"Oamenilor li se spune că e un lac liniștit, dar nu e". Filmul tragediei care a transformat Canalul Mânecii într-un cimitir

Data actualizării: Data publicării:
Operațiune de salvare a migranților a căror barcă s-a răsturnat în Canalul Mânecii
Operațiune de salvare a migranților a căror barcă s-a răsturnat în Canalul Mânecii. Foto: Profimedia

27 de oameni au murit în timp ce încercau să ajungă din Franţa în Marea Britanie. Este cea mai mare pierdere de vieți omenești prin înec în Canalul Mânecii. Când echipele de salvare au ajuns la locul tragediei, imaginea din fața ochilor lor era șocantă: din barca gonflabilă mai rămăsese doar un morman de cauciuc gri mototolit, dezumflat, plutitor. De jur împrejur, în apa rece pluteau trupurile  fără viață.

17 bărbați, șapte femei - dintre care una însărcinată - și trei copii – acesta a fost bilanțul tragediei de miercuri.

Charles Devos, cel care era în nava de salvare, a povestit pentru The Guardian că a scos din apă șase trupuri care pluteau: "Era o femeie, o femeie însărcinată. Un copil mic, poate de 18 ani. Dintre cei pe care i-am scos din apă, nu toți purtau veste de salvare. Cu apa la acea temperatură, hipotermia se instalează rapid."

Ca majoritatea celor care au încercat să traverseze canalul, și cei 27 au avut probabil foarte puține informații despre riscurile la care se expuneau și au plecat în grabă.

Tragedia de miercuri a fost descrisă de Organizația Internațională pentru Migrație drept cea mai mare pierdere de vieți omenești pe Canal din 2014 încoace.

Cel mai probabil celor 30 de oameni care au fost urcați în barcă miercuri, în jurul prânzului, li s-a spus că vântul era slab și marea liniștită. 

Bărci aproape invizibile, în mijlocul unui tsunami

Potrivit lui Bernard Barron, coordonatorul echipelor de voluntari implicați în operațiunile de salvare din regiunea Calais, mai multe scenarii erau posibile. "Canalul este practic o autostradă maritimă. Peste 300 de bărci traversează în fiecare zi. Și unele dintre acele bărci sunt foarte, foarte mari. Nave care transportă containere cu marfă, uriașe", a spus Barron.

Bărcile contrabandiştilor nu au radar, nici echipamente de siguranță, nici nu sunt luminate. Uneori sunt aproape invizibile.

"Când o barcă gonflabilă mică, precum aceasta traversează pe lângă o astfel de navă uriașă, valurile pot ajunge la doi metri înălțime. Cum trebuie să simtă oamenii dintr-o barcă într-o astfel de situație? Ca într-un tsunami. Deci aceasta este o ipoteză. Este posibilă o coliziune directă. Este posibil un defect fatal de construcție, deoarece aceste bărci sunt foarte ușoare și făcute special, la preț redus, pentru contrabandişti", a spus Barron.

"Am fost primul echipaj de la fața locului. Primul care a scos cadavrele"

Primul apel de alarmă a fost primit de centrul de supraveghere și salvare maritimă din Cap Gris-Nez, la ora 14.50. A venit de la căpitanul unui vas de pescuit care a observat trupurile în apă.

Elicopterele și toate navele de salvare au plecat spre locul tragediei. Erau oricum în alertă, deoarece se așteptau la încercări de traversare.

"Din păcate pentru noi, am fost primul echipaj de la fața locului. Primul care a scos cadavrele. Traficanții de migranți le spun acestora că traversează doar un lac. Dar nu este. Chiar nu este", a afirmat Barron.

Miercuri seara, în timp ce cadavrele erau aduse la țărm și cei doi supraviețuitori au fost duși la spital, în port au fost aprinse lumânări, iar membrii mai multor asociații pentru protecția drepturilor migranților au venit cu pancarte pe care scria "cât de multe (tragedii – n.r.) vor mai fi?".

Pericolul de pe una dintre cele mai aglomerate căi maritime din lume

Înainte de tragedia de miercuri, 14 persoane s-au înecat anul acesta încercând să ajungă în Marea Britanie. În 2020, șapte persoane au murit și două au dispărut. În 2019 au murit patru.

