Marile lanțuri de magazine care refuză să se retragă din Rusia încep să aibă vânzări mai mici în Polonia
Consumatorii din Polonia, cea mai mare economie din Europa de Est, încep să întoarcă spatele retailerilor străini care au decis să rămână în Rusia după invadarea Ucrainei. Datele privind tranzacţiile cu cardul arată că ritmul de creştere a vânzărilor începe să încetinească în cazul lanţurilor de magazine care continuî să fie prezente în Rusia la o lună de la debutul invaziei în Ucraina.
Vânzările în magazinele din Polonia ale acestor companii au scăzut, a declarat joi premierul polonez Mateusz Morawiecki, citând datele de care dispune Executivul de la Varşovia. Deşi Morawiecki nu a dezvăluit numele companiilor, o serie de retaileri francezi, precum Auchan şi Leroy Merlin, au fost vizate de campanii de boicotare pe social media.
„Asta arată cum oamenii obişnuiţi, mai mult decât corporaţiile, înţeleg faptul că momentul actual este unul excepţional. Decenţa cere luarea de acţiuni care implică pierderi”, a spus joi premierul polonez Mateusz Morawiecki, potrivit Bloomberg, preluată de Agerpres.
TVN, cel mai mare post privat de televiziune din Polonia, a anunţat săptămâna trecută că suspendă acordul de sponsorizare cu Leroy Merlin, iar postul public de radio Polskie Radio nu mai difuzează clipurile publicitare ale aceluiaşi retailer. De asemenea, Guvernul de la Varşovia analizează ideea unei taxe speciale pentru companiile multinaţionale care refuză să se retragă din Rusia.
Boicot și glume pe seama magazinelor care nu pleacă din Rusia
Polonia a acceptat peste două milioane de refugiaţi ucraineni de la debutul invaziei ruseşti. Datele privind tranzacţiile cu cardul publicate de grupul bancar PKO Bank Polski SA arată că ritmul de creştere a vânzărilor începe să încetinească în cazul lanţurilor de magazine care sunt în continuare prezente în Rusia la o lună de la debutul invaziei Ucrainei.
Criticile opiniei publice ar putea să îi coste pe retaileri. Trei decenii de creştere neîntreruptă au făcut din Polonia, cea mai mare economie a UE din afara zonei euro, o piaţă profitabilă pentru lanţurile de retail. Vânzările în magazinele din această ţară cu 38 de milioane de locuitori au crescut cu 8,9% anul trecut, faţă de un avans mediu de 2,6% în UE ca întreg, arată datele Eurostat.
În replică, echipele manageriale din Polonia ale lanţurilor de retail încearcă că controleze pagubele. De exemplu, Leroy Merlin care are 75 de magazine în Polonia şi 112 în Rusia, şi care a fost vizat de o internet mema în care numele companiei era schimbat în Leroy Kremlin, a informat că ajută refugiaţi ucraineni, inclusiv 300 de angajaţi ai subsidiarei din Ucraina şi familiile lor.
Divizia din Polonia a grupului francez Danone SA a cerut companiei mamă şi întregii industrii să adopte „decizii mai curajoase” cu privire la Rusia. Chiar dacă gigantul alimentar francez a oprit investiţiile şi livrările de produse non-esenţiale, precum apa îmbuteliată Evian şi alternativa la iaurt pe baza de soia Alpro, în continuare Danone vinde în Rusia produse lactate şi alimente pentru bebeluşi.
Diviziile locale ale Auchan, Decathlon şi Leroy Merlin nu au dezvăluit care sunt vânzările lor în Polonia de la debutul invaziei ruseşti.