Dezbatere în PE, după scufundarea în Portul Midia a unei nave cu 14.000 de oi. Cum au pledat eurodeputații români
Deputaţii europeni au cerut în număr mare în plenul Parlamentului European interzicerea transportului de animale vii către ţările terţe sau înăsprirea regulilor din domeniu, cu prilejul dezbaterii privind îmbunătăţirea bunăstării animalelor în timpul transportului, deşi au fost şi voci care au tras atenţia că mai întâi trebuie să existe garanţia că legile existente sunt aplicate.
Deputaţii europeni au dezbătut marţi seară în plenul Parlamentului European asupra modalităţilor de a proteja mai bine animalele transportate către ţări din afara UE în urma eşuării, pe 24 noiembrie, a unei nave ce transporta oi în largul coastelor României, lângă portul Midia, accident care a dus la moartea majorităţii celor peste 14.000 de oi aflate la bord.
„Toţi am fost şocaţi de ştirea, acum câteva săptămâni, a înecării a peste 14.000 de oi. Sunt sigură că trebuie să facem totul pentru a evita ca un astfel de accident să se mai întâmple”, a spus Tytti Tuppurainen, reprezentanta preşedinţiei finlandeze a Consiliului UE, potrivit Agerpres.
Ea a precizat că Consiliul European încurajează statele membre să-şi continue efortul de ameliorare a bunăstării animalelor printr-o cooperare mai activă dintre diversele autorităţi din statele membre şi statele terţe.
Stella Kyriakides, comisar european pentru sănătate, a spus că a fost şi ea şocată de veştile din 24 noiembrie, când peste 14.000 de oi au murit în portul Midia, la Marea Neagră.
„Autorităţile române spun că s-a respectat legislaţia europeană. Transportatorii au eşuat însă în obligaţia lor de a transporta animalele în siguranţă”, a adăugat ea.
„Acest incident recent arată că şi garantarea faptului că facilităţile sunt în regulă nu înseamnă că vasul este capabil să transporte animalele şi că echipajul este bine informat”, a atras atenţia Stella Kyriakides. Ea a mai spus că „toată lumea trebuie să acţioneze pentru prevenirea unor accidente precum cel din România şi sper că aşa ceva nu se va mai întâmpla niciodată”.
Eurodeputatul Herbert Dorfmann (PPE) a afirmat că autorităţile române trebuie să informeze instituţiile europene dacă legea a fost sau nu încălcată în transportul de oi vii care a eşuat în largul portului Midia.
„Au fost încălcate regulile? Pentru că nu are rost să venim cu reguli noi dacă acestea existente nu sunt aplicate. (...) Trebuie să solicităm ca legislaţia să fie aplicată în mod adecvat în UE. Există şi situaţii în care animalele sunt transportate prin jumătate de Europă în căutarea unei măcelării mai ieftine şi apoi sunt trimise înapoi”, a spus el.
Eurodeputat: „Unele state pot traduce în avantaje competitive lipsa de aplicare a legislaţiei”
La rândul său, Paulo de Castro, din cadrul grupului S&D, a spus că în UE se produc incidente inadmisibile, deşi blocul comunitar beneficiază de standardele cele mai ridicate.
„Trebuie să vorbim de o acţiune unitară pentru aplicarea standardelor noastre în toate statelor membre. Unele state pot traduce în avantaje competitive lipsa de aplicare a legislaţiei”, a avertizat el.
Eurodeputatul Francisco Guerreiro, din grupul Verzilor, a spus că ONG-urile au dovedit că nu există condiţii de siguranţă la bordul navelor şi comerţul cu animale vii se face în condiţii inacceptabile. „Trebuie să puneţi capăt acestor transporturi, stimată Comisie”, a pledat el, ca mulţi alţi colegi de altfel, din majoritatea grupurilor politice.
Eurodeputată: „Această instituţie nu are curajul să dezbată adevărata problemă, abatajul religios”
Julie Lechanteux, din grupul ID, a atras atenţia asupra faptului că „dezbaterea se face cu hemiciclul gol, la o oră târzie, pentru a evita o discuţie publică despre abatajul halal. Această instituţie nu are curajul să dezbată adevărata problemă, abatajul religios”, a denunţat ea, în aplauzele unora dintre eurodeputaţi.
O poziţie tranşantă a avut şi Anja Hazekamp, din grupul GUE/NGL, care a întrebat Comisia Europeană când va lansa o procedură de infringement împotriva României şi care a cerut o comisie de anchetă pentru elucidarea circumstanţelor accidentului de pe 24 noiembrie.
Pe o notă mai degajată, eurodeputata Ann Widdecombe, din grupul neafiliaţilor, a povestit cum mai multe oi au murit într-un port din Marea Britanie şi s-a introdus o interdicţie a transportului animalelor vii de către un consiliu local, la care apoi s-a renunţat din cauza legislaţiei UE.
„Eu vă spun că pe 31 ianuarie (data Brexitului - n.r.) toate animalele din Marea Britanie vor fi mulţumite şi vor sărbători”, a spus ea în râsetele colegilor.
