În Turcia, puterea guvernului se măsoară în tone de ciment. Astăzi la Istanbul s-a deschis unul dintre cele mai late poduri suspendate din lume, iar în construcţie e şi cel mai mare aeroport din lume. Milioane de locuri de muncă sunt alimentate de megaproiectele care dau impresia unui stat care funcţionează. 200 de miliarde de dolari vrea Turcia să cheltuie pe clădiri, drumuri şi poduri care bat recorduri mondiale, însă economiştii spun că planurile Guvernului sunt nesustenabile.
E al treilea pod peste strâmtoarea Bosfor, are opt benzi pentru maşini şi două linii pentru trenuri. Cu o lungime de apoape un kilometru şi jumătate şi o lăţime de aproape 60 de metri, podul Yavuz Sultan Selim e o minune inginerească.
„Nu doar că podul conectează căile de transport din Asia cu cele din Europa, dar uşurează traficul între Asia şi Europa. Toate proiectele noastre mari sunt făcute în această idee. Construim şi un aeroport uriaş în Istanbul, cel de-al treilea aeroport. Va fi unul care să bată recorduri”, spune Ahmet Arslan, ministrul turc al Transporturilor.
Aeroportul va fi cel mai mare din lume şi totodată cel mai mare proiect de infrastructură din istoria Turciei. 30 miliarde de dolari sunt direcţionaţi către construirea lui şi dacă acum acolo lucrează 7.500 de oameni, se estimează că pe viitor va crea 100.000 de locuri de muncă directe şi 1,5 milioane locuri de muncă indirecte.
Aeroportul nu e însă proiectul de suflet al lui Erdogan.
„Planul său nebun", aşa cum îi spune chiar preşedintele, e un canal care va lega Marea Neagră de Marea Marmara, transformând astfel jumătate din Istanbul în insulă. Va degreva traficul naval din strâmtoarea Bosfor, va crea noi locuri de muncă şi, bineînţeles, mai multă activitate economică.
Până la finalul acestui an însă Turcia va finaliza un alt megaproiect - cel mai adânc tunel submarin din lume. E practic o autostradă va conecta Europa de Asia pe sub mare, la un kilometru depărtare de tunelul feroviar construit în urmă cu 3 ani. În cei 13 ani de când Erdogan e la putere, Istanbulul s-a umplut de zgârie-nori, metroul s-a extins puternic iar pe harta ţării s-au înmulţit autostrăzile. A fost reţeta succesului pentru o ţară care a avut ani cu creştere economică de aproape 10%, dar şi pentru un politician care şi-a consolidat puterea cu fiecare mandat. Tentativa de lovitură de stat şi ciocnirile tot mai dese cu minoritatea kurdă nu vor deraia economia Turciei, spune preşedintele.
Turcia a devenit ţara cu cele mai mari investiţii în infrastructură din lume. Potrivit datelor Băncii Mondiale, acolo s-au cheltuit anul trecut 45 de miliarde de dolari pe astfel de proiecte, adică 40% din totalul global.