Canalul Mânecii este una dintre cele mai aglomerate căi maritime din lume, iar curenţii sunt puternici, astfel că bărcile gonflabile supraîncărcate riscă deseori să se scufunde. Deși poliţia franceză împiedică mai multe traversări decât în anii anteriori, fluxul de migranţi care doresc să ajungă în Marea Britanie a fost oprit doar parţial, devenind una dintre multele surse de tensiune între Paris şi Londra.

În ultimele trei luni, s-a dublat numărul încercărilor de traversare, iar traficanții care organizează aceste acțiuni periculoase nu țin cont nici de frig, nici de temperatura apei.

Români în rețeaua care a câștigat până la 3 milioane de euro

Așteaptă momentul cel bun pentru a evita patrulele poliției și în ultimul moment adună în grabă oamenii care așteaptă în taberele înfundate în noroi, insalubre și improvizate. Din corturile zdrențuite, cei care speră la o viață mai bună sunt dispuși să plătească între 1.000 și 2.000 de euro de călătorie, fără nici garanție însă că vor ajunge în viață pe celălalt mal. Uneori, este nevoie de mai multe încercări de traversare, așa că sumele ajung până la 10.000 de euro..

Săptămâna aceasta, polițiștii francezi au descoperit o rețea care ducea lunar, peste Canal, în jur de 250 de oameni, de la care lua până la 6.000 de euro, ajungând astfel să câștige peste 3 milioane de euro.

Cincisprezece bărbați, inclusiv irakieni, români, pakistanezi și vietnamezi au fost arestați și 40.000 de euro în numerar au fost confiscați în urma anchetei. Bărcile gonflabile lor, comandate special în China pentru a transporta până la 60 de persoane fără a ține cont de siguranță, au fost importate în Europa prin Turcia.

Xavier Delrieu, ofițerul care a coordonat ancheta, a spus că rețeaua era foarte bine organizată și implica foarte multe persoane care trebuiau să se asigure că poliția nu va fi pe urmele lor.

Traversările aveau loc în special noaptea, în grupuri de câte patru bărci gonflabile în care erau urcați migranții preluați din taberele improvizate în apropiere de Dunkirk. Una dintre ele, mai mare, în care erau 1.000 de migranți, a fost descoperită și dărâmată săptămâna trecută la ordinele ministrului francez de interne, Gérald Darmanin.

În zonă au avut loc foarte multe operațiuni de traversare a Canalului și, în ciuda controalelor poliției, nu au putut fi împiedicate.

Gérald Darmanin, ministrul francez de interne, a anunțat joi că un al cincilea suspect de trafic de persoane a fost arestat în legătură cu tragedia de miercuri.

Canalul riscă să devină la fel de mortal ca Marea Mediterană, a avertizat Pierre Roques, reprezentant al unui ONG pentru drepturile migranților. "Oamenii mor aici Și pentru că Anglia este chiar vizavi, oamenii vor continua să traverseze", a spus el.

Editor : Georgiana Marina

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri
Playtech
„La populaţie oprim pur şi simplu atât energia electrică, cât şi gazele”: Cinismul lui Ceauşescu în iarna...
Digi FM
Adriana Bahmuțeanu a reușit să-și vadă copiii, la peste o săptămână de la moartea lui Silviu Prigoană: “Sunt...
Pro FM
Mândria supremă a Antoniei sunt copiii ei: "Cea mai mare realizare a mea". Reacțiile urmăritorilor: "Ce...
Film Now
Kaley Cuoco, schimabare radicală de look. Cum arată azi celebra Penny din „Big Bang Theory”
Adevarul
Concluzia sumbră a fostului comandant suprem al armatei ucrainene, după ce Coreea de Nord s-a implicat în...
Newsweek
ALERTĂ Formula de recalculare a pensiei, analizată de CCR. Cum pot fi anulate creșterile de pensii?
Digi FM
Denis Drăguș, împăcare neașteptată cu familia sa, cu care nu mai vorbise de cinci ani. Tatăl atacantului: „Am...
Digi World
Întâlnire de record. Cea mai scundă femeie din lume și cea mai înaltă femeie din lume s-au cunoscut: "A fost...
Digi Animal World
Un cadou total neașteptat de Crăciun. Reacția angajaților unui magazin când au găsit un șarpe în brazii...
Film Now
Johnny Depp: Toată lumea a fost împotriva mea. Nu am resentimente sau vreo rezervă de ură
UTV
Lidia Buble, inselata de fostul iubit: detaliul neasteptat care i-a dezvaluit adevarul despre „Maria”