Eurodeputatul PNL Daniel Buda: „Statele din Orientul Mijlociu doresc animale vii, trebuie să ne asigurăm că standardele sunt respectate”
Eurodeputatul PNL Daniel Buda a afirmat şi el că moartea celor peste 14.000 de oi este o tragedie.
„Chiar dacă condiţiile de încărcare au fost respectate, iar ONG-urile şi autorităţile au intervenit prompt, doar puţine animale au putut fi salvate. Ţinând cont că statele din Orientul Mijlociu doresc animale vii, trebuie să ne asigurăm că standardele sunt respectate”, a pledat el.
Nicolae Ştefănuţă, din grupul Renew Europe, a atras atenţia că este important comerţul cu animale, iar carnea este o marfă esenţială. Însă „trebuie să gândim constructiv pentru că trebuie să apărăm drepturile animalelor şi legislaţia europeană”.
„Trebuie să oferim crescătorilor mecanisme financiare puternice pentru a prefera exportul de carne, nu de animale vii”, a mai spus el.
O pledoarie plină de empatie a făcut şi eurodeputatul Martin Buschmannm, din grupul GUE/NGL: „14.400 de animale s-au înecat, au murit în panică, altele au rămas pe jumătate moarte zile în şir. Pentru animale a fost o suferinţă fără speranţă. Este ceva care nu trebuie să se mai repete. Cer empatia dvs, pentru că protecţia animalelor trebuie să fie pe agenda PE. Fiinţele simţitoare nu trebuie să mai fie supuse unui asemenea iad”.
Clara Aguilera, din grupul S&D a spus şi ea că României trebuie să i se ceară explicaţii şi să li se ceară tuturor statelor membre să aplice legislaţia în vigoare.
„Avem nevoie de campanii pentru bunăstare în ţările terţe, pentru a fi respectată bunăstarea animalelor. Bunăstarea înseamnă mai mult decât transportul în ţările terţe şi niciodată nu vorbim despre celelalte aspecte”, a afirmat ea.
Dan Ştefan Motreanu, eurodeputat PNL, a reamintit şi el că România este doar una dintre ţările care exportă animale vii şi că sunt ţări care acceptă doar comerţul cu astfel de animale. El a subliniat că în România legislaţia în domeniu este respectată şi chiar că există două proiecte de legi în Parlamentul României care vor introduce prevederi şi mai exigente decât legea UE.
Carmen Avram: „Soluţia nu este stoparea transportului de animale vii”
Eurodeputata PSD Carmen Avram a spus şi ea că moartea celor peste 14.000 de oi este o tragedie, dar că nu fermierul trebuie să fie cel care plăteşte, pentru că nu are nicio vină: „Niciun fermier din lume nu-şi trimite animalele la export gândindu-se că vor sfârşi în condiţii cumplite.”
În condiţiile în care unii fermieri exportă cu predilecţie în ţări din afara UE, ea a spus că „soluţia nu este stoparea transportului de animale vii ci insistenţa pe respectarea regulilor”.
„În fiecare an în UE, pe drumuri lungi se transportă peste 4 milioane de vaci, peste un milion de oi, 250 de milioane de păsări - asta ne arată că transportul este un element esenţial în economia europeană. Faptul că 14.000 de oi au murit în România este o tragedie care trebuie anchetată până la capăt, dar situaţia este în general bună din acest punct de vedere”, a spus la rândul său eurodeputatul PPE Juan Ignacio Zoido Alvarez.
Eurodeputatul Benoit Biteau, din grupul Verzilor, el însuşi crescător de animale după cum a mărturisit, a spus că astfel de incidente i se par de neconceput: „Cum se poate întâmpla ceva atât de groaznic, doar din dorinţa de profit? Ne trebuie nişte alternative la aceste transporturi, bazându-se pe abatoare în vecinătate sau pe sacrificarea animalelor chiar la fermă”.
Rareş Bogdan, liderul delegaţiei României în PPE, s-a pronunţat împotriva interdicţiei transportului animalelor vii.
„Doresc să vă întreb care ar fi consecinţele pe termen scurt ale interzicerii transportului de animale? Asta ar însemna foamete în anumite zone ale lumii”, a spus el, atrăgând atenţia că şi interesele fermierilor trebuie protejate.
Comisarul european Stella Kyriakides a spus, în finalul dezbaterii, că în România a avut loc un audit privind transportul animalelor pe mare dispus de fostul comisar european pentru sănătate Vytenis Andriukaitis şi a dat asigurări că rezultatul va fi publicat pe site-ul Comisiei Europene.
„O revizuire a legislaţiei ar putea fi un scenariu în această dezbatere. Împreună trebuie să facem eforturi pentru a promova împreună bunăstarea animalelor”, a mai spus ea.
- Etichete:
- parlamentul european
- orientul mijlociu
- ovine
- nava scufundata
- portul midia
- export animale vii
Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News