouă luni de la lansarea investigaţiei antisubvenţii, taxe vamale provizorii la importurile de vehicule electrice pe baterii (BEV) din China, se arată într-un comunicat al Executivului comunitar, potrivit Agerpres.
Pe baza investigaţiei, Comisia Europeană a concluzionat că lanţul de producţie BEV din China beneficiază de subvenţii incorecte, reprezentând o ameninţare economică pentru producătorii de vehiculele electrice pe baterii din UE. De asemenea, ancheta a analizat posibilele consecinţe şi impactul acestor măsuri asupra importatorilor, utilizatorilor şi consumatorilor de BEV din blocul comunitar.
Tarifele vamale suplimentare care se vor aplica celor trei producători chinezi din eşantion sunt de 17,4% pentru automobilele BYD, de 19,9% pentru automobilele Geely şi de 37,6% pentru automobilele SAIC.
Alţi producători BEV din China, care au cooperat în timpul investigaţiei şi nu au fost incluşi în eşantion, se vor confrunta în medie cu tarifele vamale de 20,8%, iar firmelor care nu au cooperat li se vor impune tarife de 37,6%.
Taxele vamale provizorii se vor aplica din 5 iulie 2024, pentru o durată maximă de patru luni. În acest interval va fi luată o decizie finală privind taxe vamale definitive, în urma votului statelor membre UE. Când va fi adoptată, această decizie va face taxe vamale definitive pentru o perioadă de cinci ani, a precizat Comisia Europeană.
În ultimele săptămâni s-au intensificat consultările cu Guvernul chinez, în urma schimbului de opinii dintre Valdis Dombrovskis, vicepreşedintele executiv al Comisiei Europene, şi ministrul chinez al Comerţului, Wang Wentao. Contactele continuă la nivel tehnic în vederea ajungerii la o soluţie compatibilă cu reglementării Organizaţiei Mondiale a Comerţului (OMC).
Asociaţia Industriei Auto din Germania cere UE să renunţe la taxe
Asociaţia Industriei Auto din Germania (VDA) a cerut, miercuri, Comisiei Europene să renunţe la planificatele taxe vamale suplimentare pentru vehiculele electrice produse în China.
Asociația susţine că taxele vamale îi vor afecta pe producătorii auto din Europa şi SUA care exportă în China, ţinând cont de volumul exporturilor sale către statul asiatic.
Valoarea exporturilor Germaniei de maşini în China a fost anul trecut de peste trei ori mai ridicată decât valoarea importurilor din China, iar valoarea exporturilor furnizorilor de componente de patru ori mai ridicată decât valoarea importurilor, conform VDA.
În schimb, Comisia Europeană ar trebui să se concentreze pe asigurarea accesului la materiile prime critice, multe fiind controlate de China – pentru industria EV din Europa, reducând barierele în calea accesului pe piaţă, şi având o politică comercială transparentă, susţine VDA.
„Taxele vamale suplimentare nu reprezintă o măsură adecvată pentru sporirea rezilienţei competitivităţii europene pe termen lung”, susţine Asociaţia Industriei Auto din Germania.
China este responsabilă pentru aproximativ 30% din vânzările producătorilor auto germani şi, de departe, Germania este cel mai mare exportator de vehicule cu motoare de 2,5 litri sau mai mult, livrând în statul asiatic vehicule de 1,2 miliarde de dolari, de la începutul anului, conform datelor autorităţii vamale chineze.
China, cea mai mare piaţă auto din lume, este şi un centru cheie de producţie pentru multe companii auto germane.