Video Convorbirea dintre turnul de control și avionul deturnat în Belarus. Piloților li s-a spus că la bord ar fi o bombă

Data publicării:
avionul ryanair deturnat la minsk de regimul din belarus
Zborul de la Atena cu destinaţia Vilnius a fost deviat către Minsk sub pretextul unei ameninţări cu o bombă la bord. Foto: Twitter/TUT.BY

Ministerul Transporturilor din Belarus a publicat discuția pe care piloții au avut-o cu turnul de control, înainte de deturnarea avionului în care se afla jurnalistul Roman Protasevici. Piloților li s-a spus că la bord ar fi o bombă. Dar UE a considerat că motivul invocat de oficialii din Belarus nu a fost real, așa că a impus restricții severe pentru guvernul de la Minsk. Toate zborurile către și dinspre Belarus au fost anulate sau li s-a schimbat traseul.

Turnul de control: Avem informaţii de la serviciile speciale care afirmă că o bombă se află la bord şi că ea poate fi detonată deasupra Vilniusului.

Pilot: Puteţi repeta acest mesaj?

Turnul de control: Avem informaţii de la serviciile speciale care afirmă că o bombă se află la bord şi că ea poate fi activată deasupra Vilniusului. Din motive de securitate, vă recomandăm să aterizați pe aeroportul din Minsk.

Pilot: De unde aveți informația?

Turnul de control: Am primit informația pe email.

Pilot: De unde vine recomandarea aterizării la Minsk, de la Vilnius sau din Grecia?

Turnul de control: Sunt recomandările noastre.

Motivul invocat de oficialii din Belaros nu a fost real, spun însă liderii UE, care au impus restricții severe pentru guvernul de la Minsk.

Niciun avion al companiilor bieloruse nu mai are voie să intre în spațiul aerian al Uniunii Europene. La câteva ore de la anunțul liderilor europeni, Belarus este deja o țară izolată din punct de vedere aviatic. Radarele au arătat astăzi o imagine-simbol: niciun avion nu a trecut pe deasupra Belarusului.

În plus, liderii UE au cerut companiilor aeriene din Europa să ocolească Belarusul, tocmai pentru a nu se repeta cazul jurnalistului Roman Protasevici. Piloții urmează acum rute alternative, mai lungi, prin Lituania, Letonia sau Rusia.

Sorin Stoicescu, specialist în aviație civilă: Numai asta mai trebuia aviației civile. După ce pandemia a lovit companiile, acum, când începeau încet să își revină, iar o să aibă anumite pierderi. Costurile cresc.

Compania aeriană de stat Belavia și-a suspendat toate zborurile, iar de aseară oamenii sună fără oprire în call-centre și încearcă să primească detalii legate de cursele lor, însă nu li se oferă răspunsuri. Din Belarus nu se poate zbura nici măcar spre țări care nu sunt membre UE, precum Serbia, Elveția sau Republica Moldova, pentru că avioanele ar trebui să treacă prin spațiul comunitar. Practic, odată cu noile măsuri, dacă aeronavele se apropie de cerul Uniunii Europene, atunci armata trebuie să intervină.

Ionuț Neamu, specialist în aviație militară: Se alarmează serviciul de Poliție Aeriană. În momentul în care se alarmează, aeronavele decolează și în funcție de ce se hotărăște se aduce aeronava la sol sau se conduce în afara spațiului aerian al României. Avem o experiență destul de bună în așa ceva.

Jens Stoltenberg, secretar general al NATO: Faptul că Belarusul a forțat un avion să aterizeze este un gest periculos și inacceptabil. Este un act de piraterie de stat și demonstrează modul în care regimul de la Minsk atacă drepturile democratice de bază și suprimă libertatea de exprimare și mass-media independente. Salut măsurile suplimentare convenite de Uniunea Europeană. Trebuie să existe o investigație internațională urgentă.

Liderii UE au cerut și eliberarea imediată a jurnalistului Roman Protasevici și a iubitei acestuia, dar regimul de la Minsk nu a avut nicio reacție. Între timp însă, astăzi în Belarus alți șapte opozanți au fost condamnați la închisoare. Au primit pedepse între 4 și 7 ani. Toți au fost judecați cu ușile închise pentru că au participat la protestele din vara anului trecut.

Editor : M.B.